Oud-Apple-medewerkers fakkelen Apple-design af

Interessant artikel bij The Verge.

Om de meest voor de hand liggende tegenzet maar voor te zijn: ja, Don Norman is als “Apple’s user experience architect from 1993 to 1996” verantwoordelijk geweest voor mogelijk de meest ongelukkige periode in de geschiedenis van het Apple-design. Maar een paar van hun bezwaren kan ik wel onderschrijven. Misschien de meest interessante observatie is dat

“Norman and Tog state that Apple’s design transgressions go far beyond the font on your phone, given Apple’s vast influence over design culture, stating that Apple’s choices could have reverberations in different industries like infrastructure and health care.”

De ‘prettyfication’ is ergerlijk, temeer omdat functie ondergeschikt wordt gemaakt. Maar wat me persoonlijk het meeste stoort de constante nadruk op iteratieve aanpassingen van ideeën die al ruim tien jaar oud zijn. De frisheid van de periode kort na Jobs’ terugkeer is al enige tijd ver te zoeken. Het zijn allemaal mooie dingen, maar we hebben het allemaal al een gezien. En nog een keer gezien.

Voordat iedereen hier deze twee figuren de grond begint in te boren; Don Norman staat zeer hoog aangeschreven en hij schreef ook “The Design of Everyday Things”, een boek dat nog steeds door elke student design wordt gelezen.

Het is dus niet zomaar een mening van twee oude losers.

Originele tekst is misschien interessanter om naar te linken: https://www.fastcodesign.com/3053406/how-apple-is-giving-design-a-bad-name

Deze vond ik wel mooi:

Ik ben het zeker in veel dingen met hun eens. Vooral wat ze over iOS en gebruikersgemak zeggen: het lijkt allemaal heel simpel, maar in werkelijkheid zijn er essentiële dingen weggelaten waardoor het systeem helemaal niet zo makkelijk te begrijpen is als het had gekund.

Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om altijd terug te kunnen wanneer je een actie uitvoert; in Android heb je daar een pijltje voor die altijd op dezelfde plek zit, bij iOS ben je overgelaten aan de ontwikkelaar en hun keuzes.

Ze laten hiermee zien welke belangrijke verschillen er zitten tussen Apple uit de jaren 80 en het Apple van nu. Je kon vroeger een computer voor het eerst aanzetten en ‘spelenderwijs’ leren ermee om te gaan terwijl je nu een paar basisvaardigheden moet weten en onthouden omdat deze niet gemakkelijk te ontdekken zijn. Onzichtbare swipes versus knoppen met pijltjes erop bijvoorbeeld.

Altijd leuke kost.

Maar 1993 tot 1996… Dan kun je je toch geen ‘oud Apple-medewerker’ meer noemen;
zeker in de doorgemaakt ICT ontwikkelingen van voor de oerknal (zoals mijn kids over mij plegen te zeggen :wink: ).

@Zakske: daarom vermeldde ik die 93-96-periode maar vast, hopelijk focust de discussie zich dan niet op dat deel van Don Normans CV. Ik vond het ook wat onsportief van The Verge om de kritiek op die manier al vantevoren te ondergraven, want ze boren echt een paar zeer valide punten aan (naast een paar waar je over kunt debatteren).

@GoeieDag: de periode maakt ze niet minder een oud-Apple-medewerker. De waarden in product design, interaction-ontwerp en ergonomie gaan ook verder dan ICT-ontwikkelingen, lijkt me. Maar je kunt misschien wel aanvoeren dat de Spindler/Amelio-periode wat betreft bedrijfscultuur weinig meer gemeen heeft met het Apple van nu.

@no_poo: dank voor de oorspronkelijke link. Ik linkte ook door naar The Verge omdat het commentaar daar ook best interessant was (om een aantal redenen).

Als ik kijk wat ik mis in iOS staat een back-functie, die in Androide en Windows Phone wel te vinden is, vrij hoog.

Dat klopt tot op zekere hoogte, maar vergeet niet dat bewegingen als swipes tegenwoordig dankzij de alomtegenwoordigheid van touchscreens veel universeler ingeburgerd zijn. Ik denk dat het gros van de mensen met een Mac uit de jaren negentig veel meer moeite zou hebben dan met een modern exemplaar. Niet zozeer omdat die laatste beter is, maar omdat die interactie-metaforen gebruikt waar de meeste mensen inmiddels mee vertrouwd zijn.

