osx verwijderen van een partitie waar os9 opstaat...

Hallo,

Mijn schijf bestaat uit 2 partities waarvan op partitie 1 osx 1.1 en os9.2.1 staat. Op die partitie heb ik osx opnieuw bovenop geinstalleerd maar nu wil osx nie meer opstarten (heb ergens op het net gelezen dat dit nog niet ondersteund is). Momenteel kan ik opnieuw opstarten in os9 maar osx wil zelfs na meermaals herinstallatie niet opstarten. Daarom zou ik osx willen verwijderen van die partitie om een volledig clean install te kunnen doen van osx.

Hoe doe ik dat??

Ik had gedacht om alles van os9 te kopieren naar mijn 2e partitie en daarna os9 en osx terug te zetten met behulp van mijn recovery cd die bij mijn mac zat. 2 vragen hierover;

1. bij gebruik van recovery cd zullen mijn parities behouden blijven? Alle dat op 2e partitie mag niet verloren gaan…
  2. kan ik daarna mijn oude os9 terug moven naar mijn 1e partitie om het aanwezige os9 te overschrijven ?

mvg
Steven

[quote:bc588cd36e="stevend"]Ik had gedacht om alles van os9 te kopieren naar mijn 2e partitie en daarna os9 en osx terug te zetten met behulp van mijn recovery cd die bij mijn mac zat. 2 vragen hierover; 1. bij gebruik van recovery cd zullen mijn parities behouden blijven? Alle dat op 2e partitie mag niet verloren gaan... 2. kan ik daarna mijn oude os9 terug moven naar mijn 1e partitie om het aanwezige os9 te overschrijven ?[/quote:bc588cd36e]

Als je nou je belangrijke data op partitie 2 zet en dan opstart vanaf de mac os x.2 installatie disc. Dan kun je bij het selecteren van een harde schijf een aantal opties selecteren;

-wis schijf en installeer mac os x.2
-installeer mac os x.2 met behoud voorkeuren, instellingen, e.d.

Kun je iets duidelijker uitleggen wat je precies 'ergens op het net gelezen hebt, dat wat niet ondersteund is'?

Op dit moment heb je dus op partitie 1 OS X en OS 9 staan, waarvan OS X niet werkt. En op partitie 2 staat geen systeem?

Wanneer je Mac OS 9 overzet naar partitie 2, test dan voor de zekerheid, of je in Mac OS 9 van partitie 2 op kunt starten en of alles werkt. Daarna kun je zonder problemen je eerste partitie leegmaken/wissen. Formateren kan niet, dus helemaal clean zal je harddisk niet worden, want bij formateren raak je je partities en je data op je 2de partitie kwijt.

Ik neem aan dat je de Software Restore CD bedoelt of de installatie CD van 10.1?

Antwoord op vraag 1: Wanneer je de installatieCD gebruikt van Mac OS X, dan kun je kiezen op welke partitie je Mac OS X zet, partities raak je echt niet kwijt. (zolang je maar niet je schijf opnieuw gaat indelen en dus de partities gaat wijzigen of de boel formateert/volledig wist.)
Heb je geen aparte backup? Als het mogelijk is, is het altijd een aanrader!

Antwoord op vraag 2: Je kunt tijdens het installeren (weet niet zeker of het ook met de Software Restore CD van 10.1 kan) aangeven wat je wel en niet wilt installeren, maar anders installeer je gewoon Classic ook.
Als je er zeker van bent dat je Mac OS 9 op partitie 2 werkt, dan geef je de Mac OS 9 systeemmap op partitie 1 een andere naam en kopieer je je Mac OS 9 systeemmap naar partitie 1. En verder gooi je op 1 wat je wilt. Check dan of de systeemmap werkt, voordat je dingen gaat verwijderen…

Succes!

Allereerst is het altijd beter om OS9 en OS10 op verschillende partities te zetten. Dus als het kan backup je 2de partitie en formateer opnieuw. Ik moet je eigenlijk ten zeerste aanraden om dit te doen om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen.

Anders:
Kopieer alles van OS9 naar de 2de partitie.
Maak de 1ste partitie leeg met Disk Utility.
Installeer OS10 en OS9 opnieuw op de eerste partitie.

Je kunt nu de OS9 programma’s van je 2de partitie naar de 1ste kopieeren. Eventueel kun je ook je voorkeurenmap kopieeren maar het is beter om alleen specifieke voorkeuren te kopieeren als je die echt nodig hebt. Hierdoor hou je je voorkeuren map schoon.

Sommige programma’s zul je opnieuw moeten installeren, maar als iets niet werkt of om serienummers begint te vragen kun je de oude voorkeuren terugzetten.

Vergeet ook niet de map documenten van 10.1 weg te kopieeren voor je begint.

Groet,

P.S. Waarom draai je geen 10.2? Veel beter dan 10.1…
Of nog even wachten op 10.3 :slight_smile:

[quote:148ee9e303="boelie"]Als je nou je belangrijke data op partitie 2 zet en dan opstart vanaf de mac os x.2 installatie disc. Dan kun je bij het selecteren van een harde schijf een aantal opties selecteren;

-wis schijf en installeer mac os x.2
-installeer mac os x.2 met behoud voorkeuren, instellingen, e.d.[/quote:148ee9e303]

Je was me net voor… :wink: Maar ik kan niets vinden in zijn bericht wat wijst op 10.2… :roll:

Je zou het van advies van Boelie eerst kunnen proberen (dat is minder werk) en mocht dat niet werken voor jou, dan kun je dat van mij proberen.

