Omdat ik hobbymatig wel eens wat zit te prullen aan wat oude Macjes, ben ik op zoek naar insteller disks van Mac OS 9.2.2, Mac OS X 10.1 Puma en Mac OS X 10.2. Ik heb via winworldpc.com een aantal ISO files gevonden, maar het lukt me steeds niet om hier bootable CD’s van te maken. Kan het een verschil uitmaken dat ik de CD’s via een MacBook Pro bak in plaats van via een PowerPC Mac?
Ik zou het probleem eerder in de oude CD/DVD-drives van die oude Macs zoeken.
Maak er gewoon een bootable USB-stick van. “New World” Macs (vrijwel alles na 1998, en zeker na 1999) kunnen van USB opstarten. Mac OS 9 kan je zelfs als een soort van Live USB draaien. Of die oude Mac OS X installers willen booten weet ik niet, maar ik denk het wel. Het is alleen niet mogelijk om die oude Mac OS X-versies als Live USB te draaien, dat kan pas van Tiger ergens. Zorg er wel voor dat je de USB stick/harde schijf in APM formatteerd, en niet in GUID.
Ik dacht ook dat enkel intel macs van een extern medium konden opstarten .
"Note also that USB drives do not allow booting Power PC based Macintoshes under any version of Mac OS X: this is not a SuperDuper! limitation, but one of the OS. If you would like to boot from a backup stored on an external drive, and have a Power PC based Mac, please purchase a Mac compatible FireWire drive. Intel Mac users can boot from either USB or FireWire drives.
Die informatie klopt niet. PowerPC Macs kunnen wel van USB-volumes opstarten, al kunnen sommige Mac OS versies dit niet. Daar ligt het verschil. Mac OS 9 kan je prima van USB opstarten. Mac OS X installers volgens mij ook. Het loopt pas fout als je een Mac OS X versie van vóór 10.4.7 (volgens mij specifiek die versie) op een USB-volume installeert en opstart.
Als een USB-volume opstartbaar is dan toont Open Firmware deze gewoon in de startup disk chooser (option indrukken tijdens booten).
Ook die informatie klopt niet helemaal.
68K-Macs kunnen van SCSI opstarten, PowerPC-Macs kunnen van FireWire opstarten en Intel-Macs kunnen van FireWire en USB opstarten. Mac OS 9 kan niet van USB starten en PowerPC-Mac alleen met geknutsel. Blijkbaar kan Mac OS 9 tegenwoordig van een USB-stick opstarten maar vroeger kon dat niet met een USB-schijf. Of hebben ze intussen de USB-schijven veranderd?
Laat me het nog wat meer verduidelijken. Dit is hoe Macs van een extern medium kunnen opstarten:
68k - SCSI, apparatuur op de externe floppy poort
PowerPC Old World ROM (1993 - 1999) - SCSI
PowerPC New World ROM (1999 - 2005) - Firewire, USB
Intel - Firewire, USB, Thunderbolt
De New World ROM machines beginnen min of meer bij de Macs met het ‘nieuwe’ design van Apple tegen het einde van de jaren '90. Dat zijn dus de blue & white Power Mac G3, de iMac en de PowerBook G3 Lombard. Alles daarna heeft ook een New World ROM. Volgens mij is de simpelste manier om te determineren of je een New- of een Old World ROM machine hebt gewoon door te kijken of er USB op zit. Heb je geen (op het logic board gemonteerde) USB poorten? Dan heb je een Old World machine.
Zelf boot ik zo nu en dan Mac OS 9 van een 4GB USB stick op een iMac om een CD-ROM spelletje te spelen, en daarnaast weet ik ook uit ervaring dat een PowerMac G4 AGP ook OS 9 van een USB stick kan opstarten. Ook met OS X op een USB stick heb ik geëxperimenteerd, maar dat was zonder succes omdat die oudere versies van Mac OS X de USB drivers niet op tijd laden. Welke versie ik precies heb gebruikt weet ik niet meer. Het zal waarschijnlijk 9.1 of zoiets zijn geweest, ik kan me in ieder geval wel herinneren dan ik naar 9.2.2 heb geüpdatet. Sloom is het wel, je zit immers vast aan de snelheid van USB 1.1. Maar voor een enkele installatie is het nog wel te doen.
Op de machines die ik heb gebruikt waren de drives altijd in de Open Firmware bootmanager aanwezig. Maar als de drive daar niet staat is het vaak alsnog mogelijk om deze toch te starten door naar de Open Firmware prompt te gaan. Daar kan je ‘dev / ls’ intypen om te achterhalen waar je USB-schijf zit, en daarna in in het trant van ‘boot /pci@usb@disk,\:tbxi’ (dat is niet het juiste commando, het exacte commando weet ik niet meer) gebruiken om OS 9 of OS X te starten. Als je CD niet in de Open Firmware bootmanager tevoorschijn komt kan je ook nog deze commando’s proberen: boot cd:,\:tbxi of boot cd:,\System\Library\CoreServices\BootX
Op het internet zweeft ‘OS9General.dmg’ rond. Download die eens en restore die op een USB stick. Gewoon even proberen is nooit mis.