OS9 - OSX bestanden delen! Hoe? OPGELOST!

Hoi ,

Ik heb deze week een op een G4 bij een vriendin die voorheen uitsluitend met OS9 werkte i.v.m. haar dagelijkse werkzaamheden op Quark 5 etc. nu ook OSX Jaguar 10.2.8 geactiveerd/ge-update. Nu wil zij bestanden éénvoudig kunnen delen tussen OS9 en OSX. Hoe is dit in te stellen/ te realiseren?

Mvg

AppleMies

Ik denk dat je dan Appletalk moet instellen op OSX. ma kben niet zeker :roll:

Ik denk niet dat dit zo werkt. OS9 en OSx bestanden willen wij delen op dezelfde machine/harde schijf.

gr

AppleMies

Niks Appletalk joh. Als je een Quark versie voor OS-X zou hebben, kon je gewoon openen. Maar ik weet niet eens of die er is. Je kunt n.l. gewoon alle documenten zien in je finder. Ook die je met je oude systeem hebt gemaakt.

[quote:55d6267678="Turbanus"]Niks Appletalk joh. Als je een Quark versie voor OS-X zou hebben, kon je gewoon openen. Maar ik weet niet eens of die er is. Je kunt n.l. gewoon alle documenten zien in je finder. Ook die je met je oude systeem hebt gemaakt.[/quote:55d6267678]

Er is geen Quark versie voor OSX. We willen bestanden/foto’s etc. die b.v. via Mail op OSX binnenkomen simpelweg in een “shared” bestand plaatsen en die dan in OS9 weer kunnen uitlezen.

Kan dit en hoe?

AppleMies

Ik heb het vermoeden dat je veel te 'moeilijk' denkt! Je ziet in OS9 precies hetzelfde als in OSX (al ziet het er misschien een beetje anders uit). Probleem zal zijn dat je de User directory onder OS9 niet kunt benaderen, dat los je inderdaad op door bijvoorbeeld in de Shared directory je bestanden te plaatsen.

Maar waarom dat heen-en-weer switchen? Er is wel degelijk een Xpress voor OSX, maar anders draait v.5 prima onder Classic. Na een jaar of 4 OSX (weet niet precies) wordt het op een gegeven moment toch tijd om een keer helemaal over te gaan! Er is echt geen enkele reden te noemen waarom je dat niet zou doen, en als je de tijd neemt om eens rustig naar OSX te kijken, wil je vermoedelijk nooit meer terug!

[quote:c813225c49="bekhof"]Ik heb het vermoeden dat je veel te 'moeilijk' denkt! Je ziet in OS9 precies hetzelfde als in OSX (al ziet het er misschien een beetje anders uit). Probleem zal zijn dat je de User directory onder OS9 niet kunt benaderen, dat los je inderdaad op door bijvoorbeeld in de Shared directory je bestanden te plaatsen.

Maar waarom dat heen-en-weer switchen? Er is wel degelijk een Xpress voor OSX, maar anders draait v.5 prima onder Classic. Na een jaar of 4 OSX (weet niet precies) wordt het op een gegeven moment toch tijd om een keer helemaal over te gaan! Er is echt geen enkele reden te noemen waarom je dat niet zou doen, en als je de tijd neemt om eens rustig naar OSX te kijken, wil je vermoedelijk nooit meer terug![/quote:c813225c49]

Heen en weer switchen heeft gewoon een financiele reden. Er is simpelweg geen geld voor een nieuwe Quark die onder OSX draait!!! Dus, hoe nu die shared file aan te maken? Ik weet gewoon weinig of niets van OS9 van. (vind het er ook niet uit zien en redelijk onlogisch!). Wie helpt ons nu even “to the point” met de juiste instructies?

gr

AppleMies

Map maken in OSX en die op de harde schijf zetten, stop daarin wat je in quark wilt openen cq plaatsen. Dit mapje kun je nu gewoon benaderen vanuit Quark OS9.

[quote:7c1aa521d3="AppleMies"] Heen en weer switchen heeft gewoon een financiele reden. Er is simpelweg geen geld voor een nieuwe Quark die onder OSX draait!!!!! Dus, hoe nu die shared file aan te maken? Ik weet gewoon weinig of niets van OS9 van. (vind het er ook niet uit zien en redelijk onlogisch!). Wie helpt ons nu even "to the point" met de juiste instructies? [/quote:7c1aa521d3]

Volgens mij worden er, ook in mijn post, opties gegeven voor het vanuit beide OS’sen openen van bestanden. Ik begrijp dus ook de zin ‘Wie helpt ons nu even “to the point” met de juiste instructies’, en vind hem ook een beetje dwingend. Je moet ook wel de antwoorden lezen!

Verder draait (nogmaals) Quark 5 prima onder ‘Classic’, ofwel: als je onder OSX een Xpress document ‘dubbelklikt’, opent Quark 5 zich onder Classic.

Je kunt beter doen wat iMac-boy zegt: map aanmaken op de harde schijf, is bereikbaar onder OS9. Quark werkt een stuk lekkerder onder OS9 dan vanuit Classic, was mijn ervaring.

ik kan mijn bestanden (foto's e.d.) die op de "classic" schijf staan en die ik ooit s heb gemaakt in OS9 gewoon openen in OSX. Maar ik gebruik dan ook Panther. Maar volgens mij kon dit in Jaguar ook al.

[quote:07c274be80="bekhof"][quote:07c274be80="AppleMies"] Heen en weer switchen heeft gewoon een financiele reden. Er is simpelweg geen geld voor een nieuwe Quark die onder OSX draait!!!!! Dus, hoe nu die shared file aan te maken? Ik weet gewoon weinig of niets van OS9 van. (vind het er ook niet uit zien en redelijk onlogisch!). Wie helpt ons nu even "to the point" met de juiste instructies? [/quote:07c274be80]

Volgens mij worden er, ook in mijn post, opties gegeven voor het vanuit beide OS’sen openen van bestanden. Ik begrijp dus ook de zin ‘Wie helpt ons nu even “to the point” met de juiste instructies’, en vind hem ook een beetje dwingend. Je moet ook wel de antwoorden lezen!

Verder draait (nogmaals) Quark 5 prima onder ‘Classic’, ofwel: als je onder OSX een Xpress document ‘dubbelklikt’, opent Quark 5 zich onder Classic.[/quote:07c274be80]

Niets is dwingend bedoeld hier. Maar mijn vraag wordt ook niet gelezen. Ik heb er al spijt van dat ik Quark überhaubt heb genoemd wat dat is helemaal niet relevant voor mijjn vraag bij nader inzien.

Ik ga de weg via iMac - Boy maar eens proberen. In ieder gval bedankt voor de reacties.

Gr

AppleMies