osx tiger ventilatoren gaan tekeer computer krijgt vastloper

Je moet alleen de Ram modules laten zitten die van Apple zelf afkomstig zijn.

ja snap ik, er altijd standaard twee in??? Ik heb er bij elkaar 4, dus twee paren, twee van 128 en twee van 512. Ik heb het via pc prive besteld, dus ik weet niet of ze alle vier van apple zelf zijn, kan ik dat zien aan een merk ofoz??

Nookie.

Hoe draai ik een hardware test??

[quote:fb0d31198d="nookie"]Hoe draai ik een hardware test??[/quote:fb0d31198d]

Als het goed is kwam bij aanschaf van je computer naast de cd’s / dvd’s met systeemsoftware, ook een cd met de hardware test. Start daarvan op en de rest wijst zichzelf.

Vaak gebruikt Apple modules van Samsung, maar er zijn in die tijd nog meer merken gebruikt. Bij mijn weten was 256 MB toen nog de standaard, dus ik denk dat die 2 modules van 128 de standaard modules moeten zijn. Die moet je dan in de 2 binnenste plaatsen zetten.

Een hardware test doe je met de meegeleverde CD-rom, die doe je in de Mac, en zet hem dan uit. Start je Mac op met de alt ingedrukt, dan verschijnen de opstart-schijven 1 voor 1, daarbij staat ook de hardware-test. De uitgebreide test kan gerust een uurtje of anderhalf in beslag nemen, maar bij G5’s met freezes vind hij haast nooit wat.

Ik vond deze topic op macfixit, gaat over quicktime 7.04. Vriezende G5's!!!!

http://www.macfixit.com/article.php?story=20060202080748609

Hoop dat hij het ff morgen doet, dan meteen de firmware checken en quicktime terugzetten naar 7.01.

Nookie.

Staat op nummer 4 van de top downloads!!!!! Weten jullie dat ook weer. Mochten er gelijkenissen komen met dit probleem, wellicht quicktime terugzetten. Maar goed, of dat het probleem daadwerkelijk is............

Nou, na een nacht stilgestaan te hebben, nog steeds geen verandering, hij start niet meer op, ik ga bellen met een apple dealer. Mochten jullie nog tips hebben, graag!.

Nookie.

Ik heb dit probleem ook gehad, heb m naar een Apple Centre gebracht, moederbord en HDD vervangen, kreeg mn iMac G5 weer terug maar probleem was nog niet opgelost. Dus ik beetje boos weer terug brengen met mijn toetsenbord en muis erbij dit keer. En wat bleek: mn bluetooth muis van MacAlly had mn bleutooth module in mn iMac G5 vern**kt. De module hebben ze vervangen en mn iMac draait nu zonder gemaccer door.

Nookie: lees even goed wat er bij dat stukje over QuickTime 7.04 staat.... namelijk dat het probleem enkel bij dual-cores optreed. Dit is dus niet het geval bij jouw machine.

Ik weet dat het bij dual-cores is, maar het zou best kunnen zijn dat het ook bij enkele is. Apple weet niet alles en misschien is dit een probleem wat zich ook voordoet bij de enkele, je weet nooit. Over de bluetooth muis, ik heb geen bluetooth, dus dat kan het niet zijn. Wel een externe hd, een smartdisk crossfire eraan gehangen, maar die gebruik ik al een tijdje. Verder een simpel cardreadertje die het gewoon doet en zo af en toe eens een keer mijn digitale camera. Voor de rest hang ik er niks wat er permanent aan hangt. Maar goed, jullie horen weer van mij als ik nieuws heb.

nookie.

Nou, even een update, hij draait weer nu, al bijna 2 uur, vreemd maar waar, wat widgets gedownload, voor o.a de temperatuur, de hardware test gedaan en even de firmware opgezocht.

De antwoorden:

cpu temp: nu 35,5, nadat de ventilatoren tijdens de hardware test flink bezig waren.
Hij was voor de test nog een graad of 40.

Uitgebreide hardware test: geen problemen, wel tijdens de test het idee dat hij wilde opstijgen doordat de ventilatoren weer flink tekeer gingen, maar de computer liep dit keer niet niet vast.

Firmware versie: 5.1.5f2, dus dat is het probleem niet.

Hij draait nu wel weer, maar voor hoelang, ga nu mijn HD backuppen.

Jullie horen weer.

Nookie.

Defecte voeding misschien?

Dat is wel balen als je G5 om de haverclap het laat afweten, jah zeker backup maken , mocht het opnieuw voorvallen gwn die :apple: mannetjes bellen!

