OSX vraagjes - Slik, ik lijk wel een newbie

Ik heb nu eindelijk OSX draaien en ben er erg gelukkig mee. Echter, daar komt de ellende, mijn explorer krijg ik niet groter dan de helft van het scherm. Als ik hem uitrek dan blijft hij zo staan tot ik een nieuwe sessie open en staat hij weer voor de helft. En dat is als hij natuurlijk gemaximaliseerd is. Tevens verlies ik steeds verbinding met icq en msn, iets wat ik voorheen nooit had. En in mijn imail box blijft een emailtje staan dat hij niet kan versturen dat hij te groot is, maar hoe haal ik die in vredesnaam eruit? En wat is het maximum dat je via iMail kunt versturen? Ohja, ik maak gebruik van een tijdelijk account bij iTools. Hoe kan ik in vredesnaam inloggen als Root? Ik heb hier ook geen wachtwoord voor ingevuld terwijl ik hem wel van schoon af aan heb geinstalleerd. En waar kan ik in de buurt van Hoorn zo snel mogelijk een goede mac geheugen dim kopen?

Waarschijnlijk zijn het veel domme vragen, daarom stel ik ze maar allemaal in een keer.  ???

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Ik heb nu eindelijk OSX draaien en ben er erg gelukkig mee. Echter, daar komt de ellende, mijn explorer krijg ik niet groter dan de helft van het scherm. Als ik hem uitrek dan blijft hij zo staan tot ik een nieuwe sessie open en staat hij weer voor de helft. En dat is als hij natuurlijk gemaximaliseerd is. Tevens verlies ik steeds verbinding met icq en msn, iets wat ik voorheen nooit had. En in mijn imail box blijft een emailtje staan dat hij niet kan versturen dat hij te groot is, maar hoe haal ik die in vredesnaam eruit? En wat is het maximum dat je via iMail kunt versturen? Ohja, ik maak gebruik van een tijdelijk account bij iTools. Hoe kan ik in vredesnaam inloggen als Root? Ik heb hier ook geen wachtwoord voor ingevuld terwijl ik hem wel van schoon af aan heb geinstalleerd. En waar kan ik in de buurt van Hoorn zo snel mogelijk een goede mac geheugen dim kopen?

Waarschijnlijk zijn het veel domme vragen, daarom stel ik ze maar allemaal in een keer. ???[/quote:post_uid0]
OK, newbie…(grapje :stuck_out_tongue: … maar je vraagt erom) domme vragen bestaan niet!

Vaak heb ik het vermoeden dat OSX haar voorkeuren niet goed kan 'onthouden' vandaar dat je (ik) vensters telkens weer groter moet trekken en de weergave moet aanpassen.

Als je een mail niet kan versturen kan het zijn dat jouw ISP een limiet heeft gesteld aan de grootte van 'n bericht. Stel dat je een attachment toevoegd dan wordt dit gecodeerd en wordt het gehele bericht een derde groter!

Moet je bij installatie niet altijd een gebruikersnaam en password invullen zodat je beheerder bent van deze Mac.

Voor en goede Mac-DIM moet je even naar www.apple.nl daar staan diverse AASP-ers; kan van hieruit ff niet goed oriënteren, maar ligt HTR-Mailing niet bij jouw in de buurt (Rhenen) ???
Daarnaast is Kingston geheugen ook zeer goed en goedkoper(zie andere topics).

Succes

Ik heb de email weten te verwijderen na een half uurtje zoeken waar in vredesnaam de persoonlijke mappen waren. *zucht* wist ik veel dat die niet zichtbaar zijn als je hem maximaliseerd......

Ik zal idd eventjes bij apple gaan kijken. Thnx voor de tip.
Mijn provider slikt overigens de email wel, echter daar ik een itools account gebruik maakt dat niet veel verschil

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Ik heb de email weten te verwijderen na een half uurtje zoeken waar in vredesnaam de persoonlijke mappen waren. *zucht* wist ik veel dat die niet zichtbaar zijn als je hem maximaliseerd......[/quote:post_uid0] Tja, zuchten doe ik ook geregeld, de ene keer dat iets niet wil lukken en de andere keer dat iets wél lukt. ???

Maar ik denk dat menig gebruiker van OSX nog moet wennen aan het nieuwe systeem en de nieuwe software, denk wel dat vele doorgewinterde Maccers (zoals ik) jaren blindelings door het Classic heen konden manouvreren en zijn er inmiddels achter dat Unix ondanks de grafische interface ons toch een bepaalde methodiek oplegd.

En zoals met elke (nieuwe) software moet je eerst even weten wat de methodiek en/of gedachtengang is van de software, en dan geldt dat natuurlijk met name voor systeemsoftware.

In dit geval de reden waarom ik voor de Mac heb gekozen :wink:

ja een hoop is wennen, voornamelijk het gevoel dingen kwijt te zijn is uitermate vervelend.

[quote:post_uid0="Ganymedus"]ja een hoop is wennen, voornamelijk het gevoel dingen kwijt te zijn is uitermate vervelend.[/quote:post_uid0] Ik weet niet of je zelf ook naar de Mac-dag komt op 6 oktober as, maar  MacOSX zou ook een prima onderwerp zijn op korte termijn eventueel in combinatie met Unix zoals reeds is voorgesteld in een andere topic

Dus dit voorstel kunnen we ook in de groep gooien. :slight_smile:

Daarnaast heb ik m.b.t. OSX via de Stichting Klokhuis als donateur een extra boekje 'voor de gewone gebruiker' gekregen en is de donatie van 27 Euro per jaar dubbel en dwars waard.

[quote:post_uid0="Ganymedus"]En waar kan ik in de buurt van Hoorn zo snel mogelijk een goede mac geheugen dim kopen?[/quote:post_uid0] Het dichtste in de buurt van Hoorn,is via het Web,hoef je niet van je plaats,wordt het thuisbezorgd.

Torz: Bestellen via het internet is idd een mogelijkheid, maar daar ben ik altijd een beetje huiverig voor. Bert: [quote:post_uid0]Daarnaast heb ik m.b.t. OSX via de Stichting Klokhuis als donateur een extra boekje 'voor de gewone gebruiker' gekregen en is de donatie van 27 Euro per jaar dubbel en dwars waard. [/quote:post_uid0]

Eh… watte?

Dat voorstel is idd een leuk idee. Helaas kan ik 6 okt. niet van de partij zijn. Dan geef ik een dans demo

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Bestellen via het internet is idd een mogelijkheid, maar daar ben ik altijd een beetje huiverig voor. Bert: [quote:post_uid0]Daarnaast heb ik m.b.t. OSX via de Stichting Klokhuis als donateur een extra boekje 'voor de gewone gebruiker' gekregen en is de donatie van 27 Euro per jaar dubbel en dwars waard. [/quote:post_uid0]

Eh… watte?

Dat voorstel is idd een leuk idee. Helaas kan ik 6 okt. niet van de partij zijn. Dan geef ik een dans demo[/quote:post_uid0]
Mocht je toch nog via het Internet willen bestellen dan is macstuff.nl niet verkeerd.

Zo, zo, wil jij op 6 oktober op deze wijze de "dans" ontspringen :stuck_out_tongue:

Hoorn is volgens mij niet ver van Uitgeest, toch? Daar zit Apple Centre Macsupport. Ik ben daar al jaren een hele tevreden klant. Showroom, eigen technische dienst en zo. Alleen de site doet wat provisorisch aan.  Maar dit is dus echt niet zo. Ik beveel ze echt van harte aan.

Hoorn ligt idd dichtbij uitgeest, weet jij misschien het exacte adress, of website van hun?