OSX op een iMac G3/233

Hellup .... leek speaking ......

Wat kan ik het beste doen om m’n oude iMaccie (G3 / 233MHz / 64Mb) om te bouwen tot een goed lopende Mac van deze tijd???
Wil graag Panther gaan gebruiken, zit nu na talloze upgrades OS 9.2 op, maar toch wil ik graag overgaan op Panther.
Zal wel geheugen bijgeprikt moeten worden en misschien een nieuwe HD?

Wie kan me in de goede richting zetten?

Owja… heeft iemand misschien een toetsenbord van een Imac liggen?
Deze klemt vreselijk (heeft een verleden van cola en as-buien) :wink:

Je moet er 512 MB geheugen inzetten, anders kan je het wel schudden met Mac OSX.

Als je 2x 256 MB koopt (vraag in de winkel naar geschikt geheugen voor jouw iMac), kan je die in de iMac stoppen. Volgens de documentatie van Apple kan je maar 1 geheugen module er in doen. Maar dat is niet waar, aan de andere kant van de printplaat zit de standarad 64 MB module, die kan je er uit halen en je tweede 256 MB er in doen. Let op, ik bedoel niet het slotje voor het video geheugen.

Als je geheugen er in zit, kan je 10.3 gaan installeren. Ik heb het ook gedaan op een 233 MHz en voor internetten en MS-Office werkt het nog best okee qua snelheid!

Hi SannieBal,

Apple heeft zelf een leuke upgrade.

Voor zo’n 700 euro ga je van 233Mhz naar 1250, van 64MB naar 256, van 9.2 naar 10.3, van 15" naar 17" van 4 GB naar 40, van een klein naar een groot toetsenbord, van geen naar wel FireWire, van USB1 naar USB2, en zo zijn er nog wel een paar verbeteringen.

Je moet wel van wit houden. Het ding heet eMac.

Voordeel is dat je die mooie iMac dan eindelijk eens om kunt draaien om van de vormgeving te genieten (hier zie ik alleen maar het beeldscherm).

512 zou idd wel fijn zijn. Op school draaien we Panther met 64 mb, en dat werkt. -Meer niet.

Tov. Jaguar draait Panther wel weer 'n stukje soepeler, maar ik zou zeker aan 256 mb denken, en zoals colpolyp zegt; prop er nog eens 256 bij als je een beetje handig bent.
Je hebt nog geen snelheidsmonster maar voor het alledaagse computerwerk kan je nog ff vooruit :slight_smile:

Ik had een paarse iMac en daar heb ik heel lang Jaguar op gedraaid met heel weinig ram. Dus als er meer ram in zit zal het zeer goed gaan.

Alleen kom je steeds meer dingen tegen die de processor niet meer trekt.

Ik heb ook een BB met 160MB en die loopt aardig. Classic is uiteraard erg traag maar het werkt.

Investeren in geheugen voor een oude iMac is lastiger dan je zou denken trouwens; je moet eerst eens precies weten wélk geheugen je nodig hebt (voor wélk slot; low-profile of niet…) en dan moet je het erin zetten; ook geen pretje…

Ik weet dat het een beetje off-topic is maar waarom koop je niet bijvoorbeeld een G3 Blue/White 350mHz voor ongeveer 250 euro? Ik heb er een gekocht met 384mb erin voor 250 en Jaguar loopt er lekker op. Maar dat moet je maar net -ervoor over- hebben natuurlijk. Die eMac is ook een idee uiteraard.

Groetjes Jos

[quote:782867dcfa="JoepieNL"]Ik heb ook een BB met 160MB en die loopt aardig. Classic is uiteraard erg traag maar het werkt.

Investeren in geheugen voor een oude iMac is lastiger dan je zou denken trouwens; je moet eerst eens precies weten wélk geheugen je nodig hebt (voor wélk slot; low-profile of niet…) en dan moet je het erin zetten; ook geen pretje…

Ik weet dat het een beetje off-topic is maar waarom koop je niet bijvoorbeeld een G3 Blue/White 350mHz voor ongeveer 250 euro? Ik heb er een gekocht met 384mb erin voor 250 en Jaguar loopt er lekker op. Maar dat moet je maar net -ervoor over- hebben natuurlijk. Die eMac is ook een idee uiteraard.

Groetjes Jos[/quote:782867dcfa]
Maar dan ben je wel je leuke iMac kwijt :wink:
Ik heb zelf ook net van iemand een G3 B&W overgekocht (voor klooi doeleinden) maar vind het maar een lelijk ding, in vergelijking met een iMac hoor…
Ik heb zelf dus een iMac DV. Mocht je overwegen een iets nieuwere te kopen dan kan ik je die machine zeker aan bevelen! Kost je hooguit 350 euri voor een 2e handsch. Of je koopt een iMac Snow. Daar zit een 500MHz processor in en kan volgens mij ook meer dan 512MB geheugen in (wat dus het maximum is van m’n DV). Although Panther er lekker op draaidt hoor :slight_smile:
Kan gewoon muziekje luisteren met iTunes en ondertussen wat kliederren en kloderren met PhotoShop :slight_smile:

Vergeet je i-mac niet te 'flashen' met firmware te verkrijgen op apple.com Als je dit niet doet dan ga je gekke kleuren zien!

