os x op een G3

Heeft er iemand ervaring met het draaien van OS X op een iMac G3/350 Mhz met 512MByte Ram. Is deze setup bruikbaar als computer om enkel wat mee te surfen/mailen en wat in Office te werken? Is de snelheid aanvaardbaar?

een vriendin van me heeft ook osx op een G3.. het is nog aardig te doen ook

(weet alleen niet wat voor setup ze precies heeft kwa ram etc)

OSX werkt prima op een G3. Alleen controleren of de firmware in orde is. Heb zelf 4 jaar zonder problemen OSX op een G3 met 700mhz en 256mb gedraaid.

De systeembelasting die door gewoon Office-gebruik wordt veroorzaakt, is de laatste zes jaar niet wezenlijk toegenomen. En zes jaar geleden trokken de computers het ook. Wel is het zo dat een gewone installatie van OSX tien keer zoveel schijfruimte vraagt dan de 350MB van Systeem 9.2.2.

Wat Speedy al opmerkte: vooraf de firmware even controleren en meer geheugen kan uiteraard ook nooit kwaad.

Maar het typische is dat ik drie jaar Jaguar heb gedraaid met een firmware die niet klopte. Toen ik Jaguar installeerde wist ik dat niet van die firmware update, en toen ik daar achter kwam was ik een jaar verder. Daarom heb ik ook nooit ge-upgrade.

ik werk op dit moment op een 400Mhz iMac G3 met 320 mb RAM en Tiger en dat gaat heel aardig :)

Ik heb Powermac G3 met 600 mhz en 256 mb ram.. Hij draait op Osx 10.3.9.. Ik heb er nooit problemen mee... Het enige is dat een keertje een harde schijf is kapotgegaan..

512 MB RAM is mooi meegenomen. Voor Internet zal die Mac met Panther soepel gnoeg draaien, als je je eisen niet te hoog stelt. Ik werk ook nog met een oude beige G4 500 en die is voor het internet snel genoeg, vooral dank zij de extra RAM. (768MB) Als je minder geheugen hebt, wordt de harde schijf zwaarder belast ten gevolge van het virtueel geheugen.

Mijn vorige mac was een powermac B/W G3 350 Mhz 512 MB. Die is ongeveer gelijk aan die iMac. Ik heb er OSX.3 mee gedraaid. Ik had het er zelf niet op gezet, dus hoe dat met de firmware zit weet ik niet. Ik denk ook dat je ff moet upgraden.

Ik heb er ook de grafische Adobe programma’s mee gebruikt en dat deed hij prima.
Meer geheugen kan nooit kwaad natuurlijk, maar het zal ook zo moeten lukken.

[quote:dd8b975b40="trabant"]Wat Speedy al opmerkte: vooraf de firmware even controleren en meer geheugen kan uiteraard ook nooit kwaad.[/quote:dd8b975b40] Voorzover ik weet komt er bij de installers vanaf 10.3 een venster in beeld als de firmware niet uptodate is. Bij 10.2 gebeurde dat nog niet en kon je je iMacje zo om zeep helpen. Controleer of de iMac FireWire heeft, want alleen schijnt 10.4 mogelijk te zijn.

Tot en met de slotloading iMac DV van 350MHz trekken ze 10.3.9. Tiger (10.4) is mogelijk vanaf de 400 MHz iMac. Althans, volgens www.mactracker.ca

Xpostfacto laat Tiger toe op alle Imacs. http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=XPostFacto.html