OSX en meerdere gebruikers... - hoe houd ik deze weg van instellingen

Kan ik als beheerder MacOSX zodanig configureren dat andere gebruikers na inloggen alleen datgene mogen gebruiken wat in de Dock zichtbaar is. Heb zelf nieuwe gebruikers aangemaakt om e.e.a. uit te proberen, maar deze kunnen dan bijvoorbeeld nog steeds aan diverse systeemvoorkeuren, harddisk's enz. en daarnaast heb ik de diverse help-opties bekeken, maar kon niet vinden wat ik eigenlijk zocht. ???

Wie kan mij even in de juiste richting duwen?

Bij voorbaat dank,
Bert

Probeer eerst eens wat vat te krijgen op begrippen als 'root user' 'permissions' en sudo commands. Een aardig startpunt voor beginners: [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106712]http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106712[/url] Apple heeft echter heel veel documenten om je op weg te helpen.

/Systeemvoorkeuren/Accounts/ knop Bevoegheden en knop Wijzig geven allerlei mogelijke instellingen.

[quote:post_uid0="michelvdb"]/Systeemvoorkeuren/Accounts/ knop Bevoegheden en knop Wijzig geven allerlei mogelijke instellingen.[/quote:post_uid0] Zijn dit instellingen vanuit 10.2, zo ja dan moet ik nog enkele dagen wachten want ik kan deze pas over enkele dagen installeren.

Maar de essentie van mijn vraag is in eerste instantie of je voor andere gebruiker 'n Mac onder OSX zodanig kan afsluiten dat hij/zij alleen maar programma's uit de Dock kan kiezen.

Dit is idd. Jaguar. Je kan zelfs instellen met welke programma's de Gebruikers kunnen werken. Ook of zij de Dock mogen aanpassen.  Dus nóg een reden om naar OS X.2 over te gaan. In OS 10.0 en OS 10.1 kan je ook aan- of uitzetten of een gebruiker het systeem mag beheren. Zet dit alvast uit bij de anderen.

ff een dubbele post weggehaald.

[quote:post_uid0="michelvdb"]In OS 10.0 en OS 10.1 kan je ook aan- of uitzetten of een gebruiker het systeem mag beheren. Zet dit alvast uit bij de anderen.[/quote:post_uid0] Had ik inmiddels al gedaan, maar alle andere genoemde restricties kan ik pas na installatie van 10.2 instellen.

Verder eenieder bedankt voor de reacties :wink:
Bert

Je kunt programma's die je voor andere gebruikers wilt afsluiten in de Applications map van jezelf zetten. Als jouw users-map voor de anderen verboden terrein is (en ik begrijp dat dat zo is), dan kunnen ze daar niet bij. Zo kom je ook in 10.1 al een heel eind in de door jou gewenste richting.

Hi,

Hoe zit dat met mail?

Kan je bv bij de gebruiker 1 mailaccount 1 (mailbox 1) gaan configureren voor ophaling, en in gebruiker 2 mailaccount 2 (mailbox 2), zonder dat n°1 de andere inbox ziet of zelfs de mailaccount van gebruiker 2 ??

graag geweten hoe dat moet
davedive

[quote:post_uid0="Gijs"]Je kunt programma's die je voor andere gebruikers wilt afsluiten in de Applications map van jezelf zetten. Als jouw users-map voor de anderen verboden terrein is (en ik begrijp dat dat zo is), dan kunnen ze daar niet bij. Zo kom je ook in 10.1 al een heel eind in de door jou gewenste richting.[/quote:post_uid0] OK bedankt, maar dan moet je deze software waarschijnlijk rechtstreeks in deze 'users-map' installeren want volgens mij mag je reeds geïnstalleerde software in de map Applications niet naar de 'users-map' slepen?

Inderdaad is dat het beste, maar in Jaguar is dat eigenlijk zelfs niet meer nodig vermits je toch kan instellen waar users mee mogen werken. Ik vind een mac met restricties echt wel niet kunnen eigenlijk, ik heb een keer als user ingelogd met zeer veel restricties, djeez dan wordt Mac echt wel een hel, zeker als je dan ook nog eens eenvoudige finder gebruikt.  :p Enkel intressant voor als je kleine kinderen hebt die met je mac mogen werken.

[quote:post_uid0="MacAttack"]zeker als je dan ook nog eens eenvoudige finder gebruikt. :p Enkel intressant voor als je kleine kinderen hebt die met je mac mogen werken.[/quote:post_uid0] Lijkt wel een windhoos :p

[quote:post_uid0="davedive"]Kan je bv bij de gebruiker 1 mailaccount 1 (mailbox 1) gaan configureren voor ophaling, en in gebruiker 2 mailaccount 2 (mailbox 2), zonder dat n°1 de andere inbox ziet of zelfs de mailaccount van gebruiker 2 ??[/quote:post_uid0] Voor iedere gebruiker kun je Mail apart configureren. Ze zien elkaars mail dus niet.

Bedankt Gijs,

Probeer het deze week nog eens uit.

Davedive