OSX Downgrade van 10.6.4 naar 10.6.3

Ik heb lopen zoeken naar en minder omslachtigere manier om te kunnen downgraden, de enige optie is om OSX 10.6 opnieuw te installeren. Daar gaat wel wat tijd in zitten.
De opties waren back-up gebruiken, maar die heb ik niet gemaakt, omdat ik geen zin heb om een dag te wachten op het maken van een back up voor een update. Achter af nee.., de back-up er opzetten duurt ook weer uren, dus daar zit ik ook niet op te wachten.

Niet zo zeer dat het essentieel is om een downgrade hebben, maar 10.6.3 liep bij mij toch wat prettiger.

En wat liep er dan prettiger? Misschien is het oplossen hiervan nog sneller.

Nooit een goed idee om te downgraden. Zoals koetjesreep al zei, je kunt beter de 'problemen' met 10.6.4. proberen te verhelpen. Misschien kun je uitleggen wat de problemen zijn?

+1 Koetje, +1 Fatboy. MauZ, wat is je probleem?

TIP: Bij elke release upgrade maak ik [b]vooraf[/b] een bootable image en een Time Machine backup. Vooral de bootable image is een snelle manier om even te kijken of de problemen zich ook voordeden in de voorgaande release.

De incremental backup van Carbon Copy Cloner duurt doorgaans niet langer dan een uur. Dat geduld kan ik dan nog net opbrengen...

Als het de driver nvidia driver problemen zijn kan je pogen met pacifist de NV kexts uit de 10.6.3 update te extracten en deze terug te plaatsen, maar wel backups van je huidige..

Uit mijn tijd met hackint0sh bleek dat meerendeel van de kexts gewoon compatible waren met nieuwere kernels.. uiteindelijk wordt het gat tussen nieuwe frameworks en oude drivers te groot maar ik denk dat de 10.6.3 nv drivers van nvidia prima te combineren zijn met 10.6.4 frameworks en kernel.. Worst case is dat je via single-user mode je oude 10.6.4 nv drivers moet terug zetten...

Als het wat anders is moet je wat anders doen :p

Ja, zo kunnen we wel [i]blijven[/i] raden. Laat TS nu maar eerst eens met zijn daadwerkelijke problemen op de proppen komen.

Ik neem wel aan dat je wel een backup hebt? Want zonder backup door het digitale leven gaan is... brrrrr!!!!

Maar je kunt 10.6 herinstalleren over een nieuwe systeem (archiveer en installeer), zodat je een nieuw, vers systeem hebt.

Ik zal dan maar moeten wachten op de volgende update.

Ik en andere heb al op het [u]Steam[/u] forum gemeld dat sinds de update de performance drastisch wil ik ook weer niet zeggen, maar zeker sterk verminderd is. En is er nu een officiële melding om de update te uit te stellen, maar zoals ik zei, is het niet het belangrijkste. Het zou alleen wel mooi zijn als er nog een andere manier was die over het hoofd is gezien.

Het is wat met de graphics drivers van NV/ATI op OS X, moet nog heel veel aan gebeuren wil dat het niveau van de Windows drivers bereiken.

Anyway, heb je echt geen Time Machine kopie? Je kunt dan met behulp van je Mac OS X installatieschijf een compleet systeem terugzetten, ook 10.6.3 als je daarvan een back-up hebt. Mijn Time Machine kopie is meestal rond de 30GB en die is vrij snel teruggezet met een FireWire schijf.

Hoe krijg jij een back up van 30 GB?
misschien omdat ik ook geen time machine gebruik voor back-ups maar die van iomega dat ze 200 GB zijn.

[quote=G-Force url=http://www.onemorething.nl/community/topic/osx-downgrade-van-1064-naar-1063#post-1990276 time=1277098169]Het is wat met de graphics drivers van NV/ATI op OS X, moet nog heel veel aan gebeuren wil dat het niveau van de Windows drivers bereiken.[/quote]

Hoe zo? Zijn die drivers voor de Mac dan pas 1 maand geleden of zo voor het eerst verschenen? Zijn die de afgelopen jaren dan niet uitgetest of ge-update? :sarcastic:

De meeste (zo niet alle) problemen na een update zijn te wijten aan conflicten met third party software.
Ook vergeet men vaak vóórdat men begint met installeren eerst een aantal vuistregels van Apple uit te voeren:

1) herstel de permissies
2) Schakel third party software dat admin rechten had (dus dat om een wachtwoord vroeg) uit. M.a.w: verwijder deze uit je log-in lijst c.q. "startupitems" map
3) Verwijder "non-apple" rand apparaten.
4) start de installatie procedure
5) herstel nogmaals de permissies

Geen van deze stappen is altijd of absoluut noodzakelijk, maar het helpt wel om de kans op problemen te minimaliseren. Zelf heb ik een vrij "verse" (2,5 weken) iMac 27" i7 staan met nauwelijks zaken die aan stap 2 voldoen en ik ervaar dan ook geen van de problemen die ik hier op het forum ben tegen gekomen m.b.t. deze update.

De reden dat ik dat zeg is omdat de graphics drivers nooit zijn gemaakt met de gedachte deze optimaal te laten presteren voor games. Over het algemeen is meer gelet op zaken als Core Image etc. Steam en Valve's games zijn dan ook de reden geweest dat Apple laatst heeft gezegd beter samen te gaan werken met ATI en NVIDIA om zo de graphics performance te verbeteren.

