oude lps naar CD converteren G3 beige gebruiken of G5?

Ik bezit nog meerdere zeldzame LP's van de jaren tachtig en ook enkele maxi-singles die ik zou willen converteren naar CD. ( ze zijn niet op CD verkrijgbaar) Omdat ik die platen vrijwel niet heb gespeeld en de naald van mijn Bang&Olufson (tangentaal) krasvrij is, zijn die platen nog in erg goede staat. De moeite waard dus, om het te proberen. Kan mij iemand vertellen of de analoge audio-ingang van een G5 Tower beter is dan deze van een G3 Beige? Anders zou ik die laatste computer gebruiken, omdat ik die dan naast mijn stereo kan zetten en gewoon verder werken met mijn G5.

TIA

Welke ingang beter is, weet ik niet. Misschien kan je het eens vergelijken door een opname te maken met je G3, en daarna dezelfde opname (met dezelfde instellingen) op je G5?

Geluids-chips zijn de laatste tijd redelijk verbeterd, dus waarschijnlijk geeft de G5 een beter geluid, maar dat ligt ook aan allerlei andere factoren.

Ik heb zelf zo.n 300 elpees gedigitaliseerd en op de iPod gezet. De kwaliteit is erg goed!! Ben alsvolgt te werk gegaan: Draaitafel aansluiten op de versterker. Via de Aux out van de versterker naar de iMic (niet zo duur) en zo digitaal signaal via USB naar je Mac. Het beste programma wat je kunt gebruiken is volgens mij Sound Studio. Hiermee kun je vrijwel alles doen. Als je via Sound Studio op deze manier een elpeekant hebt opgenomen is het verder simpel om deze elpeekant (AIFF file) te editen om zo de afzonderlijke nummers te krijgen. Het programma werkt intuitief. Het is bv eenvoudig om markers te plaatsen, lege intro's en outtro's te verwijderen, normaliseren, fade-in en fade out enz enz. Ik raad je wel aan om eerst dit programma met al zijn mogelijkheden goed te leren kennen voor dat je begint. Omdat er veel tijd in gaat zitten zou het jammer zijn als je na al het werk ontdekt dat je het beter had kunnen doen. Laat verder iTunes de conversie doen van AIFF naar wat je wilt. Succes!!

Waarom niet je platenspeler direct op je mac aansluiten??

Zelf heb ik in mijn G4 een soundcard van maudio (revolution 5.1) geprikt.

Ik zou hem gewoon daar rechtstreeks op aansluiten (als ik een platenspeler zou bezitten :))

Een platenspeler levert een andere spanning (vergeleken met een cd speler, cassettedeck, tuner..) Een platenspeler kan je daarom niet rechtstreeks op een line ingang aansluiten, maar alleen op een speciale Phono aansluiting. Daarom is in dit geval tussenkomst van een versterker vereist.

Doe het altijd aansluiten op de rec/out-gang van mijn tapedeck.... ...en dan opnemen met audacity. Werkt perfect. Volgens mij moet het niet zo veel uitmaken of het een G3 of G5 is.

Zolang je geen vastlopers hebt (door geheugengebrek of zo) zal er gewoon opgenomen worden. Volgens mij kan dat niet resulteren in kwaliteitsverlies.

De oudere AD convertors in de G3's zijn ZEKER een stuk slechter dan de huidige in je G5. dus.....

er zijn ook van die beige g3's die bedoeld waren voor video eding en hebben daarvoor van die tulp aansluitingen, maar niet alleen voor beeld ook voor geluid.

een programma wat erg simpel in gebruik is is spindoctor van roxio. maakt er zelf aparte nummers van enzo.

[quote:10b5e5c1a4="joostovermars"]De oudere AD convertors in de G3's zijn ZEKER een stuk slechter dan de huidige in je G5. dus.....[/quote:10b5e5c1a4]

Is dat zo?
Weer wat geleerd! :wink:

Ik heb altijd gedacht dat het het niet uitmaakt hoe je converteerd. Dat het voornaamste de bitrate is (en dus de file structuur).
Ik dacht dat het verschil in AD convertors eigenlijk alleen snelheid was.

Bedankt voor de tips. De signaal ruisverhouding is ook belangrijk. Jammer genoeg vind ik hiervan geen specificaties om bvb www.everymac.com Het ziet er naar uit dat ik toch best mijn G5 zal gebruiken. Ik heb wel Toast Titanium en daar zit ook CD Spin Doctor bij. Is Sound Studio beter?

Wat wordt het eindresultaat van je LP's? AIFF of MP3? En welke birate? Het verschil tussen die AD convertors van de G3 en 5 is mijns inziens alleen hoorbaar bij de hoogste kwaliteiten, dus AIFF en losless. Maakt echt geen ruk uit als het op 128kbps op je iPod met matige koptelefoon terecht komt. Verder zou ik gewoon lekