OS X vers installeren zonder classic?

Vraagje :

Ik wil van Classic af in OS X. Ik ben een recent overgestapte gebruiker, en heb dus helemaal geen nood aan de Classic omgeving.

Als ik nu OS X vers installeer van de setup DVD, wordt Classic dan automatisch meegeinstalleerd, of is er een optie om dit weg te laten? Ik wil namelijk niet de moeite doen (en alles eerst back uppen) als de optie om het weg te laten toch niet aanwezig is.

Is het anders mogelijk om ALLE sporen van Classic te verwijderen zonder OS X vers te installeren?

Het spijt me als dit probleem reeds besproken en opgelost werd, maar ik heb geen sluitend antwoord gevonden bij “Zoeken”.

Alvast bedankt voor jullie hulp !

De mappen systeemmap en Programmas (MAc OS 9) er vanaf gooien lijkt me voldoende. Ik denk dat je er dan vanaf bent aangezien je de classic omgeving er dan vanaf hebt gegooid. Veel plaats zal je er niet mee redden maar je kan het altijd doen.

Mjah, dat is helaas niet mogelijk. De mappen zijn beveiligd tegen verplaatsen (naar de prullenmand) denk ik. Bovendien is daarmee het icoontje in mijn Systeemvoorkeuren nog niet weg, denk ik, correct?

En alles bij elkaar gaat het toch over een 3-400 megabytes, dus dat is toch wel de moeite voor mij om te verwijderen…

Je zou die OS9 map zo naar de prullenmand moeten kunnen slepen. Heb je de bevoegdheden van de map goed staan (via apple-i)?

bij de installatie kun je kiezen welke programmatuur je wilt installeren

Ik zou die classic-opstart niet uit je systeemvoorkeuren verwijderen. Je vind het in /System/Library/PreferencePanes/Classic.prefPane mar als je het weg hebt gehaald kun je het nooit meer gebruiken, terwijl je het niet apart kunt installeren.

In principe heb je twee mapen weg te gooien [i:078f453178]applications (OS9) en System Folder[/i:078f453178], en daarmee heb je in ieder geval wel al die MB’s weggewerkt. Andere verwijzingen zou ik lekker laten zitten voor ooit…

Het voorkeurenpaneel classic in de systeemvoorkeuren maakt deel uit van OSX. Het staat in de map systeem van OSX. Het verwijderen van OS9 verwijdert classic niet, in de zin dat classic een omgeving is waarin OS9 in OSX kan draaien. Vergelijk classic dus maar met virtual pc. Het icoontje van classic zal dus zelfs na een schone installatie met alleen OSX in je systeemvoorkeuren staan.

Sorry voor de vertraging, spitsuur was chaos.

Ik heb het ondertussen geprobeerd :

Applications folder kon ik probleemloos verwijderen, maar mijn OS9 systeemmap kan ik niet naar de prullenmand verplaatsen, zelfs na het aanpassen van de bevoegdheden.

Wat doe ik nu nog verkeerd?

Hm... Je kunt waarschijnlijk wel de inhoud van je systeemmap in de trash gooien en wissen. na een herstart zal dan ook je systeemmap zelf wel 'los' zijn. Ik denk dat er nog een of ander proces is dat 'm bezet houdt...

Download het progje [url=http://www.versiontracker.com/php/dlpage.php?id=12057&db=mac&kind=&lnk=http%3A%2F%2Fmacchampion.com%2Farbysoft%2Fbatchmod132.hqx]Batchmod[/url] . installeer. open het. selecteer het bestand/map dat je wilt verwijderen. vink 'negger beveiliging' aan en druk op OK zo zou het moeten lukken.

Bedankt, ik zal het dadelijk proberen......

Als je een schone installatie doet kun jeervoor kiezen Classic NIET te installeren, dat heb ik ook niet gedaan, ik wilde van Classic af omdat ik het ook niet meer nodig heb. Standaard zit de Classic Pref nog wel in mijn Systeem Voorkeuren, maar dat is iets dat standaard bij OSX hoort, dus maak je daar geen zorgen over.

[quote:febc033aa1="Strifer"]Standaard zit de Classic Pref nog wel in mijn Systeem Voorkeuren, maar dat is iets dat standaard bij OSX hoort, dus maak je daar geen zorgen over.[/quote:febc033aa1] Precies. En als je dan via die systeemvoorkeuren naar de Classic-systeemmap gaat zoeken kan die die niet vinden. En dat klopt dan dus. Het regelpaneeltje blijft er dus wel in maar dat neemt amper plek in.

Tja,

Hij blijft dus zeggen : “Kan niet verwijderen omdat het onderdeel vereist is voor het systeem”.

Wat nu?

Moet ik nu écht vers installeren?

Ik zie het al... Herbenoem de map en er komt een nieuwe systeemmap als bij toverslag. De oude kan dan weg.

Hoe je de nieuwe ook kunt lossen kom ik nog wel achter…

??

Nog altijd niks? Hoe kan dit nu?

Hij zegt nog steeds :

“De bewerking kan niet worden voltooid omdat het onderdeel ‘OS9’ vereist is voor het systeem”

(Ik had de map dus hernoemd naar ‘OS9’)

Hm... Bij mij werkt het wel allemaal. Vreemdsoortig geval

Ik doe duidelijk nog iets verkeerd.

Kan iemand mij aub gedetaileerd uitleggen hoe de permissies van die folder moeten staan?

[img:905b5d446c]http://www.noxbox.nl/files/system.png[/img:905b5d446c] Zoiets... Maar ik kan ook zonder de permissies aan te passen de map verwijderen of hernoemen. Maar: wat gebeurt er als je de inhoud van de map weggooit? en wat gebeurt er als je de naam probeert te wijzigen? Staat OS9 soms gewoon actief (zie regelpaneel) omdat het bij het opstarten vanzelf mee opstart?[/img]

Wat een moeite allemaal jongens. Ik zou gewoon ervoor kiezen om alles vers te instaleren. Op de een of andere manier vindt ik mijn mac niet zo fijn lopen als ik Classic er zomaar af gooi.

Om opnieuw te instaleren kan je gewoon je instal DVD erin stoppen en instaleren.
Om Classic te willen moet je de programmatuur herstel draaien. Deze staat ook op je DVD.
Onder programmatuurherstel vindt je ook enkele andere niet zo nuttige programmatjes en spelletjes.
Als je alleen MAC OSX instaleerd en geen programmatuurherstel doet dan heb je alleen puur OSX.
Dus geen Classic.

Wat ik ook altijd zelf doe is een partitie aanmaken. Als je alles er opnieuw opzet dan sleep je gewoon je thuismapje naar deze partitie toe. Na de instalatie sleep je alles terug en Voila!
Al je mail, bladwijzers, instellingen zijn allemaal weer terug!

Succes.