Alleen al het feit dat de Source games van Valve het totaal niet doen op de GeForce 7xxx serie gebruikt in sommige Macs geeft al aan hoe brak de graphics drivers op Mac OS X kunnen zijn. En het ligt niet aan Valve want de GeForce 7xxx drivers missen simpelweg essentiële OpenGL extensies die nodig zijn voor de Source games.

Het is ook niet voor niets dat Valve Mac gebruikers met een NVIDIA chip af raadt om 10.6.4 te installeren, NVIDIA of Apple heeft iets gewijzigd in de drivers waardoor deze belabberd presteren.

@ G-Force dit is precies wat ik al vermoedde, OSX/Macs zijn niet gemaakt om te gamen, ook al hebben ze daar de kracht voor.

Apples zijn wel zeer goede multi-media computer. Met uitzondering op Flash.
Maar apple had bericht gegeven de videokaarten toegankelijker te maken voor ontwikkelaars, dus ik denk dat geduld een schone zaak is.

@ G-Force:
Dan moet je me toch eens uitleggen hoe het komt dat ik op mijn oude G5 PowerMac (dual 2GHz / 2,5 GB en 128 MB VRAM) vrij goed COD1 en 2 kon spelen, maar dat de prestaties bij X-Plane (zelfs met de render opties laag) belabberd waren, terwijl ik op mijn nieuwe 27" quad core i7 met 8GB RAM en 512 MB VRAM niet alleen b.v.b. COD4 zeer goed kan spelen maar tevens bij X-plane alle render opties zo'n beetje in de hoogste stand kan zetten zonder dat er ook maar iets is dat op naderend onheil wijst.
Ik weet niet of je x-plane (wat eigenlijk geen spel is) wel eens gebruikt hebt, maar dit programma creëert "mist" waardoor er niet veel gerendeerd hoeft te worden als het aantal fps te laag dreigt te worden. Alleen zie je dan ook de scenery niet meer. Dus voor mij was x-Plane op de G5 een veeleisend programma (en COD dus niet!), waar de iMac nu zijn schouders voor op haalt. Dus nogmaals: hoezo slechte drivers? Zijn die dan nooit verbeterd in al die jaren? Dat lijk me sterk.
Nu heb ik dus geen NVIDIA maar een ATI kaart. Als het probleem kennelijk alleen NVIDIA betreft waarom blijft Apple die dan in zijn Mac's zetten?

@MauZ:
Over wat voor Mac hebben we het nu feitelijk? Een laptop of een desktop? De eerste is sowieso niet bedoelt om zware spellen op te spelen.

[quote=MauZ url=http://www.onemorething.nl/community/topic/osx-downgrade-van-1064-naar-1063#post-1992362 time=1277232967] OSX/Macs zijn niet gemaakt om te gamen, ook al hebben ze daar de kracht voor.
[/quote]

Beetje tegenstrijdig he? Net alsof je zegt: mijn auto haalt 300 km/u maar is daar niet geschikt voor...:slant:
Ik speel zelf niet zo gek veel spelletjes, maar "Mac's niet gemaakt om te gamen" is wat kort door de bocht. Bovendien is de nieuwe Macmini o.a. juist op dit punt verbeterd. Als je nu had gezegd dat een [i]laptop[/i] niet geschikt is had ik je gelijk gegeven...
En bovendien: Mac's worden geregeld gebruikt in de filmindustrie voor CGI dus hoezo "niet geschikt"?

Omdat er in je iMac 27" simpelweg een veel snellere grafische kaart zit dan in jouw Power Mac G5, dat heeft niets met drivers te maken. Waar het om gaat is dat de grafische kaarten lang niet al hun kracht kunnen tonen door drivers die zijn gericht op desktop performance (want daar zijn ze prima in) maar niet op gaming performance...

Tuurlijk zijn de drivers verbeterd de afgelopen jaren, maar niet zodanig dat ze hun kracht in games kunnen laten zien. Daarbij loopt Apple ook wat achter met hun OpenGL implementatie. Het probleem speelt niet alleen met NVIDIA, ALLE grafische chips presteren ondermaats in games door.. jawel.. slecht geoptimaliseerde drivers.

Valve heeft nog veel werk te doen om de Source engine te verbeteren, maar Apple/ATI/NVIDIA hebben ook absoluut veel werk om de gaming experience sterk te verbeteren. Ik zeg dan ook niet dat het ENKEL aan de hardwarefabrikanten ligt, maar Valve kan veel optimaliseren (en dat hebben ze ook al grotendeels gedaan) maar als de drivers achterblijven dan houdt het een keer op.

Overigens ben ik het wel met je eens dat "macs zijn niet gemaakt om te gamen" een tikkeltje kort door de bocht is. De hardware is opzich prima voor wat casual gaming, maar de drivers hebben nog wel heel wat werk nodig. Als Apple dan ook wat sneller wordt met het implementeren van de laatste versies van OpenGL, dan wordt het een prima platform voor games.

[url=http://www.cultofmac.com/steam-warns-gamers-upgrading-to-10-6-4/47616]Steam Warns Gamers Upgrading To 10.6.4[/url].

ben je snel mee piet

[quote]
Pieterr op 26 juni 2010 #[/quote]

Net zo snel als jij met je reply...