OS9 verwijderen, verstandig?

Ik gebruik alleen nog maar Mac OSX. Is het verstandig om nu OS9 te verwijderen...

Niet goed gezocht, ik zie het nu opeens staan…sluit maar af.

[quote:573af1ee6a="iAN"]Ik gebruik alleen nog maar Mac OSX. Is het verstandig om nu OS9 te verwijderen...[/quote:573af1ee6a] Ruim een jaar geleden waren hier links een rechts nog wel eens discussies dat men om niet verklaarbare reden problemen had met bijv. het legen van de Prullenmand of het verwijderen van bestanden via OSX, m.a.w. je kon via (opstarten van) OS9 nog goed aan alle data. Maar daarna niets meer van gehoord. Aan de andere kant gaat dit natuurlijk ook als je de opstart-CD's gebruikt en opstart met de bekende C-toets :)

Gebruik je geen OS9-software meer dan lijkt me deze overbodig en kan je deze (partitie) nuttiger gebruiken voor andere data.

Zelf ben ik toevallig ook OS9 aan het ‘ruimen’, minder hartverscheurend als het RUIMEN dat we vrij recentelijk op TV hebben gezien maar toch met enige emotie :? want ik heb er toch sinds OS7.x (zo’n 8-9 jaar) met veel plezier mee gewerkt.

Zelf heb ik inmiddels Linux van het Internet gedownload (Mandrake 9.1) en op installatie-CD’s gebrand zodat ik deze op de partitie van OS9 (ruim 9 GIG) kan installeren, maar zover ben ik nog niet omdat ik eerst alle gecomprimeerde rest-data (zo’n 2 GIG) toch nog even op backup-CD’s moet branden (volgens mij raak ik ze nooit meer aan, maar ja…wie weet…).

Wil je meer weten hoe dat in z’n werk gaat dan moet je eens gaan kijken bij Linux op je Mac.
Hier vind je alle informatie die nodig is om Linux goed te installeren en vragen te stellen over onderhoud, software enz. enz. Het toeval wil dat iemand van dit forum (ik meen Lyts Tomke (Ruudje… OOPS :o ) m.b.t. het installeren van Mandrake op de OS9-partitie daar op het forum vollop vragen heeft gesteld (en antwoord gekregen), m.a.w. hij heeft Mandrake inmiddels met succes geinstalleerd en je begrijpt wel dat deze informatie mij nu wel heel goed van pas komt :wink:

Linux is sterk in opkomst en het is een variant op Unix waar OSX met Free-BSD ook een variant van is, en over de voordelen van Unix hoef ik (hier) niemand meer iets te vertellen…

Groet en succes…

waarom zou je het verwijderen. Het systeem mapje is maar klein (en fijn) en soms kan het toch nog handig zijn...

Helemaal mee eens, ik zou het ook gewoon laten. Zeker als je eens een keertje een CDrom game of een info CDrom van voor OSX wilt laden. Deze zal namelijk dan altijd naar een OS9 systeem map zoeken. Dus als je nooit met OS9 programma's meer werkt, nooit 'oude' CD roms wil gebruiken, en ruimte te kort hebt op je harddisk is het misschien een goed idee om heel classic te verwijderen. Denk ik.

uhm... als ik het onderwerp mag omdraaien: ik ben zo voortvarend geweest om alleen OS X te installeren, dacht dat ik dan automatisch wel classic zou krijgen - maar dus niet. Hoe installeer ik OS 9 (cq classic, want daar gaat het om)?

Volgens mij is het niet mogelijk achteraf Classic / OS9 toe te voegen. Je moet eerst OS9 installeren en daarna OSX. Deze ziet dan het OS9 systeem en installeert dan ook de classic voorzieningen in OSX. Ik heb zelf twee partities, een met OS9 en een met OSX, zodat ik deze los van elkaar kan upgraden of formateren en opnieuw beginnen. Als ik dus straks OSX 10.3 installeer hoef ik niets aan OS9 partitie te veranderen, deze blijft immers gewoon gelijk. Groeten, Rutger

Gewoon ergens op je Hd een classic systeemm mapje neerzetten. Bv. installeren van de cd af.

en dan later localiseren met OSX, hij wordt dan automatisch bijgewerkt!:smiley:

ik wilde mij inloggen als 'root' om 9 te verwijderen.

*eerst naar net info-beheer
*users aangeklikt
*root aangeklikt
*slot eraf
*password veranderd
*uitgelogd
*inloggen via andere gebruiker…en dan niets hij accepteerd het wachtwoord niet…

ik kom er niet uit, iemand die mij kan helpen. Vast wel

Moet ik misschien eerst opnieuw moeten opstarten???

Ik ging er vanuit dat ik niets hoefde te behouden op mijn mac. Heb toen de grote stap genomen. Ik moest formatteren omdat OSX vooraan op je hardeschijf moet staan. Met de OSX schijf geb ik Twee partities aangemaakt waarvan 1 voor OSX en de andere voor OS9. En derde deel heb ik niet geformatteerd. Deze was bedoeld voor de Mandrake installatie.

Maar nu moet ik Linux nog snappen.
Ik heb de installatie van Linux wel zes a 7 keer uitgevoerd voor dat het echt liep.
Ik heb nu drie besturingssystemen op mijn imac staan. Waarvan OS9 de kleinste partitie heeft gekregen. De meeste aandacht gaat nog naar Panther omdat Linux toch wel wat haken en ogen heeft Qwa intellen etc. (voor mij althans)

Ik blijf gewoon een verwende mac gebruiker.
Steeds even wennen en dan weer wat proberen.

De tip van Jip: Indien je een installatie hebt uitgevoert en opstarten gaat niet geweldig. Start dan eens op met de alt ingedrukt.

Zo, effe weer een ouwe topic naar boven gehaald.

Nu postbank.nl op mijn computer werkt, heb ik het laatste programma dat nog onder OS9 draaide (Netscape 4.7) ook niet meer nodig. Lijkt me een mooi moment voor een grote schoonmaak. Ik was in eerste instantie van plan om OS9, inclusief alle programma’s die onder OS9 draaien, te verwijderen.

Ik vermoed dat er zo’n 2GB aan bestanden weg kan. Die stammen allemaal nog uit de tijd dat ik vooral onder OS9 werkte. Hoe kom ik erachter welke bestanden, programma’s enz. nu echt weg kunnen? Zonder het systeem overhoop te gooien.

Ik heb Spring Cleaning, waarvan ik dacht dat er zulke analyse gemaakt konden worden. Maar hoe? Daar ben ik nog niet achter.