OS X ruimt troep 's nachts op

Ergens gelezen dat OS X zelf een aantal overtollige bestanden opruimt 's nachts. Je moet dan wel je Mac aan laten staan uiteraard. Leuk maar wel een beetje lawaaierig als je in de buurt probeert te slapen. Is het daarom niet mogelijk om de klus overdag te laten klaren door het computerklokje door te zetten naar 24.00 uur? Als dan de grote schoonmaakbeurt voorbij is, kan je toch gewoon terug naar het normale uur. Klopt mijn redenering? Graag jullie mening en/of ervaring.

Een programma als macjanitor doet het voor je wanneer je maar wilt, zoek maar eens even dan vind je daar wel diverse posts over.

Waar vind ik Macjanitor? Is dat shareware of zo? Maar nog even terug naar m'n vraag: doet de Mac zijn nachtelijk onderhoud overdag als je de systeemklok doorzet?

Dat program vind je op www.versiontracker.com

Met het progje Cocktail kan je het ook doen.

Ik vind [url=http://www.mkd.cc/sox/]System Optimer[/url] een erg goed programma daarvoor!

Verder is TinkerTool een prefPane wat lijkt op Coctail (en is gratis!)

Dennis

Tnx allemaal; maar doet ie het nou of doet ie het niet? (zie eerste vraag) :)

:D Ja, dat doet ie, ik geloof 3 uur snachts, maar dat weet ik niet zeker want dan lig ik in dromenland! Daarom gebruik ik dus de bovenstaande proggies!

Dennis

Het antwoord is dus gewoon ja. Mensen, lees de vraag nou eens. Als je de klok vooruit zet, dan wordt het systeem netjes schoongemaakt. Probleem is wel dat hij niet elke dag alles doet, dus je moet je klok dan altijd verkeerd laten staan.

of zie [url]http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107388[/url]

onderstaand de beschrijving van Macjanitor op versiontracker.com:

"These scripts are normally run between 3am and 5am, and will not be run if you shut off your Mac at night. This will allow log files to grow very large, and prevent system databases from getting backed up.

With MacJanitor, you can run these scripts ‘by hand’ periodically without having to use the Terminal to keep your Mac OS X machine in top racing form."

jajaja,

En je Mac mag ook niet slapen, want dan doet ie het ook niet, helaas. :cry:

greetzz

OK. Ik zet m'n klokje even door en laat de Mac dan netjes geloven dat het nacht is. Dank voor de reacties :)

Eén vraagje nog. Hoe zie je dat de Mac zijn opruimingswerken heeft verricht? Is er een of ander venstertje of zo dat je dat vertelt?

Dat kun je vast ergens in een log zien, maar om het je gemakkelijker te maken is hier het tijdschema volgens Apple:

It is scheduled to occur early in the morning at 03:15 everyday, 04:30 on Saturdays, and 05:30 on the first day of each month.

[quote:1d1b28bbc4="Geedee"]Eén vraagje nog. Hoe zie je dat de Mac zijn opruimingswerken heeft verricht? Is er een of ander venstertje of zo dat je dat vertelt?[/quote:1d1b28bbc4]

Vergeet dat gedoe met die klok en gebruik macjanitor! Die laat meteen zien wat er gebeurt: dagelijks, wekelijks, maandelijks.
Ik begin de dag ermee. Kleine moeite en gratis.

zie /etc/crontab: [code:1:afc8893504] # /etc/crontab SHELL=/bin/sh PATH=/etc:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin HOME=/var/log # #minute hour mday month wday who command # #*/5 * * * * root /usr/libexec/atrun # # Run daily/weekly/monthly jobs. 15 3 * * * root periodic daily 30 4 * * 6 root periodic weekly 30 5 1 * * root periodic monthly [/code:1:afc8893504] Die tijden kan je gewoon veranderen, zodat de cronjobs bijvoorbeeld om 12 uur 's middags lopen. Je hebt dan verder ook geen programma's nodig.

Je kan ook handmatig de cronjobs draaien door in een terminal te typen:
/etc/daily (dagelijks)
/etc/weekly (eens in de week
/etc/monthly (maandelijks)

??? hoe lees je dit ??? ik snap er ni zo veel van (denk ik)

de kolom met mday is welke dag in de maand?
de kolom met wday is welke dag in de week?
(worden die genummerd vanaf zondag = 1 of maandag = 1?)

tijden snap ik (eerst min daarna u)

maar wat is de maand kolom? (die wordt ni gebruikt)

stel u voor dat het vandaag tijd is voor de maand-clean, word dan ook de dag- en week-clean gestart?

