OSX op een Intel? Graag!

Ik vond het eerst eerlijk gezegd wat raar, maar toen ik er wat langer over na dacht ben ik gaan denken dat het een meesterzet van Apple is.

Het begon een paar dagen geleden toen mijn ouwe trouwe Palm Zire opeens overleed. Ik ben toen wat gaan surfen voor een nieuwe, maar teleurstelling en verveling alom. En al die rare portable media dingetjes opeens. Wat is dat nou weer.

Er gingen er al een tijdje geruchten dat er een Apple PDA aan zat te komen. Helemaal toen Palm vorig jaar aan de vooravond van een keynote besloot de ondersteuning voor OSX te beeindigen, ging de geruchtenmachine op volle toeren. Jobs bevestigde desgevraagd dat Apple bezig was geweest er een te ontwikkelen, maar dat het project uiteindelijk in een vergevorderd stadium afgelast is. Hij zei dat het een goed product was, maar dat het er niet zal komen. Jobs raadde de gretigen aan om maar beter genoegen te nemen met die Treo. Die PDA komt er niet.

Al surfend kwam ik gisteren hierop: www.oqo.com. Dit dingetje is ontwikkeld door een aantal top-ontwikkelaars van Apple, die het bedrijf hebben verlaten en voor zichzelf zijn begonnen. Er liep al ergens een draadje over. Het gaat om de mensen die o.a. verantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van de TiBook. Ik las ergens ze dat ze het ontwerp aan Apple hebben aangeboden, maar zijn afgewezen. Zelf zeggen ze dat de OQO windows draait om een zo groot mogelijke markt te bedienen. Logisch. Afgezien van het besturingssysteem (en de prijs) een apegeil dingetje! Het is eigenlijk een soort Powerbook mini.

Als je 1 bij 1 optelt krijg je de indruk dat Jobs het over de OQO had… Maar nu OSX op Intels gaat draaien, is een dergelijke killer portable media device (de opvolger van de iPod ?) helemaal niet zo’n vreemde gedachte…

Ik denk dat ik toch maar even een succesagenda ga kopen.

Ik zou toch mijn geld liever aan een Powerbook geven....

Ik snap niet echt de logica en de combinatie meesterzet, pda, intel, osx geloof ik

Als ik het goed begrijp vindt jij het fijn dat OSX op een intel processor gaat draaien omdat je de OSX 10.X eventueel op een Intel PDA zou kunnen draaien?

En dan koop jij voor 2000 dollar dit apparaatje + een intel OSX (a 150,- en wanneer??)

En de meesterzet van Apple is dan de je in de toekomst ook evt. OSX Mobile zou kunnen krijgen op ieder willekeurige intel PDA!??

@AppelJuice: als het een troost is, ik kan z'n verhaal ook niet volgen!

[quote:33f60e948b]Ik vond het eerst eerlijk gezegd wat raar, maar toen ik er wat langer over na dacht ben ik gaan denken dat het een meesterzet van Apple is.[/quote:33f60e948b]

wat is nu die meesterzet?

[size=18:fa082adc51]Eehhm... [/size:fa082adc51]?? :roll:

De OQO is ongelofelijk mooi maar ongelofelijk onbruikbaar. Het ding heeft een CPU aan 1GHz die slechtere prestaties neerzet dan een Pentium 3 500MHz. Daar wil je gewoon niet mee werken!

Ik zat net naar die movie te kijken van wat die PDA allemaal kan. En zie ik opeens dit voorbij flitsen:

[img:8016bcc213]http://www.intensivedesign.com/wtf.jpg[/img:8016bcc213]

Als je goed kijkt, zie je daar een aqua interface binnen een windows venster. Kijk naar de 3 kleine balletjes en de blokjes.

Dusseeeh… :roll:

Ding ziet er trouwens zo uit:

[img:d8f537b044]http://www.oqo.com/images/store_image02072005.jpg[/img:d8f537b044]

Ik bedoelde met meesterzet de overstap van PPC naar Intel. Een positief onverwacht bijverschijnsel hiervan is dat de portable hardware mogelijk goedkoper kan worden gemaakt dan nu, denk aan de prijs van een HP iPac ofzo. Daarvan worden er al zoveel gemaakt. Zo kan de OSX pda weer uit het rijk der sprookjes komen. En natuurlijk moet je zo'n dingetje niet beschouwen als noch vergelijken met een serieuze computer. De maat vereist concessies. Zo meet je een iBook of een Mini toch ook niet met dezelfde maat als een iMac? Misschien kan een toekomstig apparaat van Apple de revolutie die iPod en iTunes heeft gebracht op het gebied van draagbare muziek herhalen of evenaren op het gebied van PDA/portable computing en portable media. Wees nou eerlijk, zou toch mooi zijn? Nu heb je Palm, Blackberry, rare smartphones, Sony Vaio, allerlei Portable PC's met Windows CE en Archos?

