OSX op beige G3-233 Mhz...??? - Kan dat?

Thuis heb ik een beige G3-233, desktopmodel en draai nog OS-9.2. Natuurlijk ben ik wel van plan om er OSX (jaguar) op te zetten, maar kan dat wel? Officieel is minimaal 300 Mhz vereist toch? Heeft iemand ervaring? Aansluitend een vraag over mijn internetaansluiting. Ik maak gebruik van Cable-Wanadoo en wil ook mijn ibook eraan kunnen hangen en gebruik maken van dezelfde verbinding. Volgens mij kun je nu de internetverbinding delen in OSX (ingebouwde softwarematige router), maar weet niet of dat werkt. Iemand?

Ze hebben gelijk. In Jaguar zit een ingebouwde software router. Ik raad het je aan niet OS X te installeren op een 233.

Adriaan

:( Mmmmm... dan maar het raam uit, die 233. En weer flinke poeplappen trekken om een zwaardere Mac aan te schaffen. Wel irritant, maar okee, die dag zat eraan te komen... Het routeren van twee Macs is dus onder OSX geen probleem? Ibookje aan ethernetkabel hangen en klaar?

Jaguar op een 233 machine gaat prima hoor... 't is niet snel maar door gebruik te maken van diverse shareware tools die speciale scherm effecten zoals schaduw en geanimeerde zaken uitschakelen valt er prima mee te werken op een iMac 233. Ik heb er hier een staan voor m'n dochter met 512MB RAM erin en heb alles flink staan tunen en het draait redelijk soepel. Je moet niet zwaar gaan PhotoShoppen of zo, maar gewoon internetten en tekstverwerken etc. gaat prima.

Afin, da's mijn persoonlijke ervaring  ;)

Ah, dat is goed nieuws! Zijn het die tools die op de laatste CD van MacFan staan? Ik ga dit weekend maar eens wat proberen (m'n Macje ligt nog niet aan brokken in de tuin, ik heb me kunnen beheersen). Clean install lijkt mij het beste, toch? Met welke tools zet je die schaduwtjes uit enzo?

Hé Leon, jij ook hier?! Mocht je Leon hier niet meer vinden, dan kun je hem zeker (eventueel) vinden op [url=http://www.macfreak.org]MacFreak[/url], Adriaan vergeeft me vast deze URL naar de 'concurrent' wel.... ;) Ach alle forums zijn er om te helpen..... :)

[quote:post_uid0="Guest"]Je moet niet zwaar gaan PhotoShoppen of zo, maar gewoon internetten en tekstverwerken etc. gaat prima.

Afin, da's mijn persoonlijke ervaring ;)[/quote:post_uid0]
In de laatste MacFan (43) staat een interessant artikel over installatie op oudere modellen, zelfs op een 7500 met G3/400 Mhz processor.
Alles bij elkaar genomen is het natuurlijk altijd interessant om Jaguar te installeren omdat het stabieler is dan OS9 maar waarschijnlijk zal de rest van de (oudere) hardware-componenten ook een belangrijke rol spelen.

Dus gamen is op zo'n machine ook niet interessant? ???
Of zou een aangepaste videokaart (via een PCI-slot) helpen, maar weet de kosten van zo'n kaart niet en of het zo'n investering waard is.

Dat wordt dan gewoon een kwestie van proberen. Hoeveel ruimte neemt OSX in eigenlijk? Ik heb thuis maar een HD van 4 Gig. En ja, die videokaart zou wel een goede optie zijn. Leuk gamen is er bij mij niet bij op het moment.

ik heb jaguar probleemloos gedraaid op een 233Mhz revisie a. Kleine HD is wel lastig, maar bij installatie kun je printers en aziatische talen uitschakelen zodat de install niet al te groot werd. OS9 had ik op een aparte partitie gezet. Ik had 288 MB geheugen.

[quote:post_uid0="JeePee"]Hé Leon, jij ook hier?! Mocht je Leon hier niet meer vinden, dan kun je hem zeker (eventueel) vinden op [url=http://www.macfreak.org]MacFreak[/url], Adriaan vergeeft me vast deze URL naar de 'concurrent' wel.... ;) Ach alle forums zijn er om te helpen..... :)[/quote:post_uid0] Haha, zeker en eigenlijk is hij nog geregistreerd ook. Leon heeft hier en bij MarFreak al uitgesproken dat alle Maccers één grote familie zijn. Zo denk ik er ook over (heb daar geloof ik ook al over de 100 posts) en ik denk Adriaan ook...

Ja hoor, mij tref je overal waar ik maar een helpende hand kan toereiken. Maarre, op de laatste MacFan CD staan o.a. van dat soort programma's. [b:post_uid0][url=http://home.t-online.de/home/bresink/TinkerTool2.dmg.gz]TinkerTool[/url][/b:post_uid0] is bijvoorbeeld zo'n programma.

Tiny: zit Adriaan dan ook op MacFreak? Onder welke naam dan… Is me nog nooit opgevallen joh :wink:

En concurrent, daar geloof ik niet in. Tenminste niet zolang je iets neerzet dat niet het genereren van winsten als doelstelling heeft. Als we allemaal ons geld ermee verdienen zou het een ander verhaal zijn. Iedere Apple gek zet een website zoals deze, AppleBits.com, IM.be en MacFreak neer omdat ze graag iets voor de Mac gemeenschap willen doen… Afin, de meeste mensen kennen mijn mening hierover inmiddels   :wink: