osx en 32/64 bit en geheugen

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over de omgang van geheugen binnen osx.

Ik heb een macbook unibody (2.4GHZ intel duo) met op dit moment 4GB geheugen. Ik wil dit graag uitbreiden naar 8GB, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb veel gelezen, en duidelijk is dat het in ieder geval moet kunnen, maar er is zo veel informatie dat ik er niet helemaal meer uit kom.

als ik het goed heb begrepen dan is snow leopard standaard in 32 bit. Ik weet nog dat het met windows altijd zo was dat je onder 32bit een limiet aan je geheugen hebt. Voor zo ver ik begrijp is het echter zo dat er wel met snow leopard gewoon 64bit applicaties gedraaid kunnen worden, die dan ook in 64 bit functioneren.

Is het dan ook zo dat wanneer ik 8GB ram installeer, de mac het gewoon herkend en in geval van 64bit applicaties aanspreekt?

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan uitleggen.

Er kan 8GB in, mits de boot-ROM ge-update is en minimaal OS-X Snow Leopard draait.
Het RAM wordt dan herkend en 64 bit applicaties kunnen het ook gebruiken. OS-X 10.6 is overigens deels 64 en deels 32 bit (de kernel task b.v. is 64 bit)

Een 64 bit proces kan 2^64 = 1,8 x 10^19 bytes aanspreken wat veel meer is dan 8GB.

Hier wat meer uitleg over het 32/64 verhaal.

1. Apple is géén Windows. Of je nu op 32 of 64 bits draait; het OS zal het volledige RAM herkennen dat maximaal in je Mac kan en kunnen gebruiken
  2. Snow Leopard draait standaard als 64 bits, maar ook 32 bits applicaties kunnen gewoon draaien, mits ze geschikt zijn voor ML. ML heeft (als het goed is) de nieuwste bootrom loader al standaard, dus herkennen is geen probleem.
  3. Het type geheugen staat vermeld in “over deze Mac” in het Apple menu. Je moet dan kiezen voor 2x 4GB uitvoering hiervan. Je Mac heeft namelijk 2 memory slots.
  4. Op het internet zijn diverse tutorials te vinden over hoe je je Mac moet openmaken en het geheugen moet vervangen.

Op basis van je info kan ik er niet helemaal achter komen welke MacBook je precies hebt, maar als ik ervanuit ga dat je het eerste model MacBook Unibody hebt (oktober 2009) dan gelden er een paar dingen.

1. Ja je kunt uitbreiden naar 8GB, dat herkend je mac inderdaad.
  2. Booten in 64-bit kan geloof ik niet zelfs niet met de standaard hacks

Is dat erg? Nee.

In tegenstelling tot in Windows geldt de 3GB (en een beetje) limiet niet in OSX, je hebt het juist als je stelt dat 64 bit applicaties gewoon in 64 bit draaien onder een 32 bits kernel.

Kortom: 8GB plaatsen (kan inderdaad probleemloos itt tot wat Apple adviseert) heeft dus wel zin (als je denkt het geheugen ook echt te gebruiken). Dat kan je checken als je ‘Activiteitenweergave’ een dagje open zet, de programma’s gebruikt die je normaal gebruikt en aan het eind van de dag even kijkt onder SysteemGeheugen of er veel PageOuts waren (momenten waarop er naar schijf geschreven is omdat je geheugen vol was).

Over het algemeen is OS X gek op geheugen en sommige programma’s zoals FCP en Photoshop helemaal.

Wat je Mac voor je gevoel sowieso sneller maakt is er een SSD inzetten ipv de standaard schijf 5400rpm schijf, dat zal de computer over het algemeen in gebruik een stuk sneller maken.

Succes!

hartelijk dank voor je informatie en uitleg!

maakt een hoop duidelijk. ik wilde inderdaad ook al een andere schijf plaatsen. Ik heb hiervoor een hybride schijf gekozen. Die is voor wat ik ermee doe snel genoeg, en heeft toch een voor mij interessantere opslag capaciteit.

Ook voor 10.6 kon je al prima met meer dan 4GB werken, alleen niet meer dan 4GB voor één applicatie. G3 processoren konden al 64 bit geheugen adresseren. Geheugen-adres-bussen zijn bijna altijd breder dan de “bitness” van de processor, dat is al heel lang zo. In het begin had je 4-bit processoren, die ondersteunden echt wel meer dan 16x4 bit of 8 byte geheugen :). Nu met 64 bit begint de adresruimte eindelijk zo groot te worden dat 1op1 gewerkt kan worden, hoewel er ook een periode van 1op1 is geweest in de tijd van de 32 bit processor (68030 bijv).

Upgrade naar Lion of Mountain Lion, en jouw Mac kan ook echt 64-bit kernel draaien, dit is (of was) niet mogelijk onder snow leopard icm de MacBook (Apple had de functionaliteit uitgeschakeld voor dit model). Maar met de komst van Lion kan de Unibody MacBook wel ineens 64-bit kernel draaien en daardoor kan je ook echt al het geheugen gebruiken zonder enig limitatie (er zijn namelijk wel limitaties met 32-bit kernel en het adresseren van geheugen per proces).

Of je nou 32 of 64 bit draait maakt voor het gebruik van de hoeveelheid fysieke geheugen in OS X itt Windows niets uit. Dit komt omdat OS X een andere manier van geheugen aanspreken gebruikt dan Windows. De manier waarop Windows dit doet beperkt de hoeveelheid geheugen waardoor je bij een 32 bits Windows versie niet meer dan 3,75GB aan geheugen kunt gebruiken (ook al zit er 8GB in). In OS X is gewoon alles te gebruiken.

Apple heeft zelf een artikel online gezet die 32/64 bit bij Macs nader toelicht: Mac OS X: veelgestelde vragen over 64-bits kernel.

@owentje: je verhaal is aardig omgeven door een grote misconceptie. In een notendop:

1. Leopard: 32 bit kernel only, 32 en 64 bit apps
  2. Snow Leopard: 32 of 64 bit kernel, 32 en 64 bit apps; de kernel was op de meeste Macs standaard 32 bit, op een paar 64 bit maar dit kan je handmatig bij het opstarten wijzigen waardoor je tijdelijk de andere (64 of 32 bit kernel) kan booten; via een config file/commando was dit permanent te maken, iets wat Apple zelf ook in een KB artikel heeft gezet
  3. Lion: 32 of 64 bit kernel, 32 en 64 bit apps; de kernel is op alle ondersteunde Macs standaard 64 bit maar ook hier kan je handmatig de 32 bit kernel starten (tijdelijk) en via een config file/commando permanent maken (zelfde wijze als in Snow Leopard)
  4. Mountain Lion: 64 bit kernel only, 32 en 64 bit apps

In Leopard draaiden 64 bit apps op 32 bit omgeving, sinds Snow Leopard is het andersom: dan draai je 32 bit spul op een 64 bit omgeving. Voor de gebruiker maakt dit geen moer uit. Wat wel van belang was destijds was welke kernel je bootte. Als je een 64 bit kernel draait dan moeten je drivers ook 64 bit zijn. Dat was destijds nog niet zo, vandaar dat men standaard nog de 32 bit kernel bootte op een paar systemen na (Xserve, Mac Pro en alles wat na de Mac Pro 2010 kwam). Met Leopard en Mountain Lion heb je dus het minste denkwerk omdat je daar maar 1 soort kernel hebt en je zowel 32 als 64 bit apps kunt draaien.