OSX boot stall (iBook G4)

Wanneer ik mijn iBook aanschakel volgt er, meestal, het vertrouwde geluidje. Vervolgens blijft het scherm zwart (rustig een seconde of 5), vervolgens verschijnt het grijze scherm met het logo en pas weer wat wachten daarna verschijnt het cirkeltje (loading indicator) en boot het geval normaal.

Verder werkt het apparaat echt volslagen normaal, ik vraag me alleen af wat de redenen zijn dat het ding zo lang bezig is eer tot actie over te gaan. Mijn initial thought was een dode PRAM battery maar die zitten heel niet in iBooks, dus wat dan rest is wellicht een disk check o.i.d?

Any thoughts on this are welcome.

Dat het scherm wat lang donker blijft, kan kloppen. Dat had mijn iBook G4 ook. Ik zou me er niet zoveel zorgen over maken zolang het geval verder geen vreemde kuren gaat vertonen :)

Okay cool :) Ik heb dat ding een tijdje niet gehad natuurlijk en vroeg me gewoon even af of het een issue was (je went zo snel aan het reilen en zeilen van een nieuwe machine (de MacBook)). Ding is al wat ouder natuurlijk ook.

Maar thanks, ga ik weer vrolijk verder met het apparaatje :slight_smile:

Heb ik ook met m'n iBook. Niks aan de hand.

Probeer eens om onder Systeemvoorkeuren > Opstartschijf in te stellen dat je Mac vanaf de interne harde schijf moet starten. Heb je daar niets gekozen, dan gaat de Mac bij het opstarten eerst zelf op zoek naar een plek waar OS X staat. En dat kost wat tijd. Door zelf de opstartschijf aan te wijzen zal de Mac iets sneller opstarten.