Zorg er overigens wel voor dat je voor de zekerheid de Mac OS 9 systeemmap ook op je 2 partitie zet en even uitprobeert of hij goed werkt! Ook bij de ‘manier van Boelie’.

Succes!

[quote:48b8fb5238="JeePee"]Je was me net voor... :wink: Maar ik kan niets vinden in zijn bericht wat wijst op 10.2... :roll:[/quote:48b8fb5238]

Het scheelde niet veel, 10 minuten :stuck_out_tongue:

[quote:18deee88da="rollercoaster"]Allereerst is het altijd beter om OS9 en OS10 op verschillende partities te zetten. Ik moet je eigenlijk ten zeerste aanraden om dit te doen om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen.[/quote:18deee88da]

Hmm, daar zijn de meningen over verdeeld. Apple levert/leverde haar Macs ook met beide systemen op 1 partitie! Toch deed ik het ook voor de zekerheid, voordat ik Mac OS 9 definitief van mijn harde schijf gooide.

[quote:18deee88da=“rollercoaster”]Dus als het kan backup je 2de partitie en formateer opnieuw.[/quote:18deee88da]

Natuurlijk alleen formateren wanneer je op een externe harde schijf of CD een backup hebt gebrand. Wanneer je backupt op je 2de partitie en dan je hele schijf gaat formateren… :wink: Dit even voor mensen die het per ongeluk niet helemaal goed zouden begrijpen. :wink:

[quote:f0e8817298="boelie"]Het scheelde niet veel, 10 minuten :P[/quote:f0e8817298]

Tja, ik was dan ook een half uur bezig, dus eigenlijk eerder, misschien zelfs wel voordat hij z’n vraag stelde… :stuck_out_tongue: Aaah :wink:

amaai, al die reacties... bedankt voor de hulp !!!

[b:218479ed1b]JeePee:[/b:218479ed1b][b:218479ed1b]Kun je iets duidelijker uitleggen wat je precies ‘ergens op het net gelezen hebt, dat wat niet ondersteund is’? [/b:218479ed1b]

http://www.computing.net/mac/wwwboard/forum/5669.html

Your not suppose to reinstall OS X over itself per
apples instructions…

[b:218479ed1b]rollercoaster:[/b:218479ed1b]
Ok, ik zal osx op mijn 1e partitie zetten en os9 op mijn 2e partitie…
10.2… i wish, maar t’is op mijn werk… moet het er nog eens over hebben met mijnen baas :slight_smile:

Dit zal ik eens uitproberen:

• Os9 backuppen op partitie 2 en kijken of ik kan opstarten van partitie 2 met os9 en als dat lukt laat ik het daar staan…
  • partitie 1 wissen tijdens installatie van osx.

Als os9 op een andere partitie staat dan osx kan ik dan nog de classic mode opstarten in osx??

mvg
Steven

Classic geen probleem, alleen even de juiste systeemmap selecteren in Systeemvoorkeuren, wanneer hij het zelf niet kan vinden. :roll:

Succes Steven!

[quote:7e30c5f339="stevend"]Your not suppose to reinstall OS X over itself per apples instructions...[/quote:7e30c5f339]

Helder, je kunt X inderdaad alleen installeren zonder problemen, wanneer je het eerst verwijdert/schoon maakt of wanneer je het op een andere partitie zet. Ik begreep niet of je X verwijdert had voordat je het opnieuw ging installeren, maar dat had je dus niet gedaan, je zette X er gewoon nog een keer overheen. Bedankt voor de link.

Succes nogmaals!

ok, os9 staat op mijn 2e partitie en osx 10.1 is nu geinstalleerd op mijn 1e partitie. Mac start op met osx dus alles goed dacht ik... maar wanneer ik in de dock op system preferences klik wordt dit geopend en kan ik "show all" aanklikken maar er wordt geen enkel item getoond... Ook eigenaardig, na installatie toont osx alle gebruikers die ik had aangemaakt (heb nochtans alle files van partitie 1 gewist) bij mijn vorige installatie. Dat wordt blijkbaar onthouden en osx is blijkbaar niet volledig gewist vandaar mijn problemen zeker??

Wanneer ik boot met de osx 10.1 install cd krijg ik tijdens de installatie de keuze om: Erase destination and format as:xx → dit mag ik niet doen zeker ?? partities zullen verdwijnen ???

hmm, misschien moet ik toch die disk utility gebruiken zoals rollercoaster aangaf…

mvg
Steven

DiskUtility of Schijfhulpprogramma kun je als het goed is starten vanaf je InstallatieCD. Op het moment dat je daarvan bent opgestart, kun je links bovenin kiezen om naar Schijfhulpprogramma of DiskUtility te gaan. Daar kun je dan je partitie aanklikken en die wissen. Daarna kun je alsnog Mac OS X installeren. Ik weet dat dit zo werkt met de InstallatieCD van Mac OS 10.2, ik vermoed dat het ook zo werkt met 10.1 (dat je op die manier DiskUtility kan gebruiken), het lijkt me wel logisch. Dus probeer het.

Overigens kan ik je aanraden om 10.2 te installeren, want die is echt heel erg veel beter dan 10.1! :roll:

bedankt voor alle hulp !!!!!

osx en os9 draaien weer zoals het hoort !!

groeten
Steven

Fijn! Gefeliciteerd! 8)