OSX accepteert wachtwoord niet meer. Hoe komt dit ?

Vandaag belde mijn schoonzusje in paniek op dat ze niet meer in kon loggen op haar macbook air. Gister avond is ze voor school bezig geweest heeft het deksel dicht gedaan en vanmorgen deed ze haar macbook weer open en moest haal ww invullen om in te loggen. Na een uur proberen heeft ze de strijd op gegeven en belde ze mij op. Samen hebben we alle wachtwoorden die ze ook maar ooit gebruikt heeft op geschreven en deze geprobeerd. Ook hebben we het wachtwoord wat het afgelopen jaar gewoon werkte ook 100x geprobeerd. We kwamen er niet in. Zelf heeft ze niks aparts gedaan en had ze gister avond alleen het office pakket openstaan. Daarnaast heeft ze geen bijzondere apps geïnstalleerd, Popcorn-time stond er wel op.

De oplossing was gelukkig relatief simpel door op te starten in recovery en dan via terminal resetpassword. (ze had gelukkig firevault niet aan staan)
Het nadeel op deze manier is dat je sleutelhanger niet meer in kan. Dit gaat nog met het oude wachtwoord, welke OSX niet accepteerde. Ze gebruikte sleutelhanger niet. Dat was geluk nummer 2.

Nu is mijn vraag aan jullie, wie heeft dit vaker meegemaakt en waardoor wordt dit veroorzaakt?

Zelf heb ik een macbook pro en zou er niet echt gelukkig van worden als dit bij mij zou gebeuren. Ik zelf gebruik wel firevault en ook iCloud drive en maak ook backups naar een externe schijf via time machine. Maar de rompslomp er om heen om je mac weer opnieuw te installeren en back up weer terug te zetten…

Een Mac zal nooit spontaan zijn wachtwoord zelf veranderen. Werd niet toevallig het Apple ID-wachtwoord gebruikt? Dat schijnt tegenwoordig te kunnen.

De beste oplossing is om altijd een verdekte manier te bedenken waarop je het 100% juiste wachtwoord ergens op een andere plaats terug kan vinden.
Bijv. in delen op verschillende plaatsen in huis op papier zetten o.i.d.
Verzin een manier waarop een onbekende niet zomaar zou kunnen bedenken hoe het verstopt is, terwijl het voor jezelf wel logisch te vinden blijft.

Pas op met dat Popcorn Time: daar zijn versies van in omloop die nare dingen kunnen uitrichten.
https://torrentfreak.com/popcorn-time-warns-users-against-malware-and-scams-150707/

Ik heb dit op mijn macbook ook eens gehad, ik kon echt op geen mogelijkheid meer inloggen.
Heb me eigen toen suf gezocht, maar omdat er niet veel belangrijke bestanden opstonden heb ik uiteindelijk besloten om OSX er helemaal opnieuw op te gooien.

Voor mij is het tot zo ver een raadsel wat de oorzaak geweest is…

Volgens haar is er niks mee gebeurd. Wat betreft het Apple ID wachtwoord dat heb ik nu aan gezet zodat we dat de volgende x kunnen gebruiken om het wachtwoord te resetten mocht het weer gebeuren. Wat betreft het wachtwoord opschrijven had zij ook gedaan. en had ze netje meegenomen. Het wachtwoord waarvan zij zeker wist dat het goed was heeft het ook meer dan een jaar gedaan.

[quote]
Pas op met dat Popcorn Time: daar zijn versies van in omloop die nare dingen kunnen uitrichten.

[quote]

Klopt had ik zelf ook al het e.e.a. over gelezen.

Heb op het internet meer incidenten gevonden met soort gelijke gebeurtenissen. En er is niet echt een verklaarbaren reden voor. Maar ben benieuwd of er nog meer mensen hier op dit forum zijn die dit meegemaakt hebben. Of eventueel een reden kunnen verzinnen.

Een oplossing verzinnen zou ik niet kunnen, maar ik weet wel dat een vriend van me dit ook heeft meegemaakt. Al líjkt zijn probleem iets af te wijken van wat hier wordt beschreven, want hij krijgt meteen de wizard voor herinstallatie van het systeem voor z’n neus; zonder dat hij expliciet de keuze maakt om van de Recovery Partition te starten, laat staan om OS X opnieuw te installeren. Dit riekt voor mij naar een beschadigd volume… Maar voorafgaand hieraan was ook hij aan de beurt voor spontane afasie aan de kant van OS X aangaande het systeemwachtwoord.
Ook in zijn geval kan ik zeggen dat er alleen out-of-the-box software op stond, op Office 2011, Dropbox en TeamViewer na. Hij doet letterlijk zo goed als niets op z’n Mac omdat hij de switch pas net gemaakt heeft en nog veel last heeft van koudwatervrees, dus tot meer dan af en toe wat rondsurfen op nu.nl en aanverwanten komt het eigenlijk niet. Hij is naar de VS geweest en heeft daar al die tijd normaal kunnen werken; komt nu thuis en nu dit.

Als ik het goed heb heeft-ie de voorlaatste MacBook Pro (niet degene met USB-C), volgens mij met FusionDrive.

Ik heb dit ook gehad een poosje geleden. Steeds opnieuw inloggen, sleutelhanger herstel etc maar niets werkte. Uiteindelijk nieuwe account aangemaakt en alles weer opnieuw moeteninstellen etc. dat was op de imac op mijn werk.

Nu thuis helaas exact hetzelfde. Eerst foutmelding kan sleutelhanger login niet vinden. Daarna steeds opnieuw inloggen maar niets werkt of helpt. Dus ook hier maar nieuw account. Alleen werkt dat nu ook niet. Tijdens configuratie kreeg ik melding dat ctkahp was gestopt. Zowel negeer als open opnieuw werkt niet.

Wie heeft er tips?

Bg Jerome

Komt nog iets bij, je kan ook google en andere https website niet meer bezoeken