OSX op beige G3

Hallo, ik heb nog een beige G3 staan. Een towermodel met 512 Mb RAM. Kan ik hier OSX op draaien?

Ja hoor....

[quote:8a22f3b76a="ebracke"]ik heb nog een beige G3 staan. Een towermodel met 512 Mb RAM. Kan ik hier OSX op draaien?[/quote:8a22f3b76a] In principe wel, maar de laatste versie (10.4) niet zo maar. En als ik het me goed herinner werken sommige dingen niet of niet goed (disk drive, scsi). Heb in de begindagen van OSX zo'n tower gehad. 8)

Ik denk dat je zonder problemen tot OSX 10.2.8 moet kunnen draaien. 10.3 heeft ingebouwde USB poortjes nodig en 10.4 daar bovenop nog weer FireWire. Maar daar is een mouw aan te passen met een programmaatje waarvan ik de naam eventjes niet zo snel kan bedenken :?

[quote:fad5e835da="Nikita"]Maar daar is een mouw aan te passen met een programmaatje waarvan ik de naam eventjes niet zo snel kan bedenken :?[/quote:fad5e835da] XPostFacto: http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/

De [url=www.mactracker.ca]MacTracker[/url] kan je helpen de machine te identificeren en dat weet je doorgaans ook tot welk OS je zonder trucendoos kunt gaan.

Ik draaide probleemloos OSX op meerdere G3 Beiges via Xpostfacto. Een zeer goed programma.

Toch een paar opmerkingen:

1. In het begin had ik last van schijfbeschadiging als ik een Sonnet Tempo ATA kaart gebruikte.
    Dit probleem is nu gelukkig verholpen dank zij de laatste firmwire update.
  2. Bij sommige G3 beiges wordt bij intensief schijfgebruik en/of veel programma’s tegelijk open soms de built-in-video zwart. Dat is een bug die te verhelpen is door een ATA Videokaart te gebruiken.
  3. Herstel nooit een schijf met het oudere Disk first AId programma. gebruik de OSX Disk Utility, vooral bij Tiger. Doe je dat niet, dan kan het leiden tot schijfbeschadiging.
  4. SCSI werkt, voor alle schijven, maar scanners onder Panther werken dan weer niet, onder TIger wel.
  5. de Floppy drive werkt niet
  6. van oude videokaarten zoals een Voodoo wordt de video niet versneld omdat er geen OSX drivers zijn.
  7. oudere seriële printerpoorten werken niet, ethernet en USB of Firewire kaarten wel.
  8. Panther is duidelijk te verkiezen boven Jaguar, het is beduidend sneller. Xpostfacto zorgt ervoor dat je het probleemloos kunt installeren en gebruiken. Zeker als je 512 MB RAM hebt.
    Hopelijk is je processor een 300 MHz of meer. Ideaal is een G4 upgrade, zoals een Sonnet of OWC ZIF van 500 MHz.

hier ook een G3 met panther prima! ook zonder firewire

Voor Panther is die FireWire ook geen thema. Het is de Tiger die om firewire brult.

En panther en jaguar brullen om ingebouwde USB. Je kan het proberen zonder Xpostfacto, maar een later ingebouwd USB-kaartje heeft bij mijn experiment met OS X op een beige G3 verscheidene panics veroorzaakt.

Bij mij niet. Het was een keyspan USB pci card en werkte perfect in Panther.