OS9 installeren na OS10.3.3

Op mijn macje draait nu 10.3.3 als een tierelier, maar ik heb geen classic geinstalleerd. Nu wil ik dat wel gaan installeren. Nu heb ik daar dus een paar vraagjes over. - Kan ik OS9 installeren terwijl OS 10.3.3 draait en schrijft ie dat dan niet over? - Is het dan makkelijk om er tweede partitie te maken voor classic, en zo ja hoe doe ik dat en zitten daar voor- en/of nadelen aan.

Welk macje? Heb je dan een extra harde schijf, anders kan je niet partitioneren. Met 1 harde schijf moet je eerst partitioneren alvorens je je systeem instaleert. Daarna kan je niet meer terug. Vraag is natuurlijk of dat zinvol is. In het begin met Mac OS 10.1 werd dat aangeraden, vanaf 10.2 wordt daar nog maar zelden over gesproken.

Als je panther (10.3) origineel bij je Mac zit, dan heb je er ook software restore CD's bij. Hiermee kan je classic installeren, gewoon als OS X van de harde schijf is opgestart. Het kan ook door een bepaalde file, waarvan ik even niet meer weet welke, van een andere Mac naar de jouwe te kopieren, op dezelfde plaats en dan gelijk permissies te herstellen. Ik moet alleen ff zoeken welke file dat nou was.

[quote:bd99e51f72="byebye"]Op mijn macje draait nu 10.3.3 als een tierelier, maar ik heb geen classic geinstalleerd. Nu wil ik dat wel gaan installeren. Nu heb ik daar dus een paar vraagjes over. - Kan ik OS9 installeren terwijl OS 10.3.3 draait en schrijft ie dat dan niet over? - Is het dan makkelijk om er tweede partitie te maken voor classic, en zo ja hoe doe ik dat en zitten daar voor- en/of nadelen aan.[/quote:bd99e51f72]

Je kunt een systeemmap 9.2.2 op je HD zetten waarmee je classic kunt draaien. Geen partitie nodig.
Pas daarna indien gewenst in ‘systeemvoorkeuren’ en dan ‘classic’ je instellingen aan.

[quote:cdbe4fd388]Je kunt een systeemmap 9.2.2 op je HD zetten waarmee je classic kunt draaien. Geen partitie nodig. Pas daarna indien gewenst in 'systeemvoorkeuren' en dan 'classic' je instellingen aan.[/quote:cdbe4fd388]

Maar kan ik 9 installeren als 10.3.3 draait, schrijft het dan niks over ofzo? Ik neem aan dat een systeemmap maken iets totaal anders is dan een nieuwe map in de HD map maken, of is dat een platinablonde uitspraak (thank god i’m a brunette!)?

Nee, niet installeren, dat zal onder 10.3 niet gaan. Ik bedoel een bestaande 9.2 situatie regelen (vriend, kennis, of jezelf) en die systeemmap (zo heet die map nou eenmaal, onder 10.3 heet die map 'systeem') naar je hd kopiëeren/slepen.

(Wees blij met je haarkleur!)

Ik heb een backup van een systeemmap op een CD gezet en die na installatie van 10.3 simpelweg als een map terug gekopiëerd. Classic voorkeuren herkent he als een genuine OS. Presto. Misschien kun je een map van ene bevriende 'Maccer' op CD zetten. Ruim wel al het overbodige op; niet benodigede extensies en regelpanelen. Start 'ie sneller.

Hoi...

Zoek even iemand die je aan de systeem map van OS 9.2.2 kan helpen. Zet deze gewoon op een CD-tje en kopieer deze vervolgens gewoon naar je eigen harde schijf. Vanuit daar ga je naar je systeem voorkeuren en klikt op Classic… nu gaat je systeem zelf zoeken naar de Classic map en werkt deze bij… als ie dit heeft gedaan even uit de systeem voorkeuren en dan je permissies even herstellen…

Klaar is Kees…

dus als ik het goed begrijp hoef ik 9.2.2 niet eens 'echt' te installeren, maar alleen die systeemmap te kopieren. maar dit moet dus wel van 9.2.2 zijn?

[quote:652d33cdb6="byebye"]dus als ik het goed begrijp hoef ik 9.2.2 niet eens 'echt' te installeren, maar alleen die systeemmap te kopieren. maar dit moet dus wel van 9.2.2 zijn?[/quote:652d33cdb6] Hoeft niet..maar word wel aangeraden ;)

Maar niet om het een of ander…maar je kan toch gewoon OS9 installeren, op een 2e partitie als je al een OSX installatie op die machine hebt staan? :?

kun je partities achteraf maken dan?

[quote:ef3b301b80]kun je partities achteraf maken dan?[/quote:ef3b301b80] dat vraag ik me ook af, want ik weet niet of mijn HD uit meerder partities staat. Hoe kan ik trouwens zien of ik meerdere partities heb?

achteraf kun je geen partities maken.

En onlangs heb ik met een 9.2.1 installatieschijf onder 10.2.8 een installatie gedaan. OS X ziet Classic 9.2 als een applicaties en niet als een system wat geïnstalleerd wordt. Ik neem aan dat het met Panther idem gaat.

[quote:6efe55f6ee]OS X ziet Classic 9.2 als een applicaties en niet als een system wat geïnstalleerd wordt. Ik neem aan dat het met Panther idem gaat.[/quote:6efe55f6ee]

wat bedoel je hiermee?

[quote:ac8dea5782="pako"]achteraf kun je geen partities maken.

En onlangs heb ik met een 9.2.1 installatieschijf onder 10.2.8 een installatie gedaan. OS X ziet Classic 9.2 als een applicaties en niet als een system wat geïnstalleerd wordt. Ik neem aan dat het met Panther idem gaat.[/quote:ac8dea5782]

Niet installeren maar een bestaande systeemmap in z’n geheel naar de HD slepen/kopieeren.

dus gewoon naar je hd slepen, in een systeemmap, en dan kan ik programma's die classic nodig hebben gewoon openen en gebruiken?

[quote:a22948743e="byebye"]dus gewoon naar je hd slepen, in een systeemmap, en dan kan ik programma's die classic nodig hebben gewoon openen en gebruiken?[/quote:a22948743e]

Ik ga nu wel aan je haarkleur twijfelen!

Gewoon naar je HD slepen en niet IN een systeemmap maar daar waar je programma’s, systeem, gebruikers, bibloitheek etc. staan.

[quote:dddca33f94="Indomarco"]Ik heb een backup van een systeemmap op een CD gezet en die na installatie van 10.3 simpelweg als een map terug gekopiëerd. Classic voorkeuren herkent he als een genuine OS. Presto. Misschien kun je een map van ene bevriende 'Maccer' op CD zetten. Ruim wel al het overbodige op; niet benodigede extensies en regelpanelen. Start 'ie sneller.[/quote:dddca33f94] Moet die op een speciale plek worden gekopieerd of maakt dat niks uit? Ook een handgie oplossing.

volgens mij kan mijn haarkleur GELUKKIG bijna niet donkerder, zie [url]http://www.t2b.nl/team_anne.php[/url] ,en ff met het kwastje over de fotoos gaan.

Maarre kga het vanmiddag gelijk proberen, zit nu tot half 6 achter een peecee…

Achter een PC? Sterkte!