OS X hangup: wat dan?

Hallo Allemaal,

Laatst zorgde FireFox ervoor dat het hele systeem (OS X 10.3) hing, niks reageerde meer op iets. Alleen de strandbal was nog te zien, draaiend en wel. Gelukkig kon ik nog vanaf een andere computer via ssh inloggen en het verantwoordelijke proces om zeep helpen. Alle menu’s etc. waren stuk maar uit- en weer inloggen was genoeg om alles te herstellen. OS X hing dus niet, maar de hele grafische handel wel.

Maar voor de volgende keer -als ik geen 2e computer bij de hand heb :stuck_out_tongue: zou ik dit wel een beetje normaal willen verhelpen. Kent iemand een toetscombinatie oid om een nood-terminal of een taskmanager te openen of iets dergelijks?

groeten Bart

Heb gisteren hetzelfde gezien op de BW van mijn moeder. Ze kwam me vragen wat te doen, dus na gekeken te hebben heb ik de resetknop maar ingedrukt.

Gevolg: 2 partities willen niet meer mounten waar nu alle gebruikers etc op staan. Ga nu nakijken om dit op te lossen, waarschijnlijk een disk util draaien en in ergste geval opnieuw installeren.
Voor mijn geen probleem maar als ik er niet ben voor mijn moeder wel.
Wat is een goede failsafe oplossing hiervoor?

booten in safe mode, shift ingedrukt houden na de opstart toon, daarna weer herstarten

suc6

[quote:aed3144b4e="ateazz"]booten in safe mode, shift ingedrukt houden na de opstart toon, daarna weer herstarten

suc6[/quote:aed3144b4e]

heet dat ook safe mode ? … :lol:

opstarten met shift heet safemode

greetzz

.. even zoeken dus.. maar wat ik bedoelde zit dus in de "force quit" optie: [apple]-[option]-[escape] toetscombinatie. Hopen dat die me dus de volgende keer kan redden. grtz bart

firefox verneukte bij mij ook de boel. hij bleef maar in de dock verschijnen en verdwijnen, zeer irritant want daaordoor kon ik het niet forcequitten. na alle applicatie te hebben gesloten heb ik ctrl option command backspace en de powerknop op mijn ibook ingedrukt en daarna starte hij weer gewoon op en heb nergens last van. de vorige keer dat ik deze optie gebruikte had ik mail nog open staan en was dus alle mailtjes kwijt.

daan.

[quote:0c640f80f7="hansenonline"]de vorige keer dat ik deze optie gebruikte had ik mail nog open staan en was dus alle mailtjes kwijt.

daan.[/quote:0c640f80f7]

welk amateuristisch mailprogramma is dat? Die moet ik dus niet gebruiken als het mail niet eens meteen opslaat. Ik hoop niet de ingebouwde mail van osx, die vind ik wel fijn namelijk.

ik neem aan dat het over mail gaat, aangezien hij het mail noemt... anders was het wel entourage of eurdora geweest...

daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Bij mij crasht mn iBook regelmatig vanwege de brakke SMB, helaas zo ver dat activity monitor ook crasht en niet te herstarten is, en osx mail heb ik altijd open, maar daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad als ik de computer uit en aan zet.