OS X native?

Hey Guys,

Nu Apple aan het intel hoofdstuk is begonnen vraag ik me het volgende af.

Momenteel zijn OS X en alle iApps universeel (werken op de ppc en intel) of ze worden nog via rosetta omgezet. In een interview tijdens de Macworld gaf Steve aan dat pas een vergelijking tussen Windows pc’s en Macs gemaakt kan worden als alles native op de intel Macs draait.

Wat ik me nu afvraag is of en wanneer OS X dan helemaal native voor intel gecompiled gaat worden? en wordt het dus eigenlijk pas echt interessant als we de hele Powerpc geoptimaliseerde code kwijt zijn uit de software?

OSX draait al jaren native op Intel... alleen de pro-apps moeten nog omgezet worden.

Wat je zegt is allemaal al gebeurt ;) Alle meegeleverde software op de Intel Macs is native! Dus Mac OS X, iWork en iLife apps.

[quote:341cc7ec85="Gurney"]Wat ik me nu afvraag is of en wanneer OS X dan helemaal native voor intel gecompiled gaat worden? en wordt het dus eigenlijk pas echt interessant als we de hele Powerpc geoptimaliseerde code kwijt zijn uit de software?[/quote:341cc7ec85] Wat ik ervan begrepen heb, is dat er altijd al een aparte voor Intel gecompileerde versie van OS X is geweest. Hoe zou het ook anders kunnen? :?

Zeker is in elk geval wel dat OS X voor beide typen Mac op verschillende dvd’s komt.

[quote:09d3e73a04="Zakske"]OSX draait al jaren native op Intel... alleen de pro-apps moeten nog omgezet worden.[/quote:09d3e73a04]

Al jaren? Is dat nu een schromelijke overdrijving of heb ik iets gemist? Dat is toch pas sinds afgelopen zomer, weliswaar met een developers versie?

Je mist inderdaad iets! 8)

[quote:a853a43a68]Jobs also confirmed rumors that Apple has had versions of Mac OS X running on Intel processors for most of its developmental life. [/quote:a853a43a68]

Dan vind ik toch de grote vraag waarom ze de overgang naar OSX niet gelijk hebben aangegrepen om op Intel over te stappen. Dat had zo ontzettend veel gezeur, maar vooral heel veel geld gescheeld.

Omdat ook Apple niet in de toekomst kan kijken. De problemen met de G5 waren toen nog onbekend... die bestond zelfs nog niet. :?

[quote:e7b8cca57b="wjgmspeedy"]Dan vind ik toch de grote vraag waarom ze de overgang naar OSX niet gelijk hebben aangegrepen om op Intel over te stappen.[/quote:e7b8cca57b] Marketing: Apple ontleende een belangrijk deel van zijn imago aan het feit dat er geen ordinaire Intel-cpu in zat. Als ze naast het gezeur over het (tijdelijk) verdwenen Apple-menu ook nog eens het huidige gezeur over virussen en spyware hadden gehad, was de acceptatie van OS X waarschijnlijk ook een stuk stroever verlopen.

[quote:10b2e8abb5="Zakske"]Omdat ook Apple niet in de toekomst kan kijken. De problemen met de G5 waren toen nog onbekend... die bestond zelfs nog niet. :?[/quote:10b2e8abb5] Die vlieger gaat niet op, want daarvoor in de plaats waren er net zo veel problemen met de G4. :)

Tja... we kunnen nu eindeloos gaan discussiëren over wie er gelijk heeft... maar het echte antwoord weet waarschijnlijk maar 1 persoon op deze aarde. Hij dus...

[img:5386b60565]http://images.apple.com/pr/photos/execs/steveweb.jpg[/img:5386b60565]

[quote:609ebf5589="Zakske"]Hij dus...[/quote:609ebf5589] Wie is die saai aangeklede brillenboer? :? :wink:

Aha!

Dus er is een aparte Powerpc OS X versie en een intel OS X versie… maar die zullen gemaakt moeten worden vanuit dezelfde “universal binaries” code neem ik aan toch? Het wordt alleen op een andere manier gecompiled voor beide platformen.

