OSX Panter - herinstallatie - newbie

Hey allemaal,

Dit wordt mijn eerste posting op dit forum, jullie kunnen weer een macfanaat erbij noteren…

Een aantal dagen geleden een powerbook g4 12 inch aangeschaft bij de machouse na vele maanden van twijfel en het lezen van de berichten op dit forum.

Deze twijfel is compleet weggenomen en mijn powerbook maakt nu al vele overuren inclusief slaap tekort van mij zijde. Windows laptop heb ik maar even opzij gezet maar niet voor altijd, blijf erbij dat windows voor mij ook voordelen heeft.

Heb een aantal beginnervraagjes:

1. Bij aanschaf heb ik twee cd’s erbij gekrijgen voor herinstallatie, als ik ooit aan herinstallatie ga beginnen heb ik volgens mijn gebruikershandleiding alleen deze twee cd’s (dvd’s) nodig maar twijfel of deze wel nederlandstalig is, tekst op de cd’s is namelijk engels. Misschien een domme vraag maar…

2. Bij de eerste keer opstarten kreeg ik direkt een opstartscherm waar ik mijn taalvoorkeur aan mocht geven. Nu heb ik in dit forum een topic gevonden waarin verteld werd dat je dan met een gebruikte powerbook had te maken omdat je normalitair zelf alles moet installeren klopt dit ???, doos was al wel open (lipje) maar de laptop zat mooi gesealed in een cocoon van plastic met een sticker.
    Is dit een gebruikte ja/nee

Alvast bedankt.

gr.
Dave

Welkom.

Mac OSX is ‘multilanguage’. Hoewel de tekst op de cd in het Engels is kun je in het installatieprogramma aangeven in welke taal je het OS geinstalleerd wil hebben.

Of je een gebruikte powerbook hebt dat weet ik niet. Waar heb je deze gekocht?
Als je bij een erkende dealer koopt dan kun je misschien korting krijgen omdat je bv. een showroomexemplaar kan kopen. Maar natuurlijk weet je dit dan vooraf.
Een nieuwe Mac heeft naar mijn weten altijd software erbij die in afgesloten envelopjes zitten.

Misschien kunnen powerbook-bezitters er wat meer over vertellen.

Trouwens, die pc van je zal denk ik meer en meer stof gaan verzamelen nu… :lol:

edit -
zie dat je je powerbook bij Machouse hebt gekocht. Dat is een erkende dealer en deze zal je geen tweedehands hard- en software verkopen, tenzij je specifiek vraagt om een tweedehands exemplaar.

ja, welkom bij de club,

1. de CD/DVD is engelstalig, maar je kunt zelf je systeemtaal kiezen (zelf Chinees als je dat zou willen)

2. Als je een nieuwe mac koopt staat het systeem al (voor)geïnstalleerd.
    je begint dan inderdaad met het ingeven van je taalvoorkeur, naam, wachtwoord etc.
    dus dat klopt

maak je geen zorgen, ga er maar van uit dat je een nieuwe hebt gekregen.

veel plezier ermee

Als je doos echt open is geweest kan het ook zo zijn dat ze bij Machouse gecontroleerd hebben of dat alles erin zit. Zou een beetje lullig zijn dat je thuis komt en de helft blijkt er niet in te zitten. Of er zitten verkeerde spullen in. Heb het eens gehad met een firewire schijf, hadden ze een verkeerde kabel meegeleverd. Was overigens niet bij machouse en ik kon de kabel ook zo weer omruilen.

Bedankt voor de snelle info, mijn apple is niet alleen snel en soepel maar ook de gebruikers zo te zien :D

Zal er maar van uit gaan dat het een nieuwe is, maar werd op het verkeerde been gebracht door een eerdere posting op dit forum. Denk dat ze hem open hebben gemaakt ivm extra netsnoer die erbij zat.

Mijn pc met stof betwijfel het, maar … zeg nooit nooit.

Nogmaals bedankt en ik vrees dat jullie nog veel van mij zullen horen.

gr.
Dave

PC gaat stof verzamelen? Nou ik ben eind vorig jaar overgestapt en zit alleen nog maar achter de PC als de PC's weer eens kuren vertonen door virussen, spyware, vastlopers, rare foutmeldingen en ga zo maar door. Je weet niet wat je overkomt achter een Mac. Dus ...... Ik wil niet weer terug!

Janny - overtuigd MacFan geworden.

[quote:581cc2c111="Different"]Zal er maar van uit gaan dat het een nieuwe is, maar werd op het verkeerde been gebracht door een eerdere posting op dit forum. Denk dat ze hem open hebben gemaakt ivm extra netsnoer die erbij zat.[/quote:581cc2c111] Zeker als je bij het aanzetten de taal nog moet kiezen, kun je er van uitgaan dat het een nieuwe is. voor zover ik weet komt deze keuze namelijk alleen in beeld wanneer hij vers uit de fabriek komt.

En inderdaad, de CD’s bevatten de 15 talen, dus je kunt gewoon Nederlands kiezen.

