Oude iMac met Jaguar - Logicboard kapot

HELLUP!! Ik heb een iMac 400mhz 10GB DV en ik ben zo stom geweest om er Jaguar op te installeren. na de installatie (herstart) was mijn beeldscherm ineens groen en kromgetrokken. Na veel tips van dealer (degauzen, PRAM batterij vervangen,) en van Apple zelf (PRAM zappen, moederbord ontladen) deed mijn beeldscherm het helemaal niet meer (bedankt Apple!). Na een onderzoek van mijn iMac bij Apple en 75 euro armer kreeg ik te horen dat mijn logicboard kapot is. Volgens Apple kon dit niet worden veroorzaakt door Jaguar. Zelf daarna nog allerlei truukjes geprobeerd (opstarten op een systeemcd van 9.2, alles eraf halen en opstarten met een oude systeemmap) en toen kwamen we erachter dat als de iMac opgestart is en je 'm in de sluimerstand zet en 'm vervolgens er weer uit haalt, ineens het beeldscherm het weer doet!! Na herstart weer hetzelfde probleem, een zwart beeld. Volgens een kennis die heel veel weet van Unix kan Jaguar wel degelijk je hardware kapot maken en mijn dealer kwam met het verhaal dat hij al drie van dit soort gevallen heeft meegemaakt! Nu staat er een oud systeem op en als ie aanstaat ratelt ie als een gek, de ratel is weg als ik bijvoorbeeld de menubalk aanklik.

WIE WEET EEN OPLOSSING, OF WIE HEEFT DEZELFDE PROBLEMEN?? IS MIJN IMAC ECHT KAPOT?

Heb wel eens iets gehad wat er op lijkt (tijdens installeren van 10.1). Wat uiteindelijk hielp, was het PRAM-geheugen leegmaken: Opstarten met Command, Option, P en R ingedrukt houden totdaat je voor de tweede keer het opstartgeluid hoort. Overigens heb ik nu Jaguar draaien op een iMac 400MHz DV, en het gaat heel goed (heb wel 640MB RAM).

Maar als er echt hardware kapot is, weet ik het ook niet meer.
Succes!

:) Ik zelf heb ook een imac dv se en met een paar kennissen gebruiken we allemaal Jaguar en het gaat als de brandweer.

JJmac

Ik heb ook een SE DV (500) en ook geen problemen gehad,maar mijn logicboard heb ik een paar maanden geleden moeten laten vervangen toen ik nog op 9x draaide en mijn computer net een jaar oud was geweest.

Het verhaal van Jaguar instaleren op oudere I-Mac's en de daarna optredende moeilijkheden waarbij het beeld op zwart ging heb ik de laatste tijd wel vaker gehoord (en niet alleen hier) en wel zo vaak dat ik begin te denken dat er wel degelijk iets aan de hand zou kunnen zijn in de relatie (oude)I-Mac Jaguar. ???

OPGELET!!!

Alle iMacs DV's (voor zover ik weet de 400Mhz modellen)  moeten een up to date firmware hebben voordat er 10.2 op  wordt gezet… anders kun je een nieuw Logicboard door uw dealer laten monteren.
Apple weet hier wel degelijk van en het schijnt ook in de installatie read me (dat je firmware moet updaten) te staan. Er is ook een technote van op het web, maar die zou weleens alleen voor dealers kunnen zijn.

Jorg

Ik zou Jaguar willen installeren op een blue-white G3, van een vriend van mij. Die jongen heeft een heilige schrik van internet op zijn mac te zetten   :0  dus heeft hij waarschijnlijk nog nooit een firmware update gedaan. Die kerel heeft zowiezo nu al veel problemen met OS9, na het lezen van deze posts, vraag ik me af of dit komt door het niet plaatsen van die firmware updates. Ik herriner mij dat ik in OS9 een firmware update   op mijn G4 heb gedaan. Kan er iemand mij zeggen wat ik moet doen om die jongen zijn G3 zonder schade up te graden en een link naar desbetreffende firmware updates bij te zetten.

Ik heb dit afgelopen week bij een klant gehad waar 10 imacs (350mhz) naar Jaguar overgingen. 4 borden stierven af tijdens het proces, overigens heb ik de mac's (2) nog in mijn TD staan en ik vermoed dat de analogboarden defect zijn. 2 mac's heb ik kunnen redden door meteen de laatste firmware upgrade uit te voeren. (voordat het beeld volledig weg viel.) Deze doen het inmiddels weer perfect. De overige twee hoop ik vandaag te weten... met vriendelijke groet,

Ewout Schalkwijk, CARD Services Noord (Joure)
apple@dash.nl

Ik ben van plan om Jaguar dit weekend op de iMac 400 DV van mijn zoontje te installeren. Wie weet waar ik die firmware update kan downloaden?

