osx testen...

Op mijn werk gaan we vanaf volgende week een test fase in om osx te testen. Ik heb diverse progs draaien (illustrator, photoshop, xpress, toast, acrobat, transmissien director en nog wat van dat soort dingen) Ook heb ik een netwerk met mac en pc's samen op een asip server.

Heeft iemand dit wel eens gedaan? En kan iemand mij misschien helpen met wat test criterea?..

Mijn gegevens nog even:

G4 400mhz
1 Ghz geheugen…
en we gaan op jaguar testen…

Zou heel fijn zijn…
Want dan kan ik na deze testen, alle andere werkstations ook gaan omzetten. (tenminste als alles werkt)

Ik zie jullie reacties met heel veel belangstellign tegemoet!!!

Groetjes Steve

werk je nu op os9 ?

ja, momenteel op 9.04

Photoshop/illustrator in classic werkt niet écht lekker.

maar ja… daarom ga je testen; misschien werkt het bij jou wel prima!

ik zou het in ieder geval heel rustig bekijken, en spoedig de osx versies aanschaffen. Ze zijn het écht waard!

Tja...Jaguar testen....Zonder wat X-progjes schiet het niet echt op natuurlijk. Mijn tip: Download de trial versies van PS 7, Illu 10 en InDesign 2. Ook de testdrive van Office is te downloaden. Wel een hoop Mbtjes allemaal maar ja..pas dan kan je echt 10.2.3 testen. Oh ja vergeet niet eerst ff je OS 9 te upgraden naar 9.2.2. En als je toch een echt teststation maakt...Harde schijf partitioneren 1x X, 1x OS 9...affijn..suc6

En controleer of je de laatste firmware versie hebt...

Die programma's dat gaat per machine wel draaien(beter zelfs),dat gaat wel zonder problemen.Maar je netwerk dat is een ander verhaal,vooral windows naar Mac en vice versa via Samba ,dat heb je niet 1,2,3 voor elkaar. Draai je bij PC XP of 98? 98 is eigenlijk geen netwerksysteem XP en OSX wel. suc6 ermee. TZ

Wat ik was vergeten te vertellen is dat ik wel de updates van illustrator 10, photoshop 7, suitcase 10 heb besteld... acrobat 5 heb ik al en staat ook een osx versie op de cd net als norton antivirus en stuffit delux... 6.5

Ook heb ik een extra harde schijf aangeschaft om daar osx en 9.22 op te zetten… zodat als het mis gaat of als het niet lekker draait dat ik mijn mac zo weer in de oude staat kan gebruiken.

Ik zou Stuffit ook even updaten naar 7 (heeft een nieuw formaat maar kan ook werken als het oude systeem uit 6.x) want dat draait weer wat geintegreerder. Antiviri op OS X vind ik tot nu toe allemaal prut.

Koop David Pogue’s Missing manual for OS X (2nd edition covering Jaguar)
Dikke pil, maar je zit binnen een mum van tijd helemaal in je Jag.

Hoe kan ik zien welke firmware ik momenteel gebruik... En welke heb ik dan minimaal nodig?

hmmm thx Torz…
we draaien nu nog ME (98) maar de bedoeling is wel over te gaan naar XP, osx is de voornaamste stap… die ps’s komen later wel…
Maar het is goed je het zegt… dan kan ik daar inderdaad effe rekening houden! :slight_smile:

Het is zelfs zo dat als dit goed gaat… en we kunnen er goed mee over weg (wat ik wel verwacht… met een mac, want met de vorige systemen heb ik ook leren lezen en schrijven!!) gaat onze asip server ook naar een osx server. Zodat dan alles straks op osX(P) draait. Dan wordt het natuurlijk een heel mooi verhaal.
Alleen moet ik nog zien uit te vinden waar ik hoofdzakelijk op moet letten. Zeker bij een osx server, maar dat voor later…

eerst osx op een werkstation… en kijken hoe dat uitpakt… :?:

zijn er misschien nog dingetjes waar ik specifiek op moet letten… of wat extreem veranderd is in osX???

Is misschien wel een heel goed idee ja... thx Castor. Ik ga van het weekend wel effe naar de boekelarij... Ik ben inderdaad wel naar boeken opzoek geweest, maar je koop niet even een boek van 75 Euro, als je niet zeker weet of je er wel wat aan hebt... toch? :p

hmm… ik heb inderdaad wel een stuffit 7 liggen maar is dat echt noodzakelijk voor 10.2? Of alleen maar handig???

:wink: Gr. Steve

[quote:6204f2ecd4="Steve Brooklyn"] hmm... ik heb inderdaad wel een stuffit 7 liggen maar is dat echt noodzakelijk voor 10.2? Of alleen maar handig???

:wink: Gr. Steve[/quote:6204f2ecd4]

gewoon handig

[quote:456d142d88="Steve Brooklyn"] Ik ben inderdaad wel naar boeken opzoek geweest, maar je koop niet even een boek van 75 Euro, als je niet zeker weet of je er wel wat aan hebt... toch? :p [/quote:456d142d88] Inderdaad. Volgens mij is het voor alle soorten Mac users een goed boek. Een recensie lees je hier: [url]http://macmerc.com/reviews.php?op=showcontent&id=35[/url]

Maar, welk boek je ook koopt - zorg dat het over Jaguar (10.2) gaat. Als je thuis bent in X is het geen probleem, maar erachter komen dat wat je leest net iets anders is geworden, is in het begin erg vervelend.

[quote:456d142d88]en we kunnen er goed mee over weg (wat ik wel verwacht… met een mac, want met de vorige systemen heb ik ook leren lezen en schrijven!!) gaat onze asip server ook naar een osx server.[/quote:456d142d88]
Neem de tijd om (weer) poweruser te worden, onder de oppervlakte van de GUI (Aqua interface) ligt een beest van een OS - dat zijn basis in Unix heeft; andere koek dan het oude OS. Miet in het minst bij OS X Server moet je beslagen ten ijs komen lijkt me. Stel je voor, als het niet loopt, gaan mensen nog terug verlangen naar die Windows server. :frowning:
Maar ivoor mij niks anders meer - ik vervloek elke minuut die ik met Quark in 9 door moet brengen. Jaguar rules!

Wat ik ook nog zou doen is een goeie firewall(hardwarematig of ingebouwd in een router) installeren.Misschien heb je die al. Want OSX is iets "toegangkelijker" voor de buitenwacht als 9.

Dat is een hele goeie Torz, ik geloof dat we nu alleen een port blokker gebruiken op onze router. Waarschijnlijk wordt dat een hardware matige dan.

[quote:b61a170ecd="Torz"]Wat ik ook nog zou doen is een goeie firewall(hardwarematig of ingebouwd in een router) installeren.Misschien heb je die al. Want OSX is iets "toegangkelijker" voor de buitenwacht als 9.[/quote:b61a170ecd]

Dat valt reuze mee hoor. Alles staat standaard dicht. Zaken als IP-adressen of mac-adressen aanwijzen die aan een bepaalde poort mogen snuffelen kan niet met de standarad firewall, maar het openzetten van bepaalde poorten kan wel.

Niet echt uitgebreid dus, maar onveilig is het zeker niet. En die toegankelijkheid is juist een van de grote voordelen boven OS 9 (wat goed beschouwd een drama is).