Er zal nog jaren ondersteuning voor het ppc platform blijven, dus tot die tijd blijft OS X altijd iets meer ppc geoptimaliseerd omdat ze daar ooit in zijn begonnen?

Met andere woorden ik vraag me ergens af of er performance winst gehaald zou kunnen worden door de OS X code te herzien en te optimaliseren voor intel? Iemand die daar iets over kan zeggen?

Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Er zijn vanaf het begin twee aparte versies van OSX ontwikkeld... een voor de PowerPC en een voor Intel. Die code is dus al geoptimaliseerd voor de betreffende processor. Het zijn dus 2 verschillende OS'sen... je kunt OSX voor Intel bijvoorbeeld niet op je Mac installeren.

[quote:254be4936b="wjgmspeedy"]Dan vind ik toch de grote vraag waarom ze de overgang naar OSX niet gelijk hebben aangegrepen om op Intel over te stappen. Dat had zo ontzettend veel gezeur, maar vooral heel veel geld gescheeld.[/quote:254be4936b]

Dat zou de overstap nog moeilijker gemaakt hebben. Dan zijn al je oude computers ineens niet meer bruikbaar met het nieuwe OS. Op deze manier is het een stuk minder pijnlijk.

Is al gebeurd, OS X is geoptimaliseerd voor beide systemen. Al sinds ze begonnen zijn met OS X liep er al een versie van OS X voor intel. Heeft niets meer te maken met welk platform je het over hebt, het is platform onafhankelijk geworden (toch zo goed als)

[quote:787cb8c272="Esquare"][quote:787cb8c272="Zakske"]Omdat ook Apple niet in de toekomst kan kijken. De problemen met de G5 waren toen nog onbekend... die bestond zelfs nog niet. :?[/quote:787cb8c272] Die vlieger gaat niet op, want daarvoor in de plaats waren er net zo veel problemen met de G4.[/quote:787cb8c272] Het is natuurlijk allemaal niet zo belangrijk, maar toch: Het bovenstaande klopt niet. Toen OS X werd gelanceerd kwamen ook de PB G4's op de markt die probleemloos werkten. Sowieso zijn er geen problemen van betekenis geweest met de G4 bij mijn weten, dus waarop je doelt...? Echter een G5 in een notebook is op dit moment technisch niet mogelijk.

[quote:e671a87f6b="Oppie"]Toen OS X werd gelanceerd kwamen ook de PB G4's op de markt die probleemloos werkten. Sowieso zijn er geen problemen van betekenis geweest met de G4 bij mijn weten, dus waarop je doelt...?[/quote:e671a87f6b] Steeds terugkerende leveringsproblemen met Motorola, een drempel van 500 Mhz die maar met moeite genomen werd, een drempel van 1 GHz die maar met moeite genomen werd... Dat speelde allemaal in die tijd. Apple heeft niet voor niks een andere leverancier gezocht. Of hebben we dat allemaal al weer verdr... verwerkt? 8)

@ esquare: daar kwam bij dat apple voor motorola een relatief kleine klant was, die gasten daar hadden niet de drive om die probs heel snel op te lossen. IBM heeft Apple min of meer een beetje besodemieterd, of in iedergeval de boel mooier afgedaan dan ze in werkelijkheid konden waarmaken, helaas. Maar daar hebben ze van geleerd, een beetje vertraging opgelopen tov het grote plan, daarom ook de stap naar intel.

Het komt allemaal goed, daar vertrouw ik volledig op :stuck_out_tongue:

greetzz

[quote:790dad40e1="Zakske"]Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Er zijn vanaf het begin twee aparte versies van OSX ontwikkeld... een voor de PowerPC en een voor Intel. Die code is dus al geoptimaliseerd voor de betreffende processor. Het zijn dus 2 verschillende OS'sen... je kunt OSX voor Intel bijvoorbeeld niet op je Mac installeren.[/quote:790dad40e1]

Toch lijkt het met sterk dat er dan twee developement teams werken aan twee versies van OS X. Hoe zit dat dan met updates en bugfixes? Die zijn dan ook platform afhankelijk?