OS X niet in plaats van maar erbij

Voor mij is het geen kwestie van of ik ga switchen. Ik neem een OS X systeem er bij. Ik heb nu Linux en Windows in huis. Het meeste doe ik op Linux maar sommige zaken op Windows. Ik wordt er alleen af en toe zo moe van dat sommige dingen na enige tijd te hebben gewerkt op een Windows pc er zonder aanwijsbare reden er zomaar mee ophouden. Of dat je zomaar een pop-up krijgt "sorry for the problems but explorer detected some errors and has to close" o.i.d. In 2003 zat ik voor een project in Thailand en zo plots begon een applicatie zich wat merkwaardig te gedragen. Bepaalde functionaliteit was ermee opgehouden. Een backup DVD die ik bij me had liet het ook afweten. Dat gebeurt vaker in Windows.

Zo na verloop van tijd beginnen Windows systemen wat ziekjes te worden en worden ze instabiel. Dan wordt het tijd om de hele zaak schoon te vegen en opnieuw te installeren. Echter als ik in het buitenland zit is dat niet altijd een optie.

Ik heb hier ook een Linux systeem (inclusief UPS en raid 1) draaien als web, ftp- en mail server en deze draait al non-stop sinds november 2004. Dit systeem is voor mij een rots in de branding en ik gebruik dat systeem wereldwijd (waar ik ook ben ik heb altijd dezelfde mailserver) als email server en als ftp server. Waar ik me ook bevind, ik kan dat systeem altijd benaderen. Ik hoef dan niet altijd al mijn software mee te nemen maar kan software indien nodig downloaden van mijn eigen ftp server.

Linux is echter niet het gemakkelijkste OS om op een laptop te installeren. Dat betekent dat ik nog maar een alternatief heb en dat is een OS X laptop. Ook bij OS X zal ik een backup mechanisme moeten hebben maar ik verwacht dan niet dat (delen van) programma’s er zonder aanwijsbare reden er mee op zullen houden. Door mijn werk zal ik altijd een Windows systeem er bij moeten houden.

Struin de nieuwsberichten op deze site eens af, mogelijk ± oktober 2004 dat het geweest is dat er melding werd gemaakt van een Indiër die een goede 100 besturingssystemen (grotendeels via VPC) op zijn PowerBook G4 had staan. Ook grotendeels voor zijn werk. Een enorm pré van VPC is dat je de virtuele machines in relatief kleine images kunt bewaren.

[quote:5546a7f257="trabant"]Struin de nieuwsberichten op deze site eens af, mogelijk ± oktober 2004 dat het geweest is dat er melding werd gemaakt van een Indiër die een goede 100 besturingssystemen (grotendeels via VPC) op zijn PowerBook G4 had staan. Ook grotendeels voor zijn werk. Een enorm pré van VPC is dat je de virtuele machines in relatief kleine images kunt bewaren.[/quote:5546a7f257]

Dat zou voor mijn mail- en ftp server niets toevoegen. Deze blijven op de thuisbasis terwijl ik aan het reizen ben.

[quote:5046c5d912="wmstudio"]Ook bij OS X zal ik een backup mechanisme moeten hebben maar ik verwacht dan niet dat (delen van) programma's er zonder aanwijsbare reden er mee op zullen houden. Door mijn werk zal ik altijd een Windows systeem er bij moeten houden.[/quote:5046c5d912] Zou je kunnen backuppen naar je FTP server? Aangezien je zegt dat 'ie al tijden zonder problemen loopt, kan je je gegevens daar veilig kwijt. Wellicht een idee. :)

[quote:a969ef76df="Nikita"][quote:a969ef76df="wmstudio"]Ook bij OS X zal ik een backup mechanisme moeten hebben maar ik verwacht dan niet dat (delen van) programma's er zonder aanwijsbare reden er mee op zullen houden. Door mijn werk zal ik altijd een Windows systeem er bij moeten houden.[/quote:a969ef76df] Zou je kunnen backuppen naar je FTP server? Aangezien je zegt dat 'ie al tijden zonder problemen loopt, kan je je gegevens daar veilig kwijt. Wellicht een idee. :)[/quote:a969ef76df]

Een backup maken op een ftp server is goed te doen. Sterker nog. Van al mijn huidige werk op mijn Windows laptop heb ik ook backups zowel op mijn linux server als op mijn linux werkstation. Van mijn werk op mijn linux werkstation heb ik ook een backup op mijn linux server. Op alle linux systemen heb ik Samba servers draaien. Zelfs de connectie tussen twee linux systemen doe ik via Samba hoewel dat ook goed zou kunnen via NFS.

Een backup maken op afstand naar de ftp server kan op voorwaarde dat het niet al te grote hoeveelheden data betreft. In Bangkok beschik ik ook over een ADSL verbinding maar deze is lang zo snel en betrouwbaar niet als hier in Nederland. Van OS X bestanden een backup maken op een ftp server is ook goed mogelijk.