osx tiger ventilatoren gaan tekeer computer krijgt vastloper

Dag macers, ik beschrijf even kort mijn werkzaamheden die ik gedaan heb, voordat ik een groot probleem kreeg met mijn G5.

De hele nacht gedownload, vanochtend kwam ik beneden en de ventilatoren gingen goed over de toeren. Ik kwam erachter dat Tiger ook was vastgelopen. Herstart via het knopje en alles deed het weer. Vanmiddag gebeurde dit weer en de computer ging ff aan, maar stopte met opstarten zodra de ventilatoren even gingen zoemen, dat gebeurt altijd na een seconde of twee bij elke G5. Daarna verwoede pogingen gedaan om hem op te starten, maar ging niet meer. Na een uur nog maar weer een keer geprobeerd, opstarten deed hij, ik deed er niks mee, had nog niet ingelogd met mijn naam en na 15 minuten gingen de ventilatoren weer over hun zeik, alsof de G5 wilde opstijgen, met als gevolg dat hij ook weer vastgelopen was, terwijl ik zelfs nog in mijn inlogvenster zat.
Nu weet ik dat ik toen net de G5 had, een jaar of drie geleden dat hij ook over zijn zeik ging met de ventilatoren, geen vastlopers toen, wel een een G5 die wilde opstijgen. Dit bleek bij meerdere G5’s het geval te zijn. De oplossing toen was een firmware update. Weet iemand wat er nu mee aan de hand kan zijn, lijkt er weer op dat de ventilatoren de boosdoeners zijn, maar dat ze de G5 kunnen laten vastlopen, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Met vastlopen bedoel ik niet een kernel panic ofzo, maar mijn muis doet gewoon niks meer, een ouderwetse macos9 vastloper om zo maar te zeggen.
Wie helpt mij uit deze zeer grote brand!!!

Nookie.

[quote:27ede0a9ce="nookie"]De hele nacht gedownload[/quote:27ede0a9ce]Overvol gelopen HD? Anders mogelijk defect ram-geheugen of moederbord. De laatste 2 heb ik wel eens gehad bij 2 systemen op het werk (G5 1.8 Dual).

Ik denk niet dat dat het is, kom nu niet in mijn computer, probeerde hem weer op te starten, ik hoor de ventilatoren draaien, die stoppen meteen weer, je hoort een heel zacht klikje en nog een keer die ventilatoren draaien en dan niks meer. Je hoort dat hij wel aanstaat, de computer maakt geluid, hij bromt een beetje, maar het lampje van de aan/uit knop brandt niet. Als ik op de aan/uit knop druk, dan doet het lampje het wel ,laat ik het knopje los, gaat het lampje uit. Hou ik het knopje lang ingedrukt, dan schakelt hij wel helemaal weer uit. Lijkt wel een auto die niet wil starten, hij wil wel, maar komt niet ver genoeg. En nu gaat hij, terwijl ik dit typ (op een pc....) weer tekeer als een beest, de ventalitoren zoemen sneller en sneller en het lijkt alsof hij op wil stijgen, maar dat is het enige wat hij doet nu, dus ik zet nu meteen weer uit.

Nookie

ik heb een G5 1.6 en geen dual, volgens mij begint dat ook pas bij de 1.8. Maar je hebt het over een defecte ram eventueel. Ik zie ze denk ik zitten, bij de ventilator die je er uit kan halen. Kan ik ze er allemaal uithalen of start die dan helemaal nooit op, hier heb ik ff geen verstand van namelijk. Weet alleen dat ik ze van buiten naar binnen er in moet zetten en om eruit te halen die twee beugeltjes naar buiten moet klikken. Misschien is een van de vier defect, maar goed, allemaal eruit halen om te beginnen??

Nookie

Nee, de originele laten zitten en de bijgezette er eerst in paren uit halen. Hulp: [url=http://www.apple.com/support/powermac/doityourself/memory.html]Apple - Do it yourself repair and upgrades -> memory[/url]

Meer hulp: Apple PowerMac G5 support
Deze kan ook leerzaam zijn: Fans are unusually noisy

Succes.

Wat zijn de originele, de twee buitenste??? Ik kwam nog wat tegen op het forum, maar hoe werkt dat op een G5, zie deze link naar de apple site, lijkt op mijn probleem.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301733

Hihi, weet het niet meer zeker maar dacht inderdaad dat de buitenste de originele zijn. Ik heb 6 modules in m'n G5 zitten en naar het midden toe nog lege contacten. Dus dat duidt er op dat ze van buiten naar binnen worden geplaatst. Lees maar even die linkjes door uit m'n vorige post, wellicht ben je dan al een eind verder.

Heb ze eruit gehaald per paar, weer opgestart, nog steeds niks, het ene paar verwisseld met de ander, nog niks, SMU gereset, nog niks, dat had ik al zonder te weten wat SMU resetten is, al een paar keer gedaan, p-ram gewist, nog niks. Mooi balen, kan ook niet zien of mijn hd inderdaad te vol staat, maar het lijkt me stug dat dat het is, ik hoor nog geeneens dat leuke opstart geluid van apple, BOING, in het begin als je opstart. Mooi vervelend. Hij heeft wel enige tijd, bijna twee jaar niet echt meer een hele nacht gedownload, laat staan optimaal gebruikt, dat doet ie pas weer sinds een paar dagen. Vraag niet waarom, maar had geen internet waar ik woonde en was met hele andere dingen bezig dan met de G5, sinds kort weer wel. Dus zou het kunnen dat hij nu een optater gehad heeft, omdat hij niet meer optimaal gebruikt werd. Lijkt me wel stug, in de fabriek liggen ze ook ff op zich te wachten, totdat een computer gebruikt gaat worden, toch. Maar goed, nog steeds geen G5 die werkt, mooi balen. Iemand nog oplossingen??