Heeft de PDA nog toekomst? Als hebbedingetje is inmiddels het mobieltje veel populairder...

Laten we dan het mobieltje ook maar als PDA beschouwen. Die hebben ook al die kalender, adresboek, takenfuncties. Maar zeg eerlijk: is het gebruik (interactie, navigatie) daarvan nou zo'n genot? Ik dacht het niet. Dat kan toch veel beter. Om het nog maar niet eens te hebben over de vaak krukkige integratie met iCal en Adresboek. Ik heb een SE T610, leuk kleurenschermpje met echte ikoontjes, maar je zit je suf te navigeren in al die onzinfuncties die erachter zitten en de kalender is onbruikbaar.

Hoe zit het nou met dat OS X interface binnen Windows interface?

Geen idee. Ik denk een geintje of een slordigheid. Waarschijnlijk is die video gemaakt op een mac. Dat verklaart het misschien. Zo van "we hebben nog een venster nodig, iets met verkoop ofzo. Oh, plak dit er dan maar in. Dat ziet toch niemand."

Goed gespot!

Eehhm... ik geef je gelijk. Een mobieltje is toch vooral geschikt om mee te bellen... Een versie van OS X speciaal ontwikkeld voor de mobile user (met zijn of haar Power- of iBook) zou de portables van Apple heel wat "draagbaarder" maken.

Ik gok toch eerder op een tablet dan op zo'n klein ding dat een volledige computer wil zijn.

Ja, dat bedoel ik, MacAttack. Wat is een PDA nou behalve een kleine tablet. (Ik denk nog even aan die patent aanvraag van laatst) En als je er dan ook nog mee kan bellen zoals met een Treo. En het kost ongeveer zoveel als een Tungsten of een iPac. Nou, dan ben je het heertje, toch? Ik zou er in ieder geval enorme jeuk van aan mijn creditcard krijgen.

De Oqo [b:3326adf055]is[/b:3326adf055] een tablet. (Zie pennetje op Huinkroese's screenshot) Ik krijg er op wel meer plaatsen jeuk van.

Niet het eerste model van 800x600 en USB1, maar toch. Het kriebelde bij mij ook, maar ik besloot tot een Powerbook 12".
[size=9:3326adf055]Die ik eigenlijk te groot vind[/size:3326adf055]

Nu maken ze het toch al te bont. Mensen met goede ogen zullen de Safari-interface herkennen

Safari op de oqo…
[img:30e32f5a6e]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=8705[/img:30e32f5a6e]

Er zijn tegenwoordige meerdere kleinere notebooks, die zeer werkbaar zijn. Deze vind ik persoonlijk een perfect formaat voor als je echt mobiel moet zijn.... [url]http://www.hardware.info/reviews.php?id=591[/url] Van mij mag Apple zoiets meteen gaan produceren in dit formaat.

Intel xscale ARM procesoren voor een Apple PDA?.. van mij mogen ze ook meteen. Voor mij is een PDA een (relatief) ‘onmisbaar’ instrumentje geworden. Nee geen smartphone, niet verwarren met een volwaardige PDA! In de toekomst zal dit wel gelijker worden getrokken maar is nu nog een aardig verschil in (processor, applicaties, wifi,PDA sites op 320x480, geheugen etc…)
Alleen vraag ik me af of er een markt is voor Apple PDA’s ala iPod look a like… Voor het geld van een iPod photo koop je tegenwoordig een mooie (=palm :wink: ) PDA. Dat lijkt me moeilijk te introduceren voor Apple.

edit: in tegenstelling tot bovengeschreven is een Palm wel perfect compatible met iCal en Adressbook en zeer bruikbaar.

Sorry, maar die Toshiba ziet eruit als iets uit 1992. "Blikvanger" staat er bij. Ja, ik trek nu een sixpack uit de koelkast om leeg te zuipen. En dan goed mikken.

Apple heeft toch al fantastisch kleine laptops? Mijn iBook kan ik overal mee naartoe nemen, en de 12 inch PoBo is nog beter. Maar toch altijd nog te groot en te kwetsbaar voor de jaszak.