OSX.3.3 op powerbook G4 draait heel traag

heeft iemand goeie tips om die snelheid wat op te krikken? ik ben geen technisch wonder; in classicOS's extensies aan/uit zetten, lukte wel. is er zoiets voor OSX? talen eruit o.i.d.? dank, dag

Hoeveel geheugen heb je in je machine. Hoeveel ruimte heb je over op je harde schijf?

Op een iBook G3 800 draait 10.3.3 gewoon snel.

Dus er is duidelijk iets niet in orde met jouw combinatie van systeem en PowerBook.

Ik denk dat we je dus niet echt een tip kunnen geven om de snelheid op te krikken.

Gewoon opnieuw (helemaal schoon) installeren lijkt mij een betere oplossing.

256 RAM HD stroomt wel langzaam vol met mp3s..1.5 Gb over ongeveer

[quote=“sjap”]Hoeveel geheugen heb je in je machine. Hoeveel ruimte heb je over op je harde schijf?[/quote]

[quote:63481e12ec]256 RAM HD stroomt wel langzaam vol met mp3s..1.5 Gb over ongeveer [/quote:63481e12ec]

Yep! Dit zal de oorzaak wel zijn. Weinig RAM, en daarnaast ook praktisch geen virtueel geheugen. Je kan twee dingen doen: of wat meer ruimte op je harde schijf maken, of je RAM uitbreiden.

P.S.: Heb jij een kleine HD, of gewoon enorm veel mp3’s!?

ik heb 15 gb van de 60GB aan mp3/AAC in gebruik op mijn tibo G4 1hgz staan en maakt geen bal verschil in snelheid, wat wel uitmaakt is of je veel installeert en kleine delen weghaalt, dan merk ik oo kvertraging, een diskutil zoals protools 4 kan dit we loplossen ( duurt enkel even). maar denk dat het eerder ligt aan intensief schijfgebruik, soms eens een clean install uitvoeren kan zo'n verademing zijn, al die dod koppelbestanden weg, de overbodige preferences etc... hoe consequent je ook onderhoudt, er blijft hier en daar wel eens wat rommel achter. maar die 1,5 gb aan mp3 kan echt niet veel schuld in de schoenen geschoven worden, als het nu een pc was... mja da nzou ik het tegengestelde zeggen( uit eigen ervaring).

greetz

ik heb powerbook g4 op 10.3.3 met 1 gb geheugen het is echt aan te raden om meer geheugen erbij te zetten, en het hoeft niet heel veel te kosten

misschien nog belangrijker voor de korte termijn: laat je permissies weer eens opnieuw rechtzetten gebruik cocktail macjanitor oid.

bij mij scheelde dat op een gegeven moment echt een factor 2 in snelheid!

Geen enkel probleem mee... :lol:

dank, ik ga opruimen/ram/ipod kopen (11Gb mp3s inmiddels)

[quote:aab0ed2da2]aan mp3 kan echt niet veel schuld in de schoenen geschoven worden, als het nu een pc was... mja da nzou ik het tegengestelde zeggen( uit eigen ervaring)[/quote:aab0ed2da2]

Ja, het ligt ook niet aan de mp3’s of AAC’s of waar je je HD ook mee vol zet, maar aan het feit dat de HD bijna vol zit i.c.m. weinig RAM. De overloop van RAM kan zodoende niet worden opgevangen door de HD (zie voor uitleg werking systeem een site over OS X bij Apple ofzo)

precies!

heb zelf imiddels 25Gb aan wav/AAC/mp3 etc dus kan allemaal zonder problemen

[quote:38aa5d6697="winoldi"] is er zoiets voor OSX? talen eruit o.i.d.? dank, dag[/quote:38aa5d6697]

talen eruit:
http://www.bombich.com/software/local.html

ik denk dat je idd krap in de HD ruimte en geheugen zit in de pref-pane kun je trouwens je processor-snelheid op maximaal zetten. misschien dat dat ook nog iets scheelt. (zit onder power management. bij options kun je je processor performance op maximaal zetten, zowel tijdens adapter als bij accu gebruik) een iPod kopen is sowiezo een goed idee! maar het gaat je geen ruimte op je HD schelen, want in principe staat al je muziek op je pod en op je computer, en syncroniseren die twee met elkaar.

[quote:5891a94b8a]is er zoiets voor OSX? talen eruit o.i.d.? dank, dag[/quote:5891a94b8a]

Onder het motto: alle kleine beetjes helpen… Ik heb dit laatst gedaan (want een upgrade naar 10.3 smeet zonder dit te vragen weer alle talen op mijn systeem), en het leverde ongeveer 500MB op. Niet om over naar huis te schrijven, maar toch, scheelt weer wat!