OSX naar WinXP via tcp/ip

Collega mac-gebruikers, Ik heb vorige week een ibook gekocht en ben verder redelijk nieuw op de mac. Ik wil de ibook aan een winxp machine hangen om wat bestanden over te pompen. Maar dat lukt voor geen meter! Ik heb de goede hardware (crosscable) en probeer het via tcp/ip met de ip adressen 192.168.1.1 (ibook) en 192.168.1.2 (xp). Pingen naar elkaar gaat goed, maar daar houdt het mee op. Lookup in het netwerk tooltje van de apple geeft een foutmelding:

‘Lookup’ is gestart …

; <<>> DiG 8.3 <<>> @(null) 192.168.1.2
; Bad server: (null) – using default server and timer opts
; (1 server found)
;; res options: init recurs defnam dnsrch
;; res_nsend to server default – 0.0.0.0: Connection refused

Ik heb op de ibook osx 10.1.5 geinstalleerd staan (is dat soms het probleem? Ik heb begrepen dat hier nog wat fouten in zitten …) Kan iemand helpen want ik word gierend gek van al het nutteloos gepruts.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Rogier

eerst en vooral moet je mappen sharen, dat doe je door eerst printer en mapdeling in te schakelen in netwerkvoorkeuren. dan klik je in verkenner op een map rechts en kies eigenschappen: normaal zie je dan een tab met delen staan > stel dan delen in.

ten tweede verbind je met de kabel je pc met de mac
In je mac schakel je in systeemvoorkeuren bij samengebruik windows bestandserver in.

vervolgens druk je op appeltje+K : dan zie je je mac zoeken naar computers in het netwerk. normaal zie je dan een drive staan=je pc
klik daarop en je bent verbonden met je pc!

Precies wat ik ook wou weten. Mooi. Maar om verder te gaan, hoe kan je met een Mac (OS 10.2) en een pc (Win XP) de internetverbinding delen?

Er zijn in principe twee mogelijkheden: 1. hardwarematig dmv een router/switch. Die koop je tegenwoordig voor 60 a 70 euro. Router aan je modem koppelen (adsl of kabel) en de pc en mac via een utp kabeltje aan de router/switch. Werk vlekkeloos, always online en meteen een firewall. 2. softwarematig via een proxyserver oid. Dit werkt feitelijk als een softwarematige router. er is daar al eerder over geschreven bij macosx.nl, moet je even zoeken. Er zijn zowel voor windows als mac diverse mogelijkheden. nadeel is wel dat altijd de compueter die verbinding maakt met internet aan moet staan om de andere computer toegang te geven. Zo te horen wil je via de windows computer de verbinding naar internet maken. Een programma als winproxy is dan misschien wat, maar ik zou zelf voor de eerste mogelijkheid kiezen, beide computers kunnen onafhankelijk van elkaar naar internet. Wil je het helemaal chique doen dan is een airport extreme basisstaion natuurlijk heel mooi, je kan de windows PC bedraad aan internet koppelen en de ibook met een airport kaartje draadloos. Kost je in totaal echter wel iets van 320 euro.

Ik heb nu echt alles al geprobeerd, ook het bovenstaande. Ik ga wel een nieuwe poging wagen zodra ik Jaguar heb. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het onder 10.1 gewoon niet werkt. For the time being dus maar even bestanden overpompen met cd rommetjes :(

Hartelijk dank voor jullie reacties in elk geval!

Groet,
Rogier

Controleer in XP waar de werkgroep op staat.

In mac os x is de smb werkroep standaard op WORKGROUP ingesteld.

Als deze op beide machines niet gelijk zijn gaat browsen over netwerk niet altijd goed.

In XP kan je ook start -> uitvoeren -> \ip.ad.re.s invoeren.

Volgens mij heeft mac os x.1.5 ook een ftp server. Deze kan je starten via systeemvoorkeuren -> samengebruik. In XP kan je gewoon in Explorer ftp://ip.ad.re.s invoeren.

Staat de ingebouwde firewall van XP niet per ongeluk aan?

Op http://macosxhints.com kan je ook wel meer info hierover vinden.