OSX cd en iBook cd kopieren

Klein vraagje,

Ik heb net de switch gemaakt en heb een mooie iBook. Nu krijg je daarbij cds om OSX en extra software te installeren. Graag zou ik een kopie van deze cds maken voor de zekerheid als de originelen beschadigd zouden raken.
Kan iemand mij zeggen hoe ik ze moet kopieren? Gewoon als CD-COPY of zoiets of moeten ze speciaal bootable gemaakt worden?

Top forum!!

Welkom op dit forum en welkom binnen de Mac-wereld! 8)

Een aantal CD’s moeten bootable zijn, bijvoorbeeld de OSX installatieCD’s. Je kunt met Toast de CD’s identiek kopiëren.

Ik weet niet zeker of het met DiskCopy kan, ik probeer het even, moment… :smiley:

Kreeg bezoek, dus duurde iets langer...

Nee, mij lukt het niet… :? DiskImage maken lukt prima, evenals branden, maar hij werkt niet…

Dus alleen met Toast een exacte kopie maken… :roll:

Bedankt voor het vriendelijke welkom. Ik ben 27 jaar en nu pas geswitched... had ik al veel veel eerder moeten doen wat is de mac geweldig. Mijn omgeving wordt al aardig onrustig van mijn lyrische berichten, maar goed oprechte enthousiasme is moeilijk te onderdrukken. En met steun van dit forum is het zonder veel problemen gegaan.

Maar to my point… moet ik dan gewoon in toast op copy drukken of zijner nog speciale instellingen. NERO op de pc had nog veel instellingen nodig om een cd goed bootable te maken. Is het bij toast gewoon een kwestie van copy??

In Toast heb je de keus uit 4 dingen: Data, Audio, Copy en Other. Je klikt op Copy, dan moet je de CD erin doen die je wilt kopiëren en je klikt op de rode knop 'record'. Dan gaat de rest vanzelf. Het is verstandig om de Underrun buffer (ofzoiets) te selecteren, je krijgt voor het branden een venstertje waarin je dat kunt aanvinken, dan weet je zeker dat er steeds genoeg data in het cache zit en je CD kan niet mislukken. Verder kun je voor de zekerheid de snelheid iets omlaag brengen (ook in dat venstertje dat in OS X vanzelf verschijnt), dan heb je nog meer zekerheid.

Het is echt een fluitje van een cent! Zoals het meeste op de Mac… 8)

Je kunt gewoon met Disk Copy een werkend kopie maken van de installer cd's.....

En installer DVD's ?

Ik heb een diskimage gemaakt van mijn opstart DVD, maar ik kan er geen bootable DVD van branden???

Mij lukt het niet... Wat doe ik fout? :?

Hoi Jongens,

Om een bootable copie van je install cdees te maken doe je het volgende.

1: open toast. 2: selecteer optie discimage (onder others) 3: sleep je cd naar toast 4: nu kies je, save as discimage en druk op de burn knop. nu gaat toast een discimage maken. 5: kies in het toast menu weer de optie discimage. 6: sleep je door toast gemaakte discimage naar toast en druk weer op de burn knop. Nu word je discimage op cd gebrand en klaar!

groet,

Jonnie

[quote:fa38da5d63="jonnie"]Om een bootable copie van je install cdees te maken doe je het volgende. 1: open toast. 2: selecteer optie discimage (onder others) 3: sleep je cd naar toast 4: nu kies je, save as discimage en druk op de burn knop. nu gaat toast een discimage maken. 5: kies in het toast menu weer de optie discimage. 6: sleep je door toast gemaakte discimage naar toast en druk weer op de burn knop. Nu word je discimage op cd gebrand en klaar! [/quote:fa38da5d63]

weetje zeker dat dat werkt?

voor zover ik weet zijn er maar drie manieren om een bootable cd voor een mac te kopieren!:
1: op een pc met cd cloner o.i.d.
2: onder OS 9 (niet in classic) met asarte cd copy een image maken (track1)
3: of via toast en discopy een aantal rare handelingen uitvoeren,… wacht ff ik zoek een txt documentje!

zie [url=http://www.hs-l.nl/Extras/bootable+toast]DIT[/url] documentje!

dan zou het moeten lukken, maar ik vind het nogal vrij omslachtig!!

(documentje opent gewoon in textedit!)

Disk Copy -> New Image From... -> Device -> Selecteer het "volume" van de cd. -> Brand deze image daarna ook met disk copy -> voila!

Hoi hsl,

Ik weet cker dat dit werkt. Heb het al eerder zelf gedaan en iemand anders heb ik dit ook als antwoord gegeven op de zelfde vraag ook op dit forum en bij hem werkte het ook.

Groet,

Jonnie

De enige methode die gegarandeerd met elke CD die bootable moet zijn 100% werkt is methode 2 van HSL. Het het programmaatje dat daarbij hoort kun je met een beetje googlen wel vinden.Moet je wel ergens nog OS9 hebben. kan ook op iPod.

Ik weet cker dat die van mij ook werkt. Probeer het maar eens.

[quote:e9f0104ef0="jonnie"]Ik weet cker dat die van mij ook werkt. Probeer het maar eens.[/quote:e9f0104ef0]

ik brandt namelijk altijd cd’s op die manier…
en het werkt nooit bij bootable cd’s bij mij!

Raar bij mij werkt het altijd. OOOh wacht ff, ik ga er hier wel van uit dat de orginele cdees al bootable zijn. De poster van deze vraag wou een copie van zijn orginele cdees maken.

Stel je heb diskwarrior via je mail toegestuurd gekregen en die brand je op de door mij beschreven manier, dan is die schijf die je heb gebrand idd niet bootable.

Heb je de orginele diskwarrior cd (die al bootable is) en die brand je op de beschreven manier, dan is je copie ook bootable.

Het is belangrijk dat je geen copy kiest in toast. Eerst discimage kiezen, dan je cd naar toast. als je dit doet zie je dat toast zelf copy heeft geselecteerd. Nu kies je dan save als diskimage. dan kies je onder others discimage, sleep je image in toast en branden maar.

zou toch moeten werken

ik heb het ook over mijn originele cd's,..

mhmm ik ga het zo ff checken hoor!!

Ik ga morgen alle 2 manieren proberen met mijn opstart DVD. Ben benieuwd :|

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=1862&highlight=

Dit advies heb ik gevolgd met succes.