OS9 / Classic installeren op een G5 ?

Direct na de aanschaf van mijn G5 heb ik een schone installatie van Panther gedaan. Op zich werkt alles perfect, maar nu wil ik een beetje gaan spelen met een paar programma's, maar die draaien enkel op OS 9.

Hoe krijg ik deze programma’s nu draaiend op de G5? Kan ik gewoon OS9 installeren, of moet ik Classic installeren. ( is niet hetzelfde als OS9 begreep ik…)

en zo ja: hoe ga ik dan te werk… ?

:mrgreen:

OS 9 kan niet op je G5, maar wel kun je classic installeren staat op de install. DVD die je bij je G5 hebt gehad.

Nog beter: vergeet Classic... zoek de Mac OS X versies van die programma's waar je mee wilt spelen of - indien niet beschikbaar - een alternatieve software.

Mac software waar half 2004 nog geen Mac OS X versie beschikbaar voor is zijn volgens mij overleden en eerder een bron voor veel narigheid dan plezier.

eventjes OFF TOPIC [quote:e09fdaa945="unSOUND"]...Kan ik gewoon OS9 installeren, of moet ik Classic installeren. ( is niet hetzelfde als OS9 begreep ik...)[/quote:e09fdaa945] Wat is dan het verschil tussen classic & OS9??? Dat wil ik wel eens weten... :o

[quote:2aa7b41937="PICAPICA"]eventjes OFF TOPIC [quote:2aa7b41937="unSOUND"]...Kan ik gewoon OS9 installeren, of moet ik Classic installeren. ( is niet hetzelfde als OS9 begreep ik...)[/quote:2aa7b41937] Wat is dan het verschil tussen classic & OS9??? Dat wil ik wel eens weten... :o[/quote:2aa7b41937] OS 9 is een volledig OS, Classic is alleen een omgeving om OS9 applicaties in te draaien. Een groot deel van de basic OS functies (netwerk, scherm, hardware aansturing) wordt door OSX afgehandeld. Op zich is het niet zo belangrijk, maar niet alle OS9 programma's voelen zich thuis in classic. Zo kun je het wel vergeten om een Linotype scanner met Linocolor scansoftware aan de praat te krijgen en werkt XPress 4 en 5 prima (nouja) onder OS9, maar in Classic heb je heel wat problemen en probleempjes op te lossen.

[quote:9a719cae99="ee"]Nog beter: vergeet Classic... zoek de Mac OS X versies van die programma's waar je mee wilt spelen of - indien niet beschikbaar - een alternatieve software.[/quote:9a719cae99] OSX versie is er niet, alternatief heb ik nog niet kunnen vinden.

Anders ga ik ook geen capriolen uithalen om
OS9 op mijn G5 te zetten natuurlijk…

[quote:2a3b8fa290]alternatief heb ik nog niet kunnen vinden[/quote:2a3b8fa290]

Ik zou zeggen: vraag het aan dit forum… wellicht weet iemand een alternatief.

De enige reden waarom ik dit vorige week nog eens Classic moest opstarten (de eerste keer dit jaar) was dat ik een XPress 4 bestand kreeg aangeleverd die ik binnen QuarkXPress 5 van meertalig naar eentalig moest herbewaren om er vervolgens mee verder te gaan binnen InDesign.

Het is al 2 maal eerder gevraagd, althans, meer onderwerpen heb ik niet kunnen vinden met de zoekfunctie...

Ik zoek 2 programma’s:

Een programma om PCM audio om te zetten naar een formaat
dat iTunes begrijpt, maar ik heb alleen OS9 programma’s kunnen
vinden.

En een degelijk programma / driver voor mijn negatiefscanner,
de PrimeFilm 1800u. Er zijn er 2 voor OSX, maar die leveren
beroerde scans… er schijnt wel een goede driver voor OS9 te zijn.

Voor je scanner zou je [url=http://www.hamrick.com/]Vuescan[/url] eens kunnen proberen.

En over het converteren van Pcm audio naar iets anders loopt op dit forum een discussie. Misschien heb je er iets aan.

OS9 en Classic zijn op zich dezelfde dingen... Kijk voor de grap maar eens naar het opstartscherm van de classic-omgeving.

Classic is WEL een volledig werkend OS, maar meestal uitgekleed om het allemaal sneller te laten verlopen. Onder classic kan je echter wel de mappen regelpanelen en extenties vinden (de belangerijkste voor OS9) Wat je doet is het volgende:

• je installeert OS9 vanaf de installatieschijf van je G5 (of… aangezien je al eerder met OS9 hebt gewerkt) je gooit je oude systeemmap op een duidelijke plek op je HD.
  • Je opent het paneel Classic van systeemvoorkeuren en selecteert de nieuwe systeemmap als opstartmap voor classic
  • Je gaat naar een ander tabblad en vinkt daar “opstarten zonder extenties” uit. Zo voorkom je dat je scanner onbereikbaar wordt.
  • Je installeert je programma’s (of als dat al gedaan was kopieer je de map “Applications (OS 9)” ook naar je HD
  • Je zoekt het programma op en starten maar…

Als het goed is begint Classic nu te openen. Je krijgt een meldening dat Classic bijgewerkt moet worden (dit heeft geen invloed voor het opstarten in classic) en keurt dat goed. Als alles wel is gegaan, dan kan je gewoon vanuit de oude situatie werken.

Ik heb zo LinoColor en een LinoScan weer aan de praat gekregen… het ging bij mij om een USB-scanner, ik mag aannemen dat jij het daar ook over hebt… De grap is namelijk dat classic er nog steeds een regelpanelen- en extentiemap op nahoudt… daar kan je gewoon nog lekker als root in klooien