[quote:post_uid0="jan timmers"]Ik ben van plan om Jaguar dit weekend op de iMac 400 DV van mijn zoontje te installeren. Wie weet waar ik die firmware update kan downloaden?[/quote:post_uid0] [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130&SaveKCWindowURL=http%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%2FSaveKCToHomePage&searchMode=Expert&kbhost=kbase.info.apple.com&showButton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|155388919#Dutch]iMac Firmware Update 4.1.9[/url] [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88010&SaveKCWindowURL=http%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%2FSaveKCToHomePage&searchMode=Expert&kbhost=kbase.info.apple.com&showButton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|155388919]iMac Firmware Update 2.4[/url]

[quote:post_uid0="Guest"]Ik heb dit afgelopen week bij een klant gehad waar 10 imacs (350mhz) naar Jaguar overgingen. 4 borden stierven af tijdens het proces, overigens heb ik de mac's (2) nog in mijn TD staan en ik vermoed dat de analogboarden defect zijn.[/quote:post_uid0] volgen mij zijn de analog video boarden van deze imac's heel slecht want ik moet regelmatig er eentje door je collega's in Zwolle laten ophalen.(ik heb er een stuk of 50 van deze in beheer) en ik denk dat QE wel wat doet met het analog video board. Als deze al zwak zijn dan kan dat volgens mij wel rare effecten geven.

Gr, D

Ik heb jaguar op mijn g4 agp geïnstalleerd en bij mijn vriedi op haar imac 350(2000), bij beide geen problemen ondervonden. Ik heb zelf sinds het bekend worden van de verhalen van het geheugenverhaal in combinatie met de firmware er geen firmware's meer opgezet. Zover ik weet was het update 4.1.9, zou het even moeten opzoeken, maardeze update zorgde ervoor dat veel noname geheugen niet meer zou werken in je mac. Dat was op zich nog niet het ergste, wilde het verhaal ook dat als je wel zulk geheugen had, dit meestal onheerstelbaar beschadigd was. genoeg over te vinden op google: typ firmware mac en memory in voor meer info. heb je zelf een keer geheugen geïnstalleerd en niet bij een macshop gehaald is de kans groot, dat je "geen goed" geheugen heb. Het verschil tussen het "goede" en het "slechte" geheugen is volgens mij hoofdzakelijk de prijs. dat zijn geen euro's verschil maar factoren...

Kokothebird: Ik heb in het verleden in dit forum gewaarschuwd voor slecht geheugen. Ik heb zelf al jaren de beste ervaringen met Kingston geheugen. Dat goed geheugen duur zou zijn is gewoon onzin. Je moet gewoon weten wat en waar je het op een bepaald moment moet kopen. Ik heb een paar dagen geleden voor mijn buurman zijn iMac een 512 MB PC 100 SDRAM module van Kingston gekocht. De snelle versie. Dus CL2 geheugen. En geen CL3 geheugen die bijna alle Apple 'experts'verkopen. Jij mag raden wat zo'n 512 MB module kost: 63 euro incl BTW! Dat is ongeveer de helft van wat Apple dealers rekenen voor veel mindere kwaliteit. Is wel een PC boer, maar als je weet wat je wilt en waarom, is het simpel. Moraal: Het verschil tussen goed en slecht geheugen is helemaal NIET de prijs. Alleen WETEN wat goed is en een beetje snuffelen.

Hé Steve's Liefdeskind, bij welke pc boer was dat? En was het voor de iMac G3 of G4? Want ik ben net op zoek, en dit lijkt me een mooie prijs. :D

Hee Oppie! Dat was bij informatique.nl. Was PC100 RAM dus alleen voor een iMac G3 / G4 of Powermac (met 100 MHz moederbord). Ze hebben ook 133 MHz RAM. (Maar dat is CL3 RAM.) Werkt in Elke G3/G4 tot 100 Mhz perfect! Ik heb het uiteraard zorgvuldig getest. Ook in een iets oudere G4/400. Met 100 Mhz moederbord. Aanrader.