[quote:215023bc16="REDbijOSX"]Vergeet je i-mac niet te 'flashen' met firmware te verkrijgen op apple.com Als je dit niet doet dan ga je gekke kleuren zien![/quote:215023bc16] Het is zelfs mogelijk dat je iMac kapot gaat. Gebeurt heel weinig maar de kans is zeker aanwezig.

Wat ik eigenlijk in jou geval zou doen is gewoon voor de nieuwe eMac gaan. Als je alle kosten bij elkaar optelt voor de oude iMac dan ben je misschien iets van 200,- duurder uit met de nieuwe machine maar dan kan je ook weer heel erg lang vooruit.

Even alle kosten op een rijtje:
-Nieuw geheugen, minstens 256 erbij kost ong 100,-
-Nieuwe harde schijf, ligt aan de grote die jij wilt ook ong 100,-
-Panther zelf nog 150,-
En dan heb je natuurlijk niet dezelfde functionaliteit als de nieuwe eMac dus dat zou er ook nog bij komen in principe.
-Upgradecard ongeveer 400,- heb je wel FireWire
-iLife '04 50,-
-Externe cd brander ong 100,-

Als je dus kijkt naar de kosten dan zou ik gewoon voor een nieuwe eMac gaan. De eMac die je nu gebruikt is inmiddels toch weer [b:215023bc16]6[/b:215023bc16] jaar oud en heeft denk ik, zelfs voor een Apple, zijn beste tijd gehad. Zelfs als je trouwens voor het eerste lijstje gaat dan loopt Panther nog niet lekker. Bij mij loopt hij net dat het “te doen” is en dat is op 333MHz, ook een iMac. :wink:

Hallo,

Een iMac 233 hoef je dus NIET te upgraden als het gaat om de firmware dat geldt pas bij de iMac’s met een 350 CPU. Deze hebben namelijk een ander moederbord met een 100Mhz bus ipv de 66Mhz zoals die in de 233 zit.

Verder kan MacOS 10.3 NIET draaien met minder dan 128MB RAM, je krijgt het OS simpelweg niet eens geinstalleerd!

Verder is het eigenlijk zonde om heel veel geld in een 233 te investeren… Zie hieronder voor een v.b. van www.macstuff.nl

256MB CL2 PC100 SO-DIMM Low Profile Universeel
79,00
256MB SO-DIMM 2" voor Powerbook Series G3, iMac 233/266/333
69,00
4MB VRAM-module voor G3 Beige en iMac 233
19,95
Maxtor DiamondMax PLUS8 HD IDE 40GB UDMA 133-7200rpm
60,00
Verzending
0,00
BTW
43,31
TOTAALBEDRAG
271,26

Dan kun je beter voor ongeveer 350 euro een iMac 400Mhz, 100Mhz bus, 512MB RAM en 12GB HD, FireWire, 8MB AGP video en een DVD speler kopen tweedehands…

Er zitten 2 bankjes geheugen in van 32MB, koop als je echt deze iMac wilt houden en gebruiken met panther dan 1 bankje van 256MB, (totaal dan 288MB) die van 69 euro en een snelle HD, 7200 rpm Maxtor. Maar dan is het niet meer dan een internet, mail en misschien Word macje… verder echt niet…

Ik heb een iMac 333 waarin ik een grotere harde schijf heb gestoken (80 MB) en 256 mb geheugen en Panther draait daar redelijk goed op.

Het probleem is dat ‘oud’ geheugen als je het moet kopen nogal kostelijk is. Je kan op de 2e handsmarkt eens kijken of je twee 256 mb ram dingetjes vind, maar de kans daarop is klein.
Het is ook geen sinicure om de iMac open te maken en de onderdelen te vervangen.

kijk op xlr8yourmac voor meer info.

Een bijkomend nadeel is dat als je een groter harddisk hebt je de eerst 8 MB (bij mij slechts 6) als opstartschijf moet partitioneren en de rest als tweede schijf.

Een nieuwe eMac voor pakweg € 800 is een eenvoudiger optie.

Wel veel Bart, een harde schijf van 80MB!!!!

Zeker een foutje, lol!

Ok,

Als ik het allemaal goed begrijp is het dus toch misschien slimmer om een andere Mac aan te gaan schaffen aangezien dit wel een hele oude is.
Wegdoen doe ik em niet, ben er al zo aan gehecht, ondanks al z’n makken. :lol:
En een PC aanschaffen… krijg al een braakzakje vol bij het idee.

eMac moet ik me nog in gaan verdiepen, weet ik weinig van, iemand ervaring?.. is het wat?
Belangrijkste is dat ik een besturing heb waarop ik op inet niet meer het gevoel krijg da’k een buitenstaander ben als ik wat wil downloaden enzovoorts.
En dat Photoshop en Illustrator soepel lopen.

Thanx for the info.

Koop nou maar een eMac!!! Of je moet meer te besteden hebben? Maar koop in geen geval een 15 inch iMac! Dan is een eMac een betere en goedkopere keus!!!!!!!!!!!!!!!!

Als je niet zoveel geld hebt: http://marktplaats.nl/markt/hardware/apple/27976.htm?rv=100

die kun je makkelijk uitbreiden wat betreft geheugen, hd, videokaart en zelfs de cpu kan naar 900mHz met een Powerlogix kaart erin. En hij is mooi natuurlijk hehe; een monitor mag je er zelf bijzoeken; misschien een tft-tje…?

Groetjes Jos