Nookie

Sorry voor de dubbele post freekmac, maar je begrijpt mijn balen. Ik wacht af, zal niet meer gebeuren, maar het is denk meest gelezen hoofdstuk, software, op het forum, vandaar dat ik hem daar ff had neergezet, maar gelukkig heb je hem wel laten staan, dank.

Nookie

Geen probleem joh, maar niet meer doen svp. Heeft geen nut. Als iemand je hier kan helpen wordt je ook geholpen. That's MacOSX.nl. Maar we zijn ook wel eens de deur uit of met andere dingen bezig. En ja... dan moet je wachten. Als ik jou was zou ik 'm eens lekker uitzetten en morgen weer verder kijken op het forum. En anders maandag een Apple leverancier bellen die ook reparaties doet. Probleem voorleggen.

Kun je ook niet opstarten van de installatie-cd of dvd? Kun je in ieder geval controleren of het aan de hard-of software ligt. En de Hardwaretest gedraaid?

Dit is geen vastloper, maar een "freeze". Bij de 1.8 GHz modellen bracht een firmware-update soms hulp, maar bij de 1.6 GHz modellen niet. Apple zwijgt ook in alle tonen over dit probleem. Men weet namelijk gewoon niet wat het veroorzaakt.

Ik heb zelf ook eens een dergelijk model in mijn handen gehad. Niets, maar dan ook echt NIETS heeft geholpen. Ik heb alles van die machine vervangen: harddisks, ram, videokaart, PCI kaarten… het maakte allemaal niet uit. Apple heeft tevens een nieuw moederbord geplaatst, ook zonder resultaat.

Er is nog een andere firmware-update geweest. Er zijn 3 updates geweest. 2 speciaal voor de 1.6 modellen, en een algemene update voor alle modellen met 1 CPU. Welke firmware versie draai jij op die single ?

hallo, nou, krijg hem weer ff aan de praat, over die freeze, dat verhaal ken ik en ook apple zwijgt hierover, een collega heeft een paar maanden hetzelfde gehad en er werd niks gevonden. Maar goed, de firmware, waar kan ik dat zien, hij doet het nu namelijk en mijn hd bevat nog 29 gieg, dus dat is het niet.

Nookie.

• Klik in de menubalk op "over deze Mac". • Klik op "meer info" • Rechterdeel van het verschenen venster, staat "opstart ROM versie:".

Dat is je firmware-versie.

te laat, ik was daar in de buurt aan het zoeken en prompt liep mijn muis weer vast, geprobeerd te herstarten, kreeg nu wel het BOING te horen, maar verder ging hij weer niet, dus hij start nu iets verder op als eerst.

Nou goed, mocht hij het weer doen, dan kijk ik meteen op die plek, vertel me anders maar waar ik die firmware kan halen, de laatste dan met een link, zodat ik niet weer al teveel tijd kwijt ben alks hij het dus weer ff doet.

Dank.

Nookie

beste nookie het zal wel niet over het zelfde probleem gaan, maar ik had gisteren iets vergelikbaars. ik draaide een dvd, die vastliep. ik kon niets meer doen dan mijn computer,iBook G4 hard uit te zetten.sindsdien hommeles. gierende ventilators, na enkele minuten of zelfs seconden uitvallen. ik kon hem niet opstarten via externe schijven of andere computers via firewire. de opstart "booing" werd afgekapt en uiteindelijk deet hij niks meer. zojuist belde iemand mij en stelde voor op de startknop te drukken met option ctr alt -- tien seconden te wachten en weer te starten. en kijk eens aan- hij doet het weer als een zonnetje. aleen de klok stond stil. het zal niet hetzelfde probleem zijn en ik neem niet aan dat dit recept bij jouw werkt maar bij mij ging ik in twee minuten van diepe zwaarmoedigheid naar gelukzaligheid en dat zonder pilletje.

Firmware updates voor de Single's:

5.1.5. f1 ( klik )

5.1.5. f2 ( klik )

Nou, hij deed het weer ff, meteen hetgene gedaan wat hierboven stond, control alt option en kreeg de melding:

De klok van uw computer is ingesteld op een datum voor 24 maart 2001. Hierdoor werken bepaalde programma’s mogelijk niet goed. Dat zei je al, dat je klok op nul stond of wat dan ook.

Daar wilde ik ff snel een screendumpje van maken, appeltje shift 4 geloof ik, ben ik nu ff kwijt, als ik ervoor zit gaat het automatisch en ik sleepte om er een dumpje van te maken en hoppa, weer vast.

Herstarten, nee hoor, weer niks.

Hij wil wel, maar ja, net een auto.

Dus dat helpt niet, meteen als hij het doet stel ik de klok opnieuw in en hopen dat ik de tijd heb om naar de firmware te kijken.

Jullie horen weer van mij.

Nookie

[quote="FreekMac"]En de Hardwaretest gedraaid?[/quote]

Hoe doe je dat???

Nookie

Ja, dat kan kloppen. Door het legen van alle instellingen gaat je klok terug naar het UNIX begin... 1970 geloof ik. Die melding staat dus los van je probleem...

[quote:5afd7973df="unSOUND"]Firmware updates voor de Single's:

5.1.5. f1 ( klik )

5.1.5. f2 ( klik )[/quote:5afd7973df]

Bij de f2 versie staat dat je de third party ram eerst moet verwijderen, zijn het niet altijd third party rams wat er in je mac zit???

Moet ik gewoon alle dimms eruit halen??

Nookie