osx server/Xserve

Hoi, weet iemand een heel goed boek (nederlands) of een VTC/Lynda of iets dergelijks over OSX server? Hetgeen je nodig moet hebben en moet weten om een server goed in te stellen en te beheren?

Laat maar weten.
Nelis

Is er niet...

Da's lekker dan.... :(

Er zijn al niet zo veel boeken over de server, het handboek van Apple (als PDF, jawel) bij de 10.2.8 is niet het toppunt van helderheid en verwijst vaak naar andere algemene boeken. Allemaal in het Engels. Ik heb macosx unleashed als naslagwerk voor OSX algemeen en een PDF van ene Thiergaard ofzo, een Deen. Verder is er op een aantal forums veel te lezen.

Als je echt niet weet waar je moet beginnen is het misschien handig een cursus systeembeheer te doen bij Apple.

Ik kan wel wat voor je opzoeken, maar dat moet vanavond even.

ok ik hoor het wel. Die pdf manual van Apple zijn inderdaad niet echt super gebruiksvriendelijk.

*ahum* Nu wil ik je niet helemaal de grond in boren ;) :P

Maar euhm…je wilt een server gaan beheren maar kunt niet eens wegwijs worden in een systeem als OSX :? Daarnaast draaien de meeste servers in het Engels, maar dat terzijde.
Als je een beetje kennis hebt van zaken die hierbij komen kijken (netwerken/DNS/MAIL/enz) dan zal het toch niet zo moeilijk zijn om met een click-and-go systeem als OSX te werken? Zelfs Windows moet dan wel lukken :sealed:

Sorry als deze post negatief op je over komt…maar ik heb de lastige gewoonte zulk soort mensen niet geheel serieus te nemen :?

Je moet ergens beginnen... Als je vanaf een Apple omgeving komt en je netwerkkennis is niet zo groot dan is het niet zo heel makkelijk om een en ander te doorgronden. Vooral omdat je keuzes moet maken. En hoe kies je dan?

Hoewel ik OSX goed ken en een XServer heb vind ik een en ander niet zo simpel. Misschien juist wel omdat het allemaal anders is. De httpd.conf heet op een server bijvoorbeeld anders dan normaal, de reikweidte van Netinfo heb ik ook nog niet helemaal door en als je op je 10.2.8 van Sendmail af wilt is het heel wel mogelijk om Exim er op te zetten, maar daarna?? Dan is het uit met de leuke Aqua-modules.

Als je vanuit Debian komt zal het misschien allemaal wat minder ingewikkeld zijn, zeker als je onder linux al servers hebt draaien.

Zeg tomaatje, heb jij ergens gelezen dat ik geen wegwijs kan in osx? Lees maar eens goed wat Deskman zegt. Die snapt tenminste wat ik bedoel. Als je wel thuis bent in OSX, maar een server moet inrichten is dat een ander verhaal. :sealed:

Ik begrijp dat er altijd mensen zijn die hiervan beter op de hoogte zijn.
Maar ik geloof dat die ook ergens zijn begonnen.
Sorry als ik wat pissed overkom, maar ik had liever wat advies gehad van je i.p.v. een post waarin je jouw lastige gewoonte wil laten gelden.

:mrgreen:

Dit is de link naar de deen waar ik het over had. De eerste 3 hoofdstukken zijn gratis. De hele PDF kost 20 dollar, misschien kun je er over twijfelen of het zin heeft voor een PDF zoveel te betalen. Aan de andere kant zou een boek een stuk duurder zijn uitgevallen. En het zit behoorlijk degelijk in elkaar.

http://www.theilgaard.dk/articles/MOSXSconfig/index.html