Ik ben een doorgewinterde Apple-gebruiker/-fan.
Maar het verliest zijn glans, dat zeker. Niet zozeer dankzij overlijden van SJ, maar vanwege het steeds vaker voorkomende fenomeen: ‘net-niet-af’-producten die naar mijn idee iets te vroeg op de markt komen, de bugs en vooral de prijzen, ook diens woekerprijzen voor lullige accessoires, €15 voor een lullig polsbandje voor remote bij ATV4, hallo, €15??

93 tot 96. Ja, dat was wel zo ongeveer de beste periode van Apple design.

:mrgreen: :sunglasses:

@BomC, Inderdaad, de swipes zitten grotendeels ingeburgerd. Als het goed is zouden mensen die niets van de jaren '90 systemen kennen dus volgens het artikel dit wel moeten kunnen snappen als ze er even mee bezig gaan. Langzaam maar zeker achter functies komen die gewoon goed te vinden zijn dmv useclues als vorm, kleur en tekst.

Het skeuomorfisme uit iOS 6 is vanwege het inburgeren overboord gegooid, maar iOS 7 gaat te ver in het minimaliseren. Mooi voorbeeld waren die uppercase letters in het toetsenbord zelfs als je lowercase typt; je weet alleen wat je gaat typen als je hebt onthouden of dat pijltje omhoog nou zwart of wit hoort te zijn. Dit is in iOS 9 pas gefixt door de letters te laten veranderen, maar zou er in de eerste versie al in kunnen hebben gezeten.

Contrast problemen en lettergroottes zouden ook niet voor hoeven komen, bijvoorbeeld de tekst in het Control Center (je weet wel, dat schermpje dat je krijgt als je met genoeg overtuiging omhoog swiped) die aangeeft of die rotatielock nou aan of uit is gegaan… Kan ook met gewoon een duidelijke knop.

Het zijn hele kleine dingen die samen toch kunnen zorgen voor onduidelijkheden. Mensen zouden niet het gevoel moeten krijgen dat het onbegrip aan hun ligt, zoals het artikel dat zo mooi zegt. Daarin ben ik het zeker met ze eens.

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/oud-apple-medewerkers-fakkelen-apple-design-af/#post-2906130 time=1447852038]93 tot 96. Ja, dat was wel zo ongeveer de beste periode van Apple design.

:mrgreen: 8-)[/quote]

Zoals dit:

Overigens ben ik het wel met ze oneens wat betreft typografie, waar functie de voorrang gekregen heeft boven vorm. San Francisco is geen bepaald mooie letter, maar wel een goede letter qua leesbaarheid op een scherm - en wat dat betreft duidelijk beter geschikt dan Helvetica Neue of Lucida Grande. En typografisch heeft de site waar ze hun artikel hebben gepubliceerd ook nog wel iets te leren: ik tel niet minder dan vier lettertypes op de pagina, waarvan drie vergelijkbare schreeflozen.

@SvS: die melding geeft tenminste nog enige context. Vaak kreeg je alleen die eerste zin. Een paar keer per dag.

Waarom kom ik op deze pagina’s toch steeds weer de reclame van MacKeeper tegen? Als je er echt verstand van hebt ga je dat zeker niet op een Mac installeren… Dat even terzijde.
Zelf heb ik ook de ervaring dat naarmate er meer dingen weggelaten worden omdat Apple voor ons denkt dat we dat niet hoeven te weten, het voor de wat oudere gebruiker steeds onduidelijker wordt wat er nou eigenlijk onder de motorkap gebeurd als je een bepaalde keuze maakt in een dialoogvenster. Ook het taalgebruik is vaak dermate kort dat het voor meerdere uitleg vatbaar is. (Ik zag dat nu zelfs het Schijfhulpprogramma daar slachtoffer van is geworden.) Als simpel voorbeeld noem ik dat je vroeger in elk venster kon zien hoeveel vrije schijfruimte je Mac had; daarvoor moet je nu eerst naar de voorkeurinstellingen gaan om dat weer “aan” te zetten. En zo kan ik nog veel meer dingen noemen die zeker geen verbetering zijn. Ook die nieuwe iMacs, waarvan het glas nu op de behuizing geplakt zit - wie verzint zoiets - maak het lekker ontoegankelijk en soldeer de RAMchips vast… Het lijkt erop dat we zelf steeds minder mogen doen met onze eigen gekochte “superspullen”.