OSX10.2 / HP DesignJet 500

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een OSX driver voor de HP DesignJet 500 (A0 kleuren plotter).

HP heeft er geen en gaat deze ook niet maken (oud model zeggen ze, alhoewel dit exemplaar ongeveer een week geleden uit de orginele verpakking is gehaald!). Bij HP zeggen ze ook dat hij wel onder Classic werkt, maar printers in Classic zijn volgens mij niet zomaar vanuit een OSX programma te benaderen. Het eigenaardige is dat HP hem niet voor OSX werkbaar maakt, terwijl de printer via Rendevouz zichtbaar is gemaakt.

Is er iemand die een workaround of een shareware driver kent?

Let op, het gaat hier niet om de HP DesignJet 500PS (Post Script).

Groeten, Rutger

Hey Rutger,

Op deze site:

http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

kan je deze twee files downloaden:

gimp-print-4.2.5-0.ppc.dmg
espgs-7.05.6-0.ppc.dmg

Dit pakket ondersteunt zo’n 300 inkjet printers en plotters en is volledig gratis.

Rutger,

Wat zegt je leverancier hierover? Als dat ding een week geleden is gekocht en je hebt aangegeven dat er rechtstreeks vanuit OSX geprint moet worden lijkt het mij logisch dat hij/zij daar meer over moet kunnen vertellen.

Leuke site trouwens van hp, als je zoekt naar driver voor de DesignJet 5000 (ik neem tenminste aan dat je die bedoelt ipv de ‘500’) kom je automatisch uit op Japanse Sushi/Nasi pagina’s.

Suc6,

Erik

Ik ben net nog even aan het zoeken geweest en inderdaad, de 500 wordt alleen in de Postscript versie ondersteund.

Ik hoop dat Gimp-print je probleem wel oplost.

Erik

Beste Eric en Wout,

Ik ga het morgen proberen met die Gimp software. Ik had deze al eerder gezien tijdens deze queste maar deze site vermelde niet de DesignJet 500, maar wel allemaal andere DesignJets in de supported printers lijst.

Ik heb de leverancier nog niet gecontacteerd, maar ik moet hierbij vertellen dat de Windows AutoCadd tekenaars op het bedrijf, waar de plotter voor aangeschaft is, geen problemen hebben.

Inderdaad erg grappig dat je op de HP site direct naar een Japanse versie gerout wordt. Het is trouwens een erg vervellende site waarbij je steevast weer op dezelfde plek terecht komt.

Het gaat trouwens toch om een 500 en niet om een 5000.

Groeten, Rutger

Hello,

De postscript versies worden wel ondersteund en de non-ps versies niet.

Om de werking van de printertaal uit te leggen gaat misschien een beetje ver hier maar op een non-ps printer is het niet de bedoeling om direct vanuit een (grafisch) programma te printen. Dat dit vanuit een Windows omgeving wel gaat ligt alleen aan de HPGL taal die AutoCad en de printer beiden begrijpen. Als je vanuit welke computer dan ook rechtreeks wilt printen is er een ps versie nodig.

Uiteraard kan er wel op de printer geprint worden doormiddel van een stukje RIP software, de originele versie van de hp designjet 500 komt eind van dit jaar uit voor OS X.2.6

Nu zou alleen een een andere fabrikant van RIP software de oplossing kunnen bieden.

Succes

o ja, en een snelle manier om meer info te vinden over de verschillende designjets is via www.designjet.hp.com

Dat scheelt vaak een hoop gezoek op de “normale” site… :wink:

Beste DesignJet (whats in a name)

> Uiteraard kan er wel op de printer geprint worden doormiddel van een stukje RIP software, de originele versie van de hp designjet 500 komt eind van dit jaar uit voor OS X.2.6

Ik begrijp van jouw dat HP dus aan het eind van dit jaar met RIP software komt voor OSX. Eigenaardig dat de helpdesk van HP dit niet weet. Geld dit dus ook voor een niet PostScript versie?

> Nu zou alleen een een andere fabrikant van RIP software de oplossing kunnen bieden.

Nu ik weet dat deze software RIP heet (ik dacht altijd dat dit stond voor een overleden stukje hardware), kan ik verder zoeken via Google.
Of weet iemand al een fabrikant voor deze software, waar ik zou kunnen informeren?[/i]

Ach ja, je kiest eens wat bij het aanmelden maar Peter is ook goed!

[quote:2f53939955]Ik begrijp van jouw dat HP dus aan het eind van dit jaar met RIP software komt voor OSX. Eigenaardig dat de helpdesk van HP dit niet weet. Geld dit dus ook voor een niet PostScript versie?[/quote:2f53939955]

Het is niet echt eigenaardig, ze weten wel een heleboel maar op de afdelingen zelf kijken ze altijd een stuk verder vooruit en dan is de aankondiging nog niet officieel.

[quote:2f53939955]Nu ik weet dat deze software RIP heet (ik dacht altijd dat dit stond voor een overleden stukje hardware), kan ik verder zoeken via Google.[/quote:2f53939955]

Dit is het type software, Rastering Imaging Processor (geloof ik) en die heb je van meerdere leveranciers zoals bv van Best, PosterJet, ColorGate enz.

Succes.

Beste Peter,

Ik heb een programma gevonden wat de taak aan zou kunnen: Microspot X-RIP. Ken jij dit toevallig?
Ik denk niet dat ik dit ga gebruiken want ik vind de prijs wel heel erg hoog. Ik vertaal mijn files wel naar windows en print vanaf een PC.

MacPlot X-Rip voor OSX (1 gebruiker)= 640 Euro excl. BTW
MacPlot X-Rip voor OSX (HP DesignJet 100)= 200 Euro excl. BTW

Groeten, Rutger

Hallo Rutger,

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer leveranciers maar aan die prijs die je noemt zit je inderdaad al snel. Niet al teveel keus op dit moment helaas. Succes met het printen.

Peter