OS X Tiger G3

Hallo,

Ik heb een oude iMac G3 staan, die ik voor me zusje wil installeren.
Jammer genoeg heb ik de Panther cd’s niet.

Ik heb alleen de Mac OS X Tiger DVD liggen.

Weet iemand hoe ik van die DVD anders een paar install disc’s kan maken zodat Tiger op de G3 kan?

Alvast bedankt. :slight_smile:

Het is te zien welke iMac het is...

Als er nog firewire op zit, kan je hem beter opstarten in firewire modus, door “T” ingedrukt te houden bij het opstarten van je iMac, en hem met firewire naar een nieuwere computer te verbinden… Dan vanop de nieuwere computer de instal van Tiger opstarten en de schijf van die iMac te selecteren…

Met Firewire? Ja er zitten 2 firewire sloten op..

maar kan dat niet gewoon via een UTP kabel?
Dat ik zeg maar vanaf deze computer de iMac G3 kan installeren?

Heeft die iMac OS 9 of OS X?

Nope, je zal dit via Firewire moeten doen, gaat overigens erg gemakkelijk dus je moet je geen zorgen maken.

Er staat niets op. Vanwege een crash met de HD vorige keer is alles gewist.. Heb er zelf een nieuwe HD ingezet.. die dus leeg is.

[quote:a7215fea2a="pietjepuk6546"]Nope, je zal dit via Firewire moeten doen, gaat overigens erg gemakkelijk dus je moet je geen zorgen maken.[/quote:a7215fea2a]

Hoe duur kost zo’n firewire kabel ongeveer?

[quote:2e40728e7a="à la Mac"]Heeft die iMac OS 9 of OS X?[/quote:2e40728e7a] Maakt toch niets uit... :?

Wel ja dat zeg ik toch... Maar dan via Firewire

De stappen

1. Verbind de machines met elkaar via een FireWire kabel
  2. Start de iMac op met T ingedrukt
  3. Het FireWire teken komt op de iMac, en je ziet hem op je nieuwe mac als externe HD
  4. Steek de DVD van Tiger in je nieuwe Computer
  5. Open de Instal van Tiger
  6. Selecteer de schijf van de oude iMac

En voila :slight_smile:

Via Firewire dus.

Of anders ergens cd Tiger CDimages weg weten te plukken.

Hmm bedankt voor de hulp :) Ik zal van het weekend even een Firewire kabeltje kopen en dan maar hopen dat alles gaat lukken.

En Matt.
Bedankt voor je hulp in stappen!

Geen probleem Buddy ;-)

Btw Prijs FireWire kabel: Ingekorte lange link :wink:

[i:a409618ce7][color=darkred:a409618ce7]Moderatie door FreekMac: Ik heb je lange link even ingekort, staat schoner niet ?![/color:a409618ce7]
PS: de moderatietag’s doen het nog niet.[/i:a409618ce7]

[quote:f4a26b0a17="pietjepuk6546"][quote:f4a26b0a17="à la Mac"]Heeft die iMac OS 9 of OS X?[/quote:f4a26b0a17] Maakt toch niets uit... :?[/quote:f4a26b0a17] Nou, het lijkt mij niet overstandig eerst de firmware te updaten (als dat al niet was gedaan) En daar heb je OS 9.1 voor nodig.

Precies, eerst de firmware updaten. Wordt niet blij wanneer je een slotloading iMac voorzien hebt van OSX om vervolgens een onbedienbaar apparaat te hebben terwijl je de CD ook niet meer verwijderd krijgt.

Dus: eerst firmware updaten.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

Dan pas T-disc modus en harde schijf vanaf de andere Mac die wel over een DVD lezer beschikt van OSX voorzien.

Aangezien er een nieuwe HD inzit zal je eerst mogen OS 9 erop zetten...

Tenzij je natuurlijk zeker bent dat de firmware up to date is… Dan hoeft dat allemaal niet :wink:

kijk even bij topic 'Installeren Mac OS X Tiger' - ik had hetzelfde probleem en met die firewire methode zoals ze hier zeggen is het inderdaad heel makkelijk - mij lukte het direct en ik ben goed thuis in Windows, maar niet op Mac

bij mij werkt het prima, maar best raadzaam om toch op de firmware versie te letten zo te horen bij die toestellen in combinatie met OS X 10.4…

veel succes!

[quote:aa266ae406="Matt."]Wel ja dat zeg ik toch... Maar dan via Firewire

De stappen

1. Verbind de machines met elkaar via een FireWire kabel
  2. Start de iMac op met T ingedrukt
  3. Het FireWire teken komt op de iMac, en je ziet hem op je nieuwe mac als externe HD
  4. Steek de DVD van Tiger in je nieuwe Computer
  5. Open de Instal van Tiger
  6. Selecteer de schijf van de oude iMac

En voila :-)[/quote:aa266ae406]

Nou,
Als ik op de T druk met opstarten met die iMac gebeurt er niets hoor met die Firewire Kabel erin…

En ik had eerst al die firmware upgrade gedaan toen er nog OS X op stond... nu weeet ik het ook niet meer hoor...

Edit:

Ik wil niet dringerig doen… maar…
Kan ik niet ergens gratis OS 9 vandaan halen?
En las iets ergens dat ik OS 7 gratis kan downloaden ofzo?
kan ik daarmee ook die firmware upgraden?

Mischien heb ik eerst per ongeluk die Firmware ge-reset…

Ik weet niet beter of bij G3 Macjes kun je de firmware alleen updaten onder Classic. Uit Mac OSX Help Desk Essentials: [quote:ddb94e8166]You can determine the current firmware version by running System Profiler (if the computer is functional enough), or by restarting into Open Firmware (restart while pressing [b:ddb94e8166]cmd-option-O-F[/b:ddb94e8166] until the Open firmware messenger appears) See Knowledge Base article #60351 "Determining BootROM or Firmware Version"[/quote:ddb94e8166]