OS X heeft Alzheimer?

Gister een vreemd voorval:

Safari deed raar bij het afsluiten. Hij kon de bookmarks niet opslaan.
Aangezien mlMac (die meedraaide) ook weer alle geheugen lijkt te hebben opgeslokt denk ik: herstarten

Na herstart: alle Finder instellingen (Dock instellingen, icon grootte) naar de maan! Inlog procedure van ADSL ook naar de klote!

Lijkt wel of OS X na maanden prima functioneren aan ouderdom ten onder gaat?

Ik krijg dus Toast ook niet meer aan het branden. Lijkt wel of het kaartenhuis begint in te storten…

Mijn setup:
iMac 17 inch (768 Mb ram)
OS X 10.26

Hoe was het ook weer? Eerst herstel bevoegdheden via schijfhulpprogramma en daarna pas gaan nadenken

Overkomt mij ook steeds wanneer er te weinig ruimte is op mijn harde schijf: preferences kunnen niet meer worden weggeschreven en na een herstart ben je ze dan ook kwijt.

Heb dan ook maar 3/4 Gig vrij meer op mijn 10Gb iMac/400: als er te veel programma’s tegelijkertijd draaien worden de ‘swap-files’ te groot en heb je 't vlaggen.

Heb ergens gelezen dat OSX’s virtueel geheugenbeheer (‘swap-files’) “continuous disk space” nodig heeft. Een sterk gefragmenteerde HD geeft dus eerder deze fout, ook al heb je op het eerste zicht nog veel diskruimte op overschot.

Cheer up!

OSX is bijlange niet dood.

Yep, kan ik over meepraten :? Zou best wel eens kunnen dat het gebeurt indien de schijf volloopt. Daarnaast krijg ik geregeld meldingen van Mail dat deze paswords wil hebben :(

Wellicht beter na Panther :slight_smile:

[quote:4519851f2e="nebbio"] Heb ergens gelezen dat OSX's virtueel geheugenbeheer ('swap-files') "continuous disk space" nodig heeft. Een sterk gefragmenteerde HD geeft dus eerder deze fout, ook al heb je op het eerste zicht nog veel diskruimte op overschot. [/quote:4519851f2e]

Nou je het zegt: ik kreeg voordat de ellende begon een bericht dat het geheugen op was en dat er met VM iets ging gebeuren. Maar ik heb GVD 40 Gb nog vrije ruimte op mijn HD!

Dus als VM wordt aangesproken zinkt het schip bij OS X? :frowning:

Panther wist niet zoals Jaguar, maar waarschuwt dat er te weinig harddisk-ruimte is... :roll:

[quote:5cbc22f31d] Maar ik heb GVD 40 Gb nog vrije ruimte op mijn HD! [/quote:5cbc22f31d]

Inderdaad erg vreemd wanneer je

1. zoveel RAM hebt steken
  2. nog zoveel disk space hebt

Maar je bent niet alleen:

http://www.macfixitforums.com/php/showflat.php?Cat=&Board=Forum35&Number=523287&Forum=&Words=disk%20space&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=519052&Search=true#Post523287

“memory leak” lijkt het woord te zijn: mlmac? poisoned? …?

Over VM anders niets dan goeds: hoe verklaar je anders dat OSX zo voorbeeldig draait op mijn ouwe getrouwe iMac/400/128Mb/10Gb?

Ik weet nu onderhand wel dat ik mijn HD niet mag volproppen.

Cheers!

[quote:6e197d19df="bassbug"]Dus als VM wordt aangesproken zinkt het schip bij OS X? :([/quote:6e197d19df]

Om bij nebbio aan te sluiten, OS X draait prima en doet het uitstekend met VM, maar er zijn programma’s die nog niet ‘af’ zijn, die voor Memory Leaks zorgen. Mac OS X zinkt dus absoluut niet, zodra VM wordt aangesproken, alleen als OS X nergens meer heen kan, neemt het noodmaatregelen. Beter zo dan automatisch uitloggen of opnieuw opstarten. Zo’n waarschuwing in Panther is dan wel handig… :stuck_out_tongue: 8)