OS X en Samba?

Ik wou gisteren al m'n bestanden van mijn iBook overzetten naar mijn pc. Ik heb toen windows bestandsdelen gestart. Daar staat dan dat je mac berijkbaar is via \ipuser. Maar toen ik in XP ging zoeken zag ik m'n iBook gewoon staan in netwerkomgeving als Samba ..... nt 4.5 server. Ik kon er verder gewoon bij alsof het een andere windows bak was. Ik had dit ook al geprobeerd toen ik nog win98 op m'n pc draaide maar daarmee kon ik het niet voor elkaar krijgen.

Weet iemand hoe en of het wel kan met '98? En hoe ik de naam kan veranderen? want Samba met een lading rommel erachter is niet echt een handige naam.

In win98 kon ik overigens wel “iBook” zien in netwekomgeving maar dan zie je allen $IPC share. Weet iemand wat dat precies is?

Ik veronderstel dat het probleem zit bij de iBook, want normaal kan windows zelf niets aan de naam veranderen.

Dus probeer in de eerste plaats nog eens wat te zoeken op je iBook.

:finderoud:

Ja, maar hoe stel je de naam in? Zal wel in terminal moeten want bij systeemvoorkeuren kan het dacht ik niet...

misschien heeft het volgende er mee te maken:

ik heb ooit horen waaien dat een bepaalde windows versie (ik denk XP) appletalk ondersteunde, maar dat dit er in de latere versies eruit is gehaald. Misschien is dit de verklaring van het verschil tussen 98 en XP…

Ik heb zelf een XP in netwerk met mac’s en dit geeft geen problemen.

indien ik onnuttige dingen verkoop… sorry ik ken er ook niet alles van…

misschien heeft het volgende er mee te maken:

ik heb ooit horen waaien dat een bepaalde windows versie (ik denk XP) appletalk ondersteunde, maar dat dit er in de latere versies eruit is gehaald. Misschien is dit de verklaring van het verschil tussen 98 en XP…

Ik heb zelf een XP in netwerk met mac’s en dit geeft geen problemen.

indien ik onnuttige dingen verkoop… sorry ik ken er ook niet alles van…

In /etc/smb.conf kan je een server string toevoegen. Dit is de omschrijving van de smb server in het netwerk. Dit is niet de naam van de Macosx machine. De naam van de macosx machine verander je in Systeemvoorkeuren -> Samengebruik en dan Computernaam.

Voor de server string kan dit je misschien helpen : http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030427132911582&query=smb

Wat betreft windows 98. De ipc share is een soort algemene verbindingshare. Als je op de windows 98 machine aanmeld met gebruiker pietje en ww pietje, moet deze gebruiker ook aangemaakt worden op de macosx machine. Als bij.v gebruikersnaam of ww niet overeenkomen met macosx krijg je deze melding.

In /etc/smb.conf kan ook de variabele WORKGROUP = MYGROUP instellen. XP staat standaard op MYGROUP dacht ik, windows 98 als WORKGROUP of WERKGROEP (afhankelijk van nl of uk versie).

Bedankt, dat was wat ik zocht. Ik zal ook nog ff met '98 proberen met een andere gebruiker.