OSX wil niet booten op beige G3

Ik wil OSX installeren op volgend systeem:

Beige Powermac (desktop model)
G3 266Mhz cpu
128MB RAM
4GB HD
24x CDROM
2MB Video onboard

SCSI kaart heb ik verwijdert.

Momenteel is OS8.6 geïnstalleerd. Dit OS draait perfect: video/geluid/internet/… alles werkt zonder crashes.

Ik wil echt eens OSX proberen maar ik krijg hem maar niet geïnstalleerd!

[b:04e9800a88]Probleem:[/b:04e9800a88]
Het bootproces van cd mislukt telkens!

Ik krijg een wit scherm te zien met een klein macje in het midden. De cd spint op en het systeem probeert te booten vanaf cd.
Vervolgens reboot mijn mac! Telkens opniew en opnieuw

Dit verschijnsel treed op met Mac OSX.1, OSX.2, OSX.3 (orginele cd’s!)

[b:04e9800a88]Wat heb ik al geprobeerd?[/b:04e9800a88]
Volgende oplossingen gevonden via Google, echter geen resultaat:

• PRAM gewist door de resetknop op het mobo.

• OPTION P-R tijdens het booten ingedrukt (15s).

• RAM latje verstoken van plaats, alsook getest met ander RAM.

• Al getest met een 20GB HD waarbij de eerste partitie 6GB groot was (8GB limiet OSX op beige G3)

• Zowel opgestart met c ingedrukt (cd boot degelijk, maar vervolgens reboot hij)

• Ook heb ik OSX als opstartschijf geselecteerd, wederom reboot hij

[b:04e9800a88]Wie heeft een oplossing?[/b:04e9800a88]

OSX.1 moet zeker en vast werken op een beige G3

Eén van de systeemeisen van OS X is built-in USB. Dit gold bij mijn weten ook al voor 10.1. Dat betekent dat de Blauw-witte G3 als iki me niet vergis de oudste PowerMac is die OS X officieel ondersteunt.

Ik heb dit(als relative leek) eens bij iemands computer ook gedaan. Er staat me iets bij dat men mij adviseerde om voor de bewuste computer een firmware(of zoiets)-update te doen.Volgens mij zit het in die hoek.Bij mij ging die installatie toen vlekkeloos.

hey,

Wat dacht je van de 2MB video, das echt niet genoeg voor X.

suc6

OSX heeft toch wel minimaal 256 mb geheugen nodig, en de HD van 4 gig lijkt me ook aan de kleine kant.

Volgens Apple is het pas vanaf X.3 dat de beige G3 niet meer ondersteund wordt. Ik heb nu 256MB RAM erin gestoken (2x128), wederom hetzelfde verschijnsel. De HD is nu vervangen door een 20GB WD met een 6GB 1ste partitie.

Precies alsof X niet de kans krijgt om op te starten. De cd spint op en vervolgens reboot hij. Op een recentere mac werken die cd’s perfect.

[quote:733bcd16d3="Timdeh"]Volgens Apple is het pas vanaf X.3 dat de beige G3 niet meer ondersteund wordt. Ik heb nu 256MB RAM erin gestoken (2x128), wederom hetzelfde verschijnsel. De HD is nu vervangen door een 20GB WD met een 6GB 1ste partitie.

Precies alsof X niet de kans krijgt om op te starten. De cd spint op en vervolgens reboot hij. Op een recentere mac werken die cd’s perfect.[/quote:733bcd16d3]

OS X 10.1 (of nog beter: 10.2) zou inderdaad op de Beige G3 moeten werken (heb zelf zo’n ding gehad). Als ik me niet vergis, is die 24x cd-rom niet de oorspronkelijke. Er staat me iets bij van dat er problemen zouden kunnen zijn met de master/slave-insteling van de cd-drive. Je zou eens bij de Apple-discussions (http://discussions.info.apple.com) kunnen kijken.

Ik heb gisteren OS X 10.3 op een PowerMac 7300 geïnstalleerd. Daarbij heb ik ook een 4GB schijf gebruikt en dat ging prima, maar je houdt niet veel ruimte meer over.

Wat je nodig hebt om het te kunnen installeren is XPostFacto.

Precies... XPostfacto draait wel, bij mij op een 9600 die tot G3 is opgevoerd.

Maar je hebt te weinig RAM om echt geod te werken, een redelijk trage machine en wat weinig VRAM. Dus ik vrees dat je er niet heel veel plezier van zult hebben. Maar het is zeker aan de praat te krijgen.

@timdeh

Heb je soms je cd-rom speler vervangen? Ik had op mijn beige g3 het probleem dat de machine vanaf de gewisselde dvd/cd speler niet wilde opstarten.
Originele apple cd-rom drive er weer in en ik kon installeren.

