osx server

dag omt’ers

Ik ben van plan mijn mac mini mid 2011, te gebruiken als server.
Ik heb een klein zaakje waar ik vaak foto’s en dergelijke moet kunnen opvragen via vpn.
verder zou ik dezelfde mac mini willen gebruiken voor thuis als een soort van nas die ik kan bereiken met mijn apple tv 4, daar zouden 2 personen tegelijk moeten kunnen van streamen.
nu is mijn vraag welke minimum specificaties er nodig zijn om dit allemaal goed te doen werken.
mijn mac mini heeft de volgende specificaties: 2,5ghz i5 cpu, 8gb ddr3 ram.

bedankt

deze taken zou hij prima aan moeten kunnen, zorg er wel voor dat hij via ethernet is verbonden.

Wat @madcat zegt. Voor zaken als streaming is een snelle, stabiele internetverbinding belangrijk, wat betreft rekenkracht en werkgeheugen zou voor dit soort taken met zo weinig (2) clients een mac mini van 5 jaar oud zelfs overdreven krachtig zijn, moet makkelijk lukken dus.

Een ook de gigabit ethernetaansluiting vormt geen enkele belemmering. Sneller is er niet in standaard PC’s.

bedankt allemaal voor de reacties
morgen eens beginnen met het opzetten er van.

misschien toch nog 1 vraag.
zou ik de osx server 5.0 downloaden? en direct dan ook sierra downloaden?
momenteel draait yosemite nog op de mac mini.

goedenavond,

ik heb klein beetje ervaring met een Mac mini als server. wij waren er niet heel erg over te spreken.
onze mac mini server had als hoofdtaak synchroniseren en pushen van profilen (iPad school).
als je de mogelijkheid heb om er een SSD in te bouwen dan zal ik dit zeker even proberen.
in de 2011 versie is dit nog goed te doen, en als ik mij niet vergis kan daar ook een 2e schijf worden ingebouwd.
de mac mini server wat des tijds werd verkocht was puur een mac mini met 2 schijven

succes verder :wink:

@patrickmaur3r : het is momenteel nog een project die ik even ga uittesten indien het niet goed werkt kan ik nog steeds terug naar mijn vorige configuratie.

@Night, @JoelCoster, @madcat : zou ik al upgraden naar osx server 5.0 en tegelijk upgraden naar sierra? mijn mac mini draait momentel nog yosemite

bedankt

Is niet noodzakelijk hoor. De OS versie van een server staat los van de OSX versie van de client(s). Bovendien meen ik me te herinneren dat OS X server 5 een hoop handige functies mist t.o.v, v4.
Wil je toch het maximale eruit pompen, kun je misschien beter overwegen om een een Linux server (bv. Redhat Sentos) op te zetten. Linux kan veel meer met mindere systeemperformance.