OS.X enzo

Hallo Maccers, k heb geen vraag maar wilde wel even mijn EItje kwijt. Ik ben zeer tevreden over 10.2 maar wat ik belachelijk vind is dat je er(als je niet op de klokhuisdag was) €165 voor betaald hebt, je mag verwachten dat Appleworks er nog bijzit. Als je een schone installatie doet, en dus 10.1 verwijderd e.d. dan zit het er niet bij. Nou heb ik OfficeMac( waar niet iedereen het mee eens zal zijn) maar dat heeft ook niet iedereen, dus dan heb je eigenlijk niets meer, of vergis ik mij. Ik moet wel zeggen, een schone installatie scheelde ca. 4Gb extra schijfruimte tov 10.2 over 10.1 zetten. Maw. zeer de moeite waard en nog een stuk sneller ook. Zijn er mensen met andere ervaringen? Ook Apple doet trouwens net als MS aan koppelverkoop. Ze adverteren met iCal bij 10.2 maar je MOET wel een betaalde mac.com account hebben ander gaat die vlieger mooi niet op. Maar ja ook daar was ik als liefhebber wel voor te porren. Groeten Zodiack

Installeer Appleworks opnieuw vanaf 10.1 CD's met pacifist [url=http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12743&db=mac]http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12743&db=mac[/url]

[quote:post_uid0="Zodiack"]Ook Apple doet trouwens net als MS aan koppelverkoop. Ze adverteren met iCal bij 10.2 maar je MOET wel een betaalde mac.com account hebben ander gaat die vlieger mooi niet op. Maar ja ook daar was ik als liefhebber wel voor te porren.[/quote:post_uid0] In feite wordt niemand verplicht om iCal als gezamelijke agenda te gebruiken, dus je kan 'm ook als persoonlijke agenda gebruiken en kan ook zeer nuttig zijn. Ga je zo iets gezamelijk gebruiken dan zul je voor het netwerk (Internet) enige vergoeding moeten betalen ondanks dat iCal zelf gratis wordt aangeboden.

Aan de andere kant is het zo dat als je een webbased oplossing hiervoor moet laten ontwikkelen cq programmeren het kostenplaatje incl. serverbeheer ed. vele malen hoger ligt en prijstechnisch vaak alleen door bedrijven op te brengen is.

Groet…

Niet allemaal waar wat je zegt Zodiack. Bij de Powerbook en Powermac krijg je al jaren geen Appleworks meegeleverd. Ik heb dit ook moeten kopen. Dit was 160 gulden ofzo dus echt goedkoop! Vind het echter wel stom dat Apple het er niet automatisch bij doet. Verder kun je Appleworks weer gewoon van je 10.1 CD-rom halen zoals Steve's Lovechild zei.

Even over dat uitwisselen van ical over internet. Kijk eens op icalx. Daar kun je gratis je agenda delen met andere mensen die ook ical hebben. Je kunt alleen niet je agenda op internet laten zien zoals met .mac.

AppleWorks wordt geleverd bij je computer, niet bij je systeem. Volgens mij staat het dus ook niet op de 10.1 CD, maar op een aparte cd die je bij aanschaf van je computer hebt gekregen. Als je AppleWorks 6 voor OS 9 hebt, dan kun je die gratis updaten naar de OS X-versie 6.2.4. En zoals de anderen al zeggen: iCal is gratis en ook zonder .Mac te gebruiken.

PS. Ik heb ergens op dit forum of in een van de artikelen gelezen dat i.c.m. Webdav het ook mogelijk moet zijn om de agenda van iCal te sharen over het Internet.

Hoe en/of wat moet je zelf eerst even opzoeken en anders even een nieuwe topic aanmaken.

Succes…

[quote:post_uid0="Gijs"]AppleWorks wordt geleverd bij je computer, niet bij je systeem. Volgens mij staat het dus ook niet op de 10.1 CD, maar op een aparte cd die je bij aanschaf van je computer hebt gekregen. Als je AppleWorks 6 voor OS 9 hebt, dan kun je die gratis updaten naar de OS X-versie 6.2.4. En zoals de anderen al zeggen: iCal is gratis en ook zonder .Mac te gebruiken.[/quote:post_uid0] Als er bij het originele pakket Appleworks werd geleverd, wordt dit (bij b.v. de Imac) niet als losse CD maar als totaal pakket geleverd. Zit in de herstel CD's die meegeleverd zijn. Zo kan in 1 keer ook alle extra software geinstalleerd worden. De herstel CD's installeren in 1 keer zowel OS9, OSX en de extra software. Dit is een handicap voor degenen die OS9 en OSX op aparte partities willen hebben. De oplossing: Maak de nodige partities, installeer op beide partities de hele zooi en gooi van de X partitie 9 weg. En van de X partitie 9 weg. Dan moet je daarna de X partitie upgraden en geen schone installatie doen. OF op een lege X partitie Jaguar installeren en de ontbrekende programma's met Pacifist van de herstel CD's halen.

Ik heb OS X niet 'af fabriek' op mijn iMac gekregen dus ik weet niet hoe het zit als 10.1 vooraf is geïnstalleerd. Maar je kunt dan dus geen onderdelen los installeren van de herstel-cd? Bij 10.2 kun je in ieder geval wel kiezen welke programma's je mee installeert.

ik snap niet waarom je een clean install hebt gedaan? Was je systeem zo zwaar naar de ...? Je verspeeld dus nu veel tijd door alles terug te moeten organiseren. Mij hebben ze ook zo liggen gehad. De snelheidswinst die je zegt, is al verdwenen tegen het moment dat je eindelijk alles terug hebt geinstalleerd.

Waarschijnlijk moet die suggestie voor clean install geopperd zijn door een windowsgebruiker. Enkel zij hebben zo weinig vertrouwen in hun fabrikant.

Het is jammer dat er geen Applle works meer op zit maar ik mis het niet,ik werk liever met Ragtime welke misschien over een tijdje vrij te downloaden is voor thuisgebruikers zoals dat bij Os9 het geval was.

Klinkt goed. Hoe bevalt dat Ragtime? Vergelijkbaar met...?

[quote:post_uid0="MacAttack"]ik snap niet waarom je een clean install hebt gedaan? Was je systeem zo zwaar naar de ...? Je verspeeld dus nu veel tijd door alles terug te moeten organiseren. Mij hebben ze ook zo liggen gehad. De snelheidswinst die je zegt, is al verdwenen tegen het moment dat je eindelijk alles terug hebt geinstalleerd.

Waarschijnlijk moet die suggestie voor clean install geopperd zijn door een windowsgebruiker. Enkel zij hebben zo weinig vertrouwen in hun fabrikant.[/quote:post_uid0]
Hoi, misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar ik heb eerst 10.2 over 10.1 gezet.
Toen ik zag wat dat aan geheugen kostte en de snelheidswinst minimaal was, heb ik alsnog een schone installatie gedaan.
en geloof me het scheelt aanzienlijk veel geheugen en snelheid Groetjes
:smiley: Zodiack

wil ff reageren over dat iCal die is gratis te downloaden op de applesite zelf en nee jebent er geen .Mac account voor nodig dus voortaan eerst ff goed kijken voordat je ook maar zoiets zegt. Ical en iSync zijn gratis programma's net zoals iTunes en noem maar op.