Is er verschil tussen de verschillende clean’s (doet die wekelijks soms meer/minder dan die andere 2 ofzo bedoel ik) dit vraag ik omdat je de clean’s ook manueel kunt uitvoeren met verschillende commando’s. Anders kun je elke dag bv de wekelijkse doen?

of een link naar een goede (liefst nederlandstalig) uitleg

Alvast bedankt

[quote:bfb602a2af="LeslyWeyts"]??? hoe lees je dit ??? ik snap er ni zo veel van (denk ik)

de kolom met mday is welke dag in de maand?
de kolom met wday is welke dag in de week?
(worden die genummerd vanaf zondag = 1 of maandag = 1?)

tijden snap ik (eerst min daarna u)

maar wat is de maand kolom? (die wordt ni gebruikt)[/quote:bfb602a2af]
De uitleg van cron(staat in http://www.tuxzine.net/cursus/pdf-oo/cursus.pdf):

[code:1:bfb602a2af]

Cron is één van die daemons die nodig zijn voor de correcte werking van het systeem. Cron dient om op regelmatige tijdstippen programma’s of scripts uit te voeren. Dit kan ingesteld worden in “/etc/crontab”.

Als we kijken hoe een normaal crontab bestand eruit ziet krijgen we dit:

run-parts

01 * * * * root run-parts /etc/cron.hourly

02 4 * * * root run-parts /etc/cron.daily

22 4 * * 0 root run-parts /etc/cron.weekly

42 4 1 * * root run-parts /etc/cron.monthly

1 2 3 4 5 6 7

Kort uitgelegd wat dit doet:

*

Ieder uur (x:01) worden alle scripts in /etc/cron.hourly uitgevoerd
*

Iedere dag om 4:02 worden alle scripts in /etc/cron.daily uitgevoerd
*

Iedere zondag om 4u22 worden alle scripts in /etc/cron.weekly uitgevoerd
*

Iedere eerste dag van de maand wordt om 4u42 alle scripts in /etc/cron.monthly uitgevoerd.

Dit zijn reeds klaargemaakte entry’s. Je kan zelf ook programma’s starten van hieruit (je hoeft niet met directories te werken).

We overlopen de betekenis van de verschillende kolommen:

1 = minuut (0-59)

2 = uur (1-23)

3 = dag van de maand (1-31)

4 = maand (1-12)

5 = dag van de week (0-7, 0 = Zondag)

6 = gebruiker die het uitvoert (niet nodig, enkel geldig voor root)

7 = programma dat uitgevoerd moet worden

Een * staat voor altijd of irrelevant.

Meestal zullen we de crontab van de root gebruiker aanpassen, maar het is mogelijk om meerdere gebruikers een eigen crontab te geven. Log in als die bepaalde gebruiker en typ het commando "crontab -e". Je krijgt dan een vi venster waar je de crontab in kwijt kunt.[/code:1:bfb602a2af]

[quote:bfb602a2af]
stel u voor dat het vandaag tijd is voor de maand-clean, word dan ook de dag- en week-clean gestart?

Is er verschil tussen de verschillende clean’s (doet die wekelijks soms meer/minder dan die andere 2 ofzo bedoel ik) dit vraag ik omdat je de clean’s ook manueel kunt uitvoeren met verschillende commando’s. Anders kun je elke dag bv de wekelijkse doen?
[/quote:bfb602a2af]
Nee, bekijk de verschillen maar eens in een text editor.

Voor mij is dit alles helaas Chinees. Het begint allemaal verdacht veel te lijken op Windows, of heb ik het mis? Dan was het oude OS toch even iets anders qua eenvoud. Hoe dan ook, ik heb ondertussen MacJanitor gedownload en blijkbaar doet dat de job (hoewel ik nog steeds niet precies weet wat er gedaan wordt) en hoop ik dat zo m'n systeem wat clean blijft. Moet je tegenwoordig echt zoveel weten van het OS om lekker te kunen Maccen of kan het nog steeds zoals vroeger?

de truc is juist om je mac niet uit te zetten, dan gaat alles vanzelf :)