Ik zou overigens gelijk een verse installatie overwegen, dan kun je letterlijk Gigabytes aan ruimte winnen door onderdelen weg te laten die je niet wilt… nu is het nog simpel om te doen, omdat je nog weinig eigen spullen op de HD hebt staan. Mijn iBook kwam met 6 Gb gebruikte ruimte, na een nieuwe installatie nog maar 1,5 Gb.

unSound,

Bedankt voor de handige tip, ga morgen maar eens kijken of ik een herinstallatie ga uitvoeren, extra bytes zijn nooit weg.

thks.

gr.
Dave

Als je dat gaat doen, bedenk wel dit:

Sommige programma’s en spellen staan niet op de CD’s.

iDVD stond wel op mijn iBook bij levering, terwijl ik geen DVD brander in mijn iBook heb, dus die kon ik ook niet instaleren. Gelukkig heb ik een externe harde schijf, waarop ik een totale backup heb staan. Er stonden ook een paar spellen op, Tony Hawk en nog wat, die staan ook niet op de CD’s…

niet enkel, de overbodige talen kun weglaten bij een installatie maar ook een heleboel overbodige printerdrivers kun je weglaten (ook goed voor een halve gig dacht ik) :wink:

Wat je weg kunt laten:

• andere talen
• alle printer drivers, zeker als je de drivers van je printer zelf al hebt.
• andere stemmen
• Internet Explorer 5.2.3.
• …

[quote:0a94511ae1="unSOUND"]Als je dat gaat doen, bedenk wel dit:

Sommige programma’s en spellen staan niet op de CD’s.

iDVD stond wel op mijn iBook bij levering, terwijl ik geen DVD brander in mijn iBook heb, dus die kon ik ook niet instaleren. Gelukkig heb ik een externe harde schijf, waarop ik een totale backup heb staan. Er stonden ook een paar spellen op, Tony Hawk en nog wat, die staan ook niet op de CD’s…[/quote:0a94511ae1]

Ik had ook een “herinstallatie” gedaan om de overbodige shit te kunnen skippen.
Was idd Tony Hawk, Appleworks en nog wat dingen kwijt.
Maar die staan gewoon op de 2e CD (software restore)

In elk geval welkom bij de club,

maar als je denkt dat je misschien geen documenten meer kan uitwisselen met PC-gebruikers, zal je toch wel verbaasd zijn dat deze platforms netjes naast elkaar kunnen bestaan.
Het is inderdaad waar dat er gewoonlijk een nieuw volledig systeem opstaat, daar zou ik even in zijn geheel gebruik van maken en een externe harde schijf bijkopen voor back-ups

Bedankt,

Zal het in de gaten houden, ben nu nog gewoon lekker even aan het spelen, gewenning met een prachtig systeem. Laat voor nu maar even alles erop staan zodat ik de mogelijkheden kan bekijken.

Powerbook draait mooi in mijn netwerk van linux en windows, niet normaal meer zo’n soepele integratie in het netwerk, was met mijn windows bak wel anders '-) gaat erop lijken dat ik windows nu al ga verwensen…

Studio MX draait ook als een trein met maar 256mb geheugen, had ergens anders op dit forum gelezen dat het zeer traag was maar … misschien komt het doordat ik altijd op een pc met dit programma gewerkt heb…’-)

Externe harde schijf moet ik zeker binnenkort aanschaffen maar denk dat ik eerst office 2004 ga aanschaffen omdat ik zakelijk veel gebruik van word document en spreadsheets maak. Openoffice lijkt voor mij niet het juiste programma. Macfan magazine was ook vol lof over office 2004.

Wat adviseren jullie eigenlijk als een goede externe harde schijf ?, die van Lacie ? welk type ?
of moet ik gaan voor de nieuwe externe dual sony dvd brander (sorry mod’s voor off topic item).

gr.
Dave

[quote:6154b51ec8="Different"]sorry mod's voor off topic item[/quote:6154b51ec8] Off-topic? Ik zie weinig wat niet onder de titel "OSX Panter - herinstallatie - newbie" valt :D.

Ik vind het meestal wel handig als switchers al hun eerste vragen netjes bijelkaar in één topic parkeren. Soms leidt een foute instelling bij installeren weer tot andere problemen en zo kunnen we zien waar het fout gegaan zou kunnen zijn. Zie dit topic maar als je eigen EHBO-draadje (Eerste Hulp Bij Omschakelen).

[quote:dca3f95d67="Different"]Bedankt, Wat adviseren jullie eigenlijk als een goede externe harde schijf ?, die van Lacie ? welk type ? of moet ik gaan voor de nieuwe externe dual sony dvd brander (sorry mod's voor off topic item).[/quote:dca3f95d67]

Als je op zoek bent naar een externe HD kan ik je LaCie wel adviseren ja. Ik heb er goede ervaringen mee. Andere merken weet ik niet. Bij LaCie komt er overigens nog bij dat ze er zeer netjes uit zien.