OSX update kan niet worden bewaard

Ik zag het ook in een andere topic (algemeen over 10.5.4 update), maar daar wordt niet op gereageerd...

Als ik vanuit Software update de OSX update wil installeren, krijg ik onderstaande melding. Ik ben gewoon beheerder van het systeem en snap hier niets van… jullie?

[b:ca959fb750]De update ‘Mac OS X-update’ kan niet worden bewaard.
U hebt onvoldoende toegangsbevoegdheden.
Het installatieprogramma-pakket is naar de prullenmand verplaatst. Als u het opnieuw wilt proberen, opent u het pakket vanuit de Finder.[/b:ca959fb750]

Overigens staat er niets in de prullenmand of de Download map.

Ik zou permissies herstellen met Disk Utility en even herstarten.

Macintosh HD/library/Updates heb je daar wel de juiste permissies? Of staat er al een 10.5.4? verwijder 'm en laat software update nog eens lopen.

Helaas hebben beide suggesties nog niet tot het gewenste resultaat geleid....

Ik heb de schijf gecontroleerd (alles was ok) en de permissies hersteld (hij vond een flink aantal keren " ACL gevonden maar niet verwacht op ‘System’/Library/User Template/…’ en heeft het hersteld). Mac afgesloten en opnieuw opgestart… zonder resultaat. Voor de zekerheid nog een keer gedaan, maar dat veranderde niets aan de zaak.

Vervolgens heb ik eerst “Controleer bevoegdheden” gedaan. Hij kwam weer (wat lijkt aan te geven dat er niets is hersteld, toch?) met de gevonden ACL’s. Daarna weer een keer <Herstel van bevoegdheden> gedraaid… en krijg weer de melding “Het herstellen van bevoegdheden is voltooid” … en wederom krijg ik dezelfde foutmelding bij de Software Update.

Overigens vind ik het vreemd dat de bevoegdheid controle elke keer dezelfde dingen blijft vinden en dus blijkbaar niet hersteld… kan ik daar nog iets mee?

De Update directory heb ik geleegd, ook helaas zonder resultaat.

Ik heb ook nog geprobeerd de Software Update te draaien terwijl mijn .Mac account was uitgelogd. Is het (uiteraard) ook niet.

Software Update vind de 10.5.4 Update wel, maar blijft dus komen met die melding. Zijn er nog andere suggesties?

Ik had geen geduld... Via m'n Imac (waar het wel gewoon goed ging) de update .dmg gedownload (op één of andere manier lukte dat ook niet op m'n MacBook Pro: de link op de Apple site gaf een foutmelding, terwijl dezelfde link op m'n Imac gewoon goed ging?!).

Inmiddels geïnstalleerd en het werkt.

Uit interesse nog even de “Controleer bevoegdheden” gedraaid… en hij blijft komen met de meldingen. In een andere topic over deze ACL meldingen las ik dat ik het gewoon kan negeren.

Inmiddels draait 10.5.4 prima, maar als iemand alsnog een oplossing heeft voor mijn oorspronkelijke probleem, lees ik het graag!

http://en.wikipedia.org/wiki/Access_control_list