OSX SL Installatiepartitie ipv DVD

Hallo allemaal,

Ik zou graag vanaf een tweede partitie mijn eerste partitie willen herinstallaren ipv met hulp van de DVD. Nu heb ik een tweede partitie aangemaakt (Mac OS Uitgebreid Journaled) en daarop de inhoud van de DVD gezet. Vervolgens heb ik deze partitie geselecteerd als opstartlocatie (Systeemvoorkeuren > Opstartschijf). Bij het rebooten kom ik in een grijs scherm terecht met een icoon "kan niet/onvindbaar".

Wat doe ik fout?

Het gaat dus om het icoon zoals het verkeersbord "verboden te parkeren".

wat jij wil kan niet :)
bij Lion en Moutain Lion staat er een recovery partitie op de HD.

maar waarom wil je dit zo graag ??
hoe vaak ben je van plan om OS X opnieuw te installeren ??
het is géén windows :)

Hmm, jammer, is een partitie met installatiebestanden ueberhaupt mogelijk of toevallig mijn opstelling niet?

Klopt, het is geen Windows gelukkig :) Juist omdat je bijna nooit OSX opnieuw installeert, wil ik een kopie hebben op de schijf. Ik raak nogal vaak CD's kwijt.

ik denk dat je beter de iso hier en daar kan opslaan, dropbox bijvoorbeeld.
dan kun je d'r altijd weer een cd van maken.

èn gewoon beter op je cd's letten kan ook natuurlijk :)

Met Leopard kan het wel, dat heb ik zo met een PowerBook van 12" gedaan om dat daar de CD/DVD speler van kapot was, en de geinstalleerde Open Firmware versie geen USB booting ondersteunde.

Met Snow Leopard kan je het wel proberen, je zal eerst van de CD/DVD moeten opstarten en met Schijfhulpprogramma of Disk Utility je partitie resizen (kleiner maken).

Daarna een 2e partitie toevoegen, en als dat gedaan is herstarten. Let wel op dat het programma duidelijk moet zeggen dat er geen data gewist wordt! Als je het verkeerd doet is je data ontoegankelijk tot iemand de partitie-layout corrigeert.

Daarna herstarten dus, en de CD/DVD met disk utility naar een CDR master backuppen. Als dat klaar is met Restore of 'Herstel' de CDR master als Source nemen en de 2e partitie op je schijf als Destination (of het Nederlandse equivalent). Daarna zou het er op moeten staan.

Probleem met een stopbord krijg je als Mac OS X denkt dat je een illegale setup probeert te creeren, en dan start ie dus gewoon niet op. Met Leopard krijg je door middel van het bovenstaande gewoon een werkende installatiepartitie. Met Snow Leopard heb ik het nooit gedaan, en de Lion en Mountain Lion was het niet nodig door de Recovery partitie en de firmware-embedded 'Internet Recovery'.

Vreemd. Ik heb hier een prima werkende installatiepartitie van OSX 10.6 én 10.8. Het kan dus wel.
Je moet wel opletten dat je de installatie DVD niet gewoon kopieert.

Met Carbon Copy Cloner kun je een mountable clone maken op jouw partitie.

Oke, ik heb even mijn setup verkloot, hahaha. Ik probeerde Snow Leopard van mijn MBP te installeren op de Mac Mini. Dat vindt de setup niet leuk. Ik dacht dat het aan mijn huidige partities ligt, dus ik heb alles verwijderd (geeft niets, stond toch niets op de mac mini aangezien ik hem al lang niet meer heb gebruikt). Na het herstarten opnieuw de setup gestart, maar nog steeds vindt 'ie het niet leuk. Nu probeer ik de Snow Leopard DVD van mijn MBP eruit te halen, maar dat gaat niet zo makkelijk met een bedrade muis en een draadloos toetsenbord.

Ik kan alleen nog maar de DVD kiezen bij het opstarten. Krijg dan iedere keer te zien dat 'ie het maar niets vindt. Daarna heb ik nog de mogelijkheid om Schijfhulpprogramma op te starten, waarna ik CD Verwijderen probeerde. Maar dat gaat weer niet als 'ie in gebruik is, haha. Probeer het nu met een Time Machine backup van mijn MBP. Zal wel weer tegen een probleem aanlopen.

Dat wordt waarschijnlijk het bedrade toetsenbord onder het stof vandaan toveren...

Oke, ik ben weer een stapje verder... toch wel even leuk om te vertellen hoe ik dat voormekaar heb gekregen.

De Time Machine backup kon ik niet herstellen op de Mac Mini. Kreeg een melding dat er te weinig schijfruimte was. Op de MBP de backup geopend en wat mappen verwijderd (in de hoop dat het bestand daarna wel klein genoeg was), maar ook dat hielp niet. Steeds dezelfde melding op de Mac Mini.

Heb het daarna over een andere boeg gegooid. Heb de OSX 10.5 CD's van mijn Mac Mini in de MBP gestopt en vervolgens schijfkopieën gemaakt. Deze heb ik op een externe HDD-drive gezet. Vervolgens weer het installatieprogramma gestart op de Mac Mini (met de Snow Leopard CD die er maar niet uit wil). De "niet mogelijk om te installeren"-melding genegeerd en vervolgens Schijfhulpprogramma opgestart. Drie partities aangemaakt. Twee van 10GB en een met de rest van de beschikbare schijfruimte. Vervolgens beide schijfkopieën naar de partities gekopieerd en gescand. Daarna de Mac Mini opnieuw opgestart en met behulp van de MENU-toets op de Remote Control het bootmenu geopend. Van daaruit Parititie 2 gestart (waar schijfkopie 1 op staat). De installatie van OSX 10.5 startte daarna. Vervolgens meteen Schijfhulpprogramma opgestart en toen was het eindelijk mogelijk om de CD te verwijderen (ik werkte immers niet meer via de CD maar via de partitie).

En dat allemaal zonder toetsenbord, haha.

Gelukt allemaal :) Had niet eens partitie 3 nodig (waar CD2 op staat). Na het installeren kreeg ik de mogelijkheid om mijn wireless keyboard te pairen. Dat is gelukt. Alles draait weer :)