Ik moest voor Jaguar (10.2), de machine wel zo kaal mogelijk houden, alleen 128 mb ram erin en verder alle toeters en bellen eruit (usb en firewire kaart en extra ata controller).

Wat mij later wel opviel is toen ik op een gegeven moment 10.2 server erop installeerde (clean install), dit vrijwel zonder problemen ging, ik kon alle extra’s (748 mb ram, en de bovengenoemde kaarten) gewoon laten zitten.

Zoals verderop gemeld, 10.3 kan niet zonder bijv. Xpostfacto op de beige g3 geinstalleerd worden.

Toen ik 10.1 op een beige G3 installeerde lukte het in het begin ook niet om van de CD op te starten. Pas nadat ik alles eruit had gehaald wat niet origineel was, dus ook het geheugen dat later was bijgeplaatst, lukte het wel. Ik moest dus installeren met slechts 64MB ram, en dat ging best. Na de installatie heb ik alles weer terug kunnen plaatsen, behalve een Adaptec 2940 UW SCSI kaart die niet meer werd ondersteund. USB was dus ook niet tijdens de installatie aanwezig.

Inmiddels draait die machine als een zonnetje onder 10.2.8 met 256 MB geheugen. Ik Photoshop er zelfs nog wel eens op als alle andere stations bezet zijn.
Er was laatst nog wel een probleempje met de video als Classic werd gestart, hij ging dan op zwart, maar dat heb ik dankzij een tip op het Apple-discussieforum via de terminal kunnen oplossen.

Is je firmware wel uptodate?

Het is gelukt!

Probleem lag bij de jumperinstellingen van HD en CDROM:
CDROM moet (!) op master staan.
HD moet ook master staan ipv standalone.

Na een reboot zag ik opeens het installatiescherm van X en ik was vertrokken!

OSX is gewoonweg 8) Dit is mijn eerste mac en verdorie, ik wil er meer van!

10.1, 10.2 of 10.3? Met of zonder Xpostfacto?

X.2 standaard zonder extra progs.

Is mij ook gelukt op een beige G3, maar als je een USB kaartje erin hebt gedouwd, dan wordt ie niet ondersteund. Als je dat voor mekaar wilt krijgen moet je met Xpostfacto aan de gang.

[quote:59eadef30c="vogel"]Is mij ook gelukt op een beige G3, maar als je een USB kaartje erin hebt gedouwd, dan wordt ie niet ondersteund. Als je dat voor mekaar wilt krijgen moet je met Xpostfacto aan de gang.[/quote:59eadef30c]

Is niet helemaal waar vogel.
Ik heb zowel een 1.0 als een combo usb 2.0/firewire kaart in een beige g3 met os 10.2 zitten en dat werkt perfect.

Wat voor kaart is dat (merk en type)? Want bij dat bakkie wat ik aan heb gepakt werkt het niet of krijg ik een panic, soms ook opstart panics, waarbij duidelijk AppleUSB in beeld staat (opstarten met appeltje-v).

Ik werk nu ook met een USB PCI kaartje

Het is een USB2.0 kaart met een NEC chip erop. Op de doos staat de ondersteuning vermeld voor OSX. Werkte voordien in mijn pc.

Na installatie heb ik de mac afgesloten, kaartje erin en terug heropgestart. Kreeg niets van melding te zien :frowning: (kben nog aan’t afkicken van WinXP :wink: )

Ik sluit dan mijn Logitech Cordless Desktop erop aan en muis/toetsenbord werken perfect :slight_smile: Wel geen melding ofzo gekregen. Blijkbaar niet nodig in OSX.

btw: iemand die weet hoe ik een '@ ’ -teken kan typen? Op mijn logitech toetsenbord wil het precies niet werken.

[quote:5e51742010="Timdeh"]Ik sluit dan mijn Logitech Cordless Desktop erop aan en muis/toetsenbord werken perfect :) Wel geen melding ofzo gekregen. Blijkbaar niet nodig in OSX.

btw: iemand die weet hoe ik een '@ ’ -teken kan typen? Op mijn logitech toetsenbord wil het precies niet werken.[/quote:5e51742010]
Die meldingen krijg je inderdaad niet bij OS X. De Mac heeft dat nooit nodig gehad, want die was altijd al plug en play. Maar bij Windows is dat nog steeds iets bijzonders, dus willen ze graag laten zien wat Windows allemaal vindt.
Moet je voor de gein eens een USB pennetje in een PC prikken. Krijg je 3 of 4 verschillende apparaten die worden gevonden voordat je eindelijk het pennetje kunt gebruiken. :lol:

Het @-teken is op een standaard Mac toetsenbord shift-2.