Oude iMac verbeteren...?

Mijn iMac 6,1 van december 2006 bevalt nog prima (intel-duo-2,16 met 2 GB ram (667), ik draai OSX 10.6.8. Natuurlijk zou ik wel een nieuwe willen, maar ik wil op dit moment het geld niet uitgeven. Daarbij bevalt het grote 24 inch scherm nog steeds goed en ik wil niet kleiner. Een mac mini zou een optie zijn, maar dan wil ik wel een Apple scherm en dan ben ik weer net zoveel geld kwijt. Een tweedehands iMac 27 durf ik niet zo goed aan...

Is het eenvoudig om wat ram bij te plaatsen en heeft dat zijn. In mijn herinnering is maximaal 3 GB mogelijk. Is dat verschil merkbaar?

Daarnaast is mijn harde schijf al heel lang bijna vol, dus ik wil mijn iTunes bibliotheek verplaatsen naar een losse HDD (zo'n 80 GB) en ook mijn foto's naar een losse harde schijf. Hoe ik dat weer moet doen, vraag ik wel in een ander topic.

Hier dus de vraag, kan ik hem nog wat upgraden, of moet ik gewoon hard gaan sparen voor een nieuwe 27.

Als de huidige nog bevalt hoef je natuurlijk niet te upgraden. Het verschil tussen jouw iMac en een 27''-er zal echter wel merkbaar zijn in snelheid. Tweedehands is ook best een optie als je er één vindt die je op kunt halen en misschien zelfs nog wat Apple Care garantie overheeft.

Het is erg [url=http://support.apple.com/kb/HT1432?viewlocale=en_US]eenvoudig[/url] om het RAM te vervangen, maar de upgrade van 2GB naar 3GB zal niet super veel verschil uitmaken. (Een grotere HD installeren zou eventueel mogelijk kunnen zijn, hoewel dat zeer waarschijnlijk niet gemakkelijk gaat worden).

Dus tenzij je machine écht te traag wordt voor je behoeften, of je wil upgraden naar Mountain Lion, dan kun je het beste doorsparen, of voor een tweedehands machine gaan. Ik kan mij ook best voorstellen dat deze machine nog een tijdje meegaat als je hem alleen voor wat internet en mail zou gebruiken..

Je geheugen kun je nog upgraden naar [url=http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-2-duo-2.16-24-inch-specs.html]2x2GB[/url]. Dat zou nog iets kunnen helpen. (Verwacht geen wonderen.)

Een snellere SSD hoef je niet aan te beginnen (vanwege slechts SATA 1.5 Gb/s in je iMac).

Net als sunapple zou mijn advies zijn: gebruiken tot hij ermee ophoudt, en ondertussen sparen voor een nieuwe.

Prima advies. Dan blijft hij gewoon nog een jaartje... Volgend jaar dan een mooie nieuwe 27.

Ik heb vorig jaar dezelfde iMac uitgebreid met extra RAM. Van 2GB naar 3GB (1x1 + 1x2), werkt prima.
Ook heb ik de HD vervangen, dit is vrij makkelijk, met de juiste YouTube video zelf prima te doen.
Ram dat is een kwestie van een klepje open schroeven. Kan niet misgaan, en check daarvoor de Apple support pagina, staat een duidelijke handleiding. Bovendien staat het vervangen van RAM ook afgebeeld op de voet van je iMac.

Ik heb m'n iMac tot afgelopen weekend gebruikt, nu helemaal blij met een Mac mini (vind de nieuwe iMac te kwetsbaar en bovendien vooral prijzig met het feit dat het zelf haast niet te upgraden is. maar dat is een andere discussie).

Als je nog gebruik wilt blijven maken van je iMac zou ik het maximale eruit halen en de upgrades uitvoeren.
Verwacht geen snelheidsduivel, maar voor wat internetten en iTunes is de iMac nog prima te gebruiken.