Ik heb waarschijnlijk sinds de laatste update uit Software Update wat vervelende bijkomstigheden:
vaak worden vensters geminimaliseerd als ik op het rode bolletje klik
soms worden vensters geminimaliseerd als ik er mee sleep of slechts 1x op de vensterbalk klik
naam wijzigen van een bestand (bijv. op het Bureaublad) ging eerst altijd gemakkelijk: 2x klikken met een heel kleine pauze tussendoor: naam wijzigen. Nu opent alles als ik 2x klik met een kleine pauze, en als ik 1x klik, en daarna een paar tellen wacht en weer klik, komt er pas na een seconde of 4 het gegeven dat de bestandsnaam geselecteerd is om te veranderen.
selecteren van tekst, bijvoorbeeld in Firefox, werkt niet lekker
verplaatsen van bestanden door slepen, bijv. van Bureaublad naar de map Documenten, levert na het slepen naar de doelmap een vertraging van ongeveer 3 seconden voor het bestand daadwerkelijk daar heen gaat met het “OSX verplaats geluidje”.
Er zitten dus bij veel simpele taken vertragingen, het werkt niet lekker. Heeft iemand anders er ervaringen mee? Ik verwacht dat het sinds de laatste update is opgedoken. Of heeft er iemand tips of oorzaken? Bij voorbaat dank!
En het lijkt er - op mijn MacBook Pro - op dat mijn Wi-Fi weer slecht geworden is (lees: echt [b:402adc1b08]uitvallen[/b:402adc1b08]). Dat was na een eerder update eindelijk weer opgelost, maar nu weer terug... PPffff
Traagheid meen ik ook wel te herkennen, maar daar nog niet helemaal zeker van.
ik heb een andere muis aangesloten (normaal gebruik ik een Logitech Optical Notebook Mouse) en ook nu reageert OSX raar. Dus klikken op rood -> soms minimaliseren, naam wijzigen met vertraging etcetera.
Staat de dubbelklik snelheid maximaal in het voorkeurenpaneel Toetsenbord & Muis op het tabblad Trackpad? (namen kun iets anders zijn, mijn MacBook staat in het Engels) ik kon me zoiets herrineren dat als die max stond, dat er dan foutjes voorkwamen. Verander hem dus naar iets minder, misschien werkt het dan weer
[quote:ada3774631="Switch"]Ik heb waarschijnlijk sinds de laatste update uit Software Update wat vervelende bijkomstigheden:
vaak worden vensters geminimaliseerd als ik op het rode bolletje klik
soms worden vensters geminimaliseerd als ik er mee sleep of slechts 1x op de vensterbalk klik
naam wijzigen van een bestand (bijv. op het Bureaublad) ging eerst altijd gemakkelijk: 2x klikken met een heel kleine pauze tussendoor: naam wijzigen. Nu opent alles als ik 2x klik met een kleine pauze, en als ik 1x klik, en daarna een paar tellen wacht en weer klik, komt er pas na een seconde of 4 het gegeven dat de bestandsnaam geselecteerd is om te veranderen.
selecteren van tekst, bijvoorbeeld in Firefox, werkt niet lekker
verplaatsen van bestanden door slepen, bijv. van Bureaublad naar de map Documenten, levert na het slepen naar de doelmap een vertraging van ongeveer 3 seconden voor het bestand daadwerkelijk daar heen gaat met het “OSX verplaats geluidje”[/quote:ada3774631]
Ik heb zoals je kunt zien ook 10.5.4, en geen enkel probleem na de update.
Wat 1 betreft: geen idee, lijk me stug.
Wat 2 en 3 betreft: kan inderdaad komen doordat de dubbelklik interval op max. staat. Echter: dit mag geen vertraging opleveren om de naam te kunnen veranderen.
Wat 4 betreft: zie vorige regel (ik werk ook met FF, geen problemen)
Wat 5 betreft: zie je tijdens die vertraging de “beachball” cursor?
Zo ja, dan is er een proces dat de boel vertraagt. Open “Activiteitenweergave” en kijk welk proces op zo’n moment de meeste CPU tijd vraagt. (afgezien van de Finder zelf). Selecteer één van de “verdachte” processen, en klik op “info”. Kijk nu naar het getal bij “poorten”. Als dit getal gedurende ±30 min. constant omhoog loopt, is er sprake van een “CPU leak”.
Het enigste wat je even kunt proberen (altijd doen vóór en ná een update) is de volume bevoegdheden herstellen.
Als dit niet hielp zap dan het PRAM (aanzetten met Apple-option-P-R ingedrukt, totdat je minstens twee maal het opstart geluid hebt gehoort)
tip: in systeem voorkeuren (weergave) kun je het minimaliseren door dubbelklik op de balk uitzetten. (alleen de oranje knop werkt dan nog)
tip: je kunt ook renamen door na 1 klik op return te drukken. (ipv een tweede klik dus)