OS XI

Zijn er eigenlijk ook nog plannen voor OS XI?

Ik weet dat leopard eraan komt, maar das 10.5. ZIjn er plannen voor een 11? de 10.1-10.2-10.3…-10.5 zijn eigenlijk alleen maar uitbreidingen op MacOSX, beetje vergelijkbaar met service packs waar je voor betalen moet. Maar echt iets compleets nieuws (u.v. spotlight en dashboard tot op zeker hoogte) is er niet.

Exposé is er pas sinds 10.3 als ik het goed heb... Voor de rest zou ik het ook niet weten :innocent: Ik denk trouwens dat MacOS 11 gewoon OSX 11.0 wordt o.i.d. ... Daarnaast is het koffiedik kijken wat daar in gaat komen want ik denk dat we rond 2010 zullen zitten tegen de tijd dat dat gelanceerd wordt (10.5 aan het eind van dit jaar op z'n vroegst, 10.6 half 2008, 10.7 eind 2009, 10.8 half 2011, 10.9 eind 2012 ?).

In eerste opzet zal OS 11 kunnen koffiezetten, ramen lappen en vloeren dweilen, maar de ontwikkelingen van de hardware blijven weer eens achter. :satisfied:

[quote:5be2ee872b="Juch"]10.1-10.2-10.3...-10.5 zijn eigenlijk alleen maar uitbreidingen op MacOSX, beetje vergelijkbaar met service packs waar je voor betalen moet. [/quote:5be2ee872b] Beetje een foute aanname....

de 10 staat voor de generatie van het OS, niet voor de versie. Die zogenaamde service packs waar jij op doelt zijn weer het getal daar achter, dus de update 10.3.4 naar 10.3.5 naar 10.3.6, en die zijn gewoon gratis.

Voor het oog lijkt er weinig verschil te zitten tussen 10.2 en 10.4, maar onder de motorkap is er enorm veel veranderd. Het mooie is juist dat Apple dat heeft gedaan zonder dat we er iets van merken in de werkwijze van het OS. Juist dat mooie staaltje werk sta jij nu af te doen alsof het een nadeel is…

mischien is dit onzin,maar ik denk dat we OSX nog wel even tegenkomen.die X is niet alleen de romeinse notatie van 10,maar slaat ook op UNIX. (zie linux-linusX) mischien hebben ze wel in rap tempo os8 en 9 erdoor gejast, om op tijd te zijn voor 10 ivm de "symboolwaarde" whatever

[quote:2227360d7c="tarmac58"]mischien is dit onzin,maar ik denk dat we OSX nog wel even tegenkomen.die X is niet alleen de romeinse notatie van 10,maar slaat ook op UNIX. (zie linux-linusX) mischien hebben ze wel in rap tempo os8 en 9 erdoor gejast, om op tijd te zijn voor 10 ivm de "symboolwaarde" whatever[/quote:2227360d7c] De X-factor 8)

Ik vraag me af of OSX tot X.9 zal doorgaan. OS 9 ging maar door t/m 9.2. Misschien was dat omdat OSX eraan zat te komen, maar dus ook omdat dat toen mogelijk was. Als er nu over een aantal jaar weer zo'n vernieuwing mogelijk is, dan zal het waarschijnlijk os 11 gaan heten?

Maar ik snap niet dat mensen zich dit nu al afvragen. Als je kijkt naar osx, dit is al een geweldig os, wat vele malen vernieuwender is dan windows en ook nog beter in elkaar zit.

10.10.x 10.11.x

Waarom niet?

Mac OS heeft van 1984 tot 2000 8 x een major upgrade gehad (System 1 + 8 = 9, tenslotte). Gemiddeld 1 per 2 jaar. Sindsdien staat de teller op 4 major upgrades voor OSX. In het begin ging OSX met een major upgrade per jaar, panther is 1,5 jaar meegegaan en de vervanging van tiger zal dichter bij de twee jaar uitkomen.

Het zal op de langere termijn wel gemiddeld op een major upgrade per 2 jaar uitkomen. Uiteindelijk maakt dat dus weer weinig uit met hoe het vroeger was. De stapgrootte van system 1.0 tot Mac OS 9 kan je goed vergelijken met de stappen van OSX 10.1 tot OSX 10.5.

Fistkikker heeft gelijk. Mac OS XI zal uitkomen zodra we weer een volledige overgang hebben van het kaliber Mac OS 9 naar Mac OS X.

Alles is tegenwoordig i dus waarom het systeen niet? Mac iOS1.x.x

[quote:8fa522bdd5="Rail"]Alles is tegenwoordig i dus waarom het systeen niet? Mac iOS1.x.x[/quote:8fa522bdd5] Omdat Cisco de naam IOS al gebruikt voor het operating systeem van hun routers e.d..

OSX.x.x of nog beter > XXX.x.x En daarna stappen ze natuurlijk over op XXXX.x.x

De X kent werkelijk oneindig veel mogelijkheden!

Ik kijk ook graag naar XXX films... :P

Ik hou niet zo van Vin Diesel. [img:1eeb6997d8]http://sportsmed.starwave.com/media/pg2/2002/0808/photo/vin_i.jpg[/img:1eeb6997d8]

Tsjonge jonge nog aan toe... hebben jullie nou niets beters te doen!

[quote:6972fc4534="HarrySegy"]Tsjonge jonge nog aan toe... hebben jullie nou niets beters te doen![/quote:6972fc4534] Schijnbaar... Ik vind het leuk om te speculeren en met mij zo te zien nog een aantal mensen :sealed:

Ik denk dat ze eerst de overgang van ppc naar intel helemaal afmaken en pas als die helemaal gelukt is met os 11 aan de haal gaan.

uniX linuX neXt osX - nogmaals; dat blijft nog wel even. wordt trouwens wel lastig bij osX11,dat lijkt teveel op X11 de overgang van macos naar unix is volgens mij een grotere overgang dan die van motorola/ibm naar intel.

Ik vermoed dat ze voorlopig niet aan XI zullen beginnen. Het OSX platform biedt nog jaaaren ruimte. Het Classic Mac OS is ook zo'n jaar of 16-17 meegegaan...

En OSX11 wordt het zeker niet. OS11 of OSXI misschien wel. Wie weet?