Veel geluk ermee

Het ventilatorprobleem van de G5's is een veelvoorkomend horrorverhaal. Die van mij (Dual 1.8) begint soms ook op voor mij onduidelijke momenten te blazen en volgens een reparateur die ik vaker spreek is dat niet zelden de aankondiging van een binnenkort te verongelukken logic board.

Er schijnen wel speciale calibratie-cd’s te zijn die een programma laten lopen om de werking van de ventilatoren weer bij te stellen.
En dan is er op de Apple site ook nog ergens te vinden hoe je de computer kunt resetten. Ik weet het knopje achter de ventilatoren nog wel te vinden, maar ben ff kwijt hoe je daarna ook al weer op moest starten om alles volledig te resetten.

Ik heb ook gelezen dat het bij de oudere soms helpt om de stroom er een tijdje af te halen en pas daarna weer op te starten. En natuurlijk eerst alle randapparatuur te ontkoppelen.

Ik ben wel benieuwd hoe dit verhaal afloopt. Hoop dat het je niet te veel gaat kosten…

Even een update. Ik heb er weer last van en vanavond alles gebackupped en mijn computer opnieuw geinstalleerd. Misschien was het een software probleem hoopte ik. Maar goed, alle combo updates gedownload op mijn werk en gebrand op een cd. Leek mij het slimst om het zo goed te installeren als mogelijk was. Tijdens mijn combo update naar 10.4.3 bevrieste hij tijdens het updaten. Dus het is geen software probleem denk ik. Wat ik verder gedaan heb vandaag, hij werkt nu wel weer even namelijk, is op de apple site, bij DISCUSSIONS mijn probleem maar wereldwijd gemaakt en te hopen dat er meerdere mensen zijn die ook een G5 hebben, 1.6 Ghz single processor en Tiger erop hebben staan. Wie weet ligt het aan Tiger en de NIET-compitabiliteit van een G5 1.6 Ghz single processor of zoiets. Ik probeer een apple dealer zo lang mogelijk uit te stellen, want mocht het een hardware probleem zijn, dan gaat het me geld kosten. Zo niet, dan probeer ik eerst zelf al het mogelijke, want het komt regelmatig voor dat ze zeggen dat het een moederbord probleem is, die vervang je dan, dan doet ie het nog niet, dus vervang je videokaarten enz enz. Totdat je een kapitaal hebt uitgegeven aan dingen die het probleem niet eens zijn. Ik ken de verhalen van het forum een beetje. Ik wil, mochten ze mijn G5 na gaan kijken, niet al teveel uit gaan geven. Een collega heeft 1000 euro moeten betalen voor een moederbord reparatie. Tja, dan kan je net zo goed 379 euro erbij neerleggen en de nieuw Imac G5 aanschaffen met 17 inch flatpanel met ingebouwde I-Sight en de rest wat jullie allemaal al weten. Ben je meteen van en een kast en een beeldscherm af en is alles meteen lekker compact en nieuw en weer beter en sneller. Maar goed, eerst maar even afwachten weer.

Nookie

Als je goed had rondgekeken op die discussions-list van Apple, had je gezien dat er al veel topics zijn over bevriezende 1.6's... En het heeft niets met Tiger te maken, want het gebeurt ook onder Jaguar en Panther, schone installaties e.d. halen niets uit.

Hij is nu bij de reparateur!!! Ik laat het jullie weer weten binnekort wat het probleem is. Nookie.

Ik herinner mij dat een vriend van mij een jaar geleden regelmatig vastlopers had met zijn Dual G5 1.8. Apple Hardware test vond niets, toevallig ontdekte ik dan toch het probleem. Er waren geen vastlopers bij 256 kleuren. Dus moest het de video-kaart zijn. En die heeft hij toen laten vervangen. Sindsdien loopt die Mac als een zonnetje. Ik heb nu ook zo'n Dual G5 en ben er heel tevreden van. Helemaal in het begin had ik eens een paar vastlopers bij het opnemen via een Miglia TV PCI kaart. En dan maakten de ventilatoren ook een hels lawaai. Maar nu die software stabiel is, heb ik nooit crashes meer.

Klopt, bij de duals was inderdaad de videokaart vaak het probleem. Bij de single 1.6 modellen echter niet... terug zetten van de kleuren, resolutie, uitzetten van de Quartz extreme, het maakt allemaal niet uit.

het blijft een heel vreemd verhaal…