[quote:post_uid0="Guest"]Ik heb dit afgelopen week bij een klant gehad waar 10 imacs (350mhz) naar Jaguar overgingen. 4 borden stierven af tijdens het proces, overigens heb ik de mac's (2) nog in mijn TD staan en ik vermoed dat de analogboarden defect zijn. 2 mac's heb ik kunnen redden door meteen de laatste firmware upgrade uit te voeren. (voordat het beeld volledig weg viel.) Deze doen het inmiddels weer perfect. De overige twee hoop ik vandaag te weten... met vriendelijke groet,

Ewout Schalkwijk, CARD Services Noord (Joure)
apple@dash.nl[/quote:post_uid0]
Beste Ewout,
Bedankt! Ik weet nu dat ik niet de enige ben. Mijn iMac heeft het nu dus helemaal opgegeven. Opstarten op een cd lukt niet, opstarten op een externe firewire schijf lukt ook niet, de software van Jaguar blijft nog steeds kleven op mijn hd, weggooien gaat niet… Ondertussen start mijn hd ook al niet meer op dus het lijkt wel of ie nu echt dood is…

Mijn iMac heeft het altijd prima gedaan en veel heb ik 'm niet gebruikt dus hij is zo goed als nieuw. Ik baal in ieder geval verschrikkelijk!! Had ik maar eerst de firmware geupdate dan was het misschien niet gebeurd.
Wat ik overigens wel raar vind is dat ik daar voor de installatie helemaal geen melding van heb gehad. Het zal ongetwijfeld ergens in de handleiding hebben gestaan, maar wie leest die tegenwoordig nou nog? Apple kauwt altijd alles voor als je iets installeert.

Heb jij misschien nog een laatste oplossing voordat ik mijn Macje maar een waardige uitvaart ga geven?? Ik was er van overtuigd dat als ik alles eraf haal, hij het wel weer ging doen… De hoop is nu bijna weg.

yo,

als je je computer nu eens met een firewire kabel verbindt met een andere mac, en dan jouw computer opstart terwijl je (ik geloof de) "t" inhoudt. Komt normaal jouw harde schijf als externe harde schijf op de andere computer  te staan. Mischien kan je zo wel op je harde schijf kijken en veranderingen aanbrengen, of de dingen redden die er te redden vallen.
Een mogelijkheid is natuurlijk dat die andere computer je harde schijf niet meer kan lezen maar dan kan je nog proberen alles te wissen door een clean install te doen met een systeem waarin je wel nog vertrouwen in hebt.
Dat je de T moet inhouden weet ik niet meer zeker ik heb het een paar keer geprobeerd en dat werkte heel goed, misschien kan je beter even wachten tot iemand dit bevestigt of verbetert, maar ik denk dat het sowieso weinig problemen meer geeft als je het eens probeert

groeten
Moos

Op TidBits.com staat een aardig artikel v.w.b. het installeren van Jaguar op oudere sleuf iMacs en het probleem met het moederbord en de oplossing zonder dat je een nieuw moederbord hoeft aan te schaffen.

[quote:post_uid0="Moos"]yo,

als je je computer nu eens met een firewire kabel verbindt met een andere mac, en dan jouw computer opstart terwijl je (ik geloof de) "t" inhoudt. Komt normaal jouw harde schijf als externe harde schijf op de andere computer te staan. Mischien kan je zo wel op je harde schijf kijken en veranderingen aanbrengen, of de dingen redden die er te redden vallen.
Een mogelijkheid is natuurlijk dat die andere computer je harde schijf niet meer kan lezen maar dan kan je nog proberen alles te wissen door een clean install te doen met een systeem waarin je wel nog vertrouwen in hebt.
Dat je de T moet inhouden weet ik niet meer zeker ik heb het een paar keer geprobeerd en dat werkte heel goed, misschien kan je beter even wachten tot iemand dit bevestigt of verbetert, maar ik denk dat het sowieso weinig problemen meer geeft als je het eens probeert

groeten
Moos[/quote:post_uid0]
wat het opstarten met firewire aan een andere mac betreft klopt het dat je de "T" ingedrukt houdt tijdens het opstarten. Je kunt het ook proberen zonder Firewire verbinding dan verschijnt de Firewire symbool over je scherm.
Als je klaar bent met bestanden uitwisselen vergeet dan niet de 'virtuele' harde schijf weg te gooien in de prullebak voordat je de verbinding verbreekt.

succes