OSX Bootable CD maken

Ik heb alle forums nagelezen maar kan nergens een antwoord vinden hoe ik een OSX bootable CD kan maken. Ik zou hierop graag ook mijn Disk Warrior zetten, om mijn schijf optimaal te houden.

Hoe kan ik die bootable CD maken, graag eenvoudig houden, want ik ben een nieuwkommer op de Mac. Heb wel enige PC ervaring, maar hoop die ellende snel te vergeten.

Ik heb namelijk OS9 en OSX beide in dezelfde partitie staan en kan derhalve Disk Warrior niet optimaal gebruiken.

Gr. Jeroen.

dit vond ik voor jou: ikzelf heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het kan ook via toast, via diskcopy, hieronder een andere manier om een bootable disk te maken:

ps. dit is geen garantie voor een bootable disk!!

In theory you can create a bootable CD with toast by writing a system folder with a CD ROM driver to a CD and check the "bootable" option. Sometimes it works, usually not. This method definitely works:

You need 2 things to do it this way: another bootable CD (e.g. the MAC OS disc) and a lot of hd space (about 700 MB).

If you copy the CD from disc to disc or via img, the copy won´t be bootable. The trick is to make an SCSI copy.
Open toast. Select "SCSI Copy" from the "format"-menue. Select the CD Rom as the source drive. Click the options-button and uncheck "clear driver descriptor map". Save the CD as disc image.

Mount the img file (Utilities menue->mount disc image). Now you can modify the content of this volume. Perhaps you want to update the system, delete all extensions you don´t need and copy some tools like Norton or TechTools to it (don´t forget to copy the registration database and the prefs of these tools to the system folder).

Empty the trash, rebuild the desktop file of this volume and run Norton or TechTool and SpeedDisk over it.

Unmount the DiscImage.

Doubleclick on the img file on your hd. It will open in toast. Click "write CD", then "write disc". That´s it.

Based on tips from the adaptec tech support.

Another way that works for me:

Use Astarte CD copy to make an image of your system disk. Burn this as your first session. The Mac WILL boot from the burned CD if it is burned this way.

You can then burn additional sessions on top of the original. In my case, I burned the Norton and Virex images on top of the original.

When the Mac boots from this disk, it will mount the first session (your system disk) followed by any additional sessions that you have added

Kijk eens op [url=http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=15196&db=mac]Deze Site[/url], misschien kan het je helpen !!

Suc6

MF

[quote:post_uid0="MacSonny"]Ik zou hierop graag ook mijn Disk Warrior zetten, om mijn schijf optimaal te houden.[/quote:post_uid0] Hee Jeroen, Krijg je bij Disk Warrior dan geen bootable CD?

Disk Warrior wordt geleverd met een OS9 bootable CD. Geen OSX. Wil je zelf een OSX bootable CD maken dan is Boot CD geschikt. Nog wel een beetje buggy. Maar disk warrior draait alleen op OS9. Je hebt dus 2 schijven nodig. De bootable OS9 DW schijf. En b.v. de Jaguar installatieschijf of een zelfgemaakte OSX schijf als je ook permissions wilt repareren. BTW Het is al vele malen voorbij gekomen, maar een aparte partitie voor OS9 en OSX is écht een aanrader. ;)

Bert, zoald Steve reeds vermelde, heb ik ook de info gelezen op de site van Alsoft. Ik wil zowieso een OSX bootable opstartschijf hebben voor het geval, vandaar.

Verder zag ik dat de prijsverschillen ook enorm zijn voor Alsoft drive Warrior. Op de site van Alsoft zelf kost het softwarepakket $69,-.
Op een willekeurige Nederlandse (internet)site kost het algauw €114,- … dat noem ik nogal een verschil! Effe zoeken lonnt dus de moeite.

Bedankt voor de informatie allemaal. Ik heb mijn bootable OSX schijf gemaakt en deze werkt. Gemaakt overigens met BootCD van versiontracker.com, thanx macfan 1965.

Gr. Jeroen

Ja, dat maakt nogal uit in prijs (ik was al op de hoogte, vandaar dat ik nu tijdelijk een creditcard heb)....... Ik wacht met spanning om DiskWarrior 3 te kunnen kopen (zie ander posts), online! Je hebt dan nog de keus om alleen te downloaden (dan ben je alleen $ 69,95 kwijt). Wil je de originele DiskWarrior CD + download, dan krijg je de verzendkosten ook nog eens en ik ben benieuwd of je ook belasting moet betalen, heeft iemand een idee?  ???

Of is het de moeite waard om te downloaden en dan een bootable cd te branden?

Hee guys, ik zag dit nergens staan dus nog ff voor de duidelijkheid: DiskWarrior draait niet onder OSX maar kan wel schijven controleren met OS X erop. Opstarten van de CD (OS 9) DW runner, eventueel gevolgd door PlusOptimizer, en alles draait weer als een zonnetje. Ironisch genoeg kreeg ik DW bij een bundle van Norton, 'SystemWorks'. Ik heb Norton daarna nooit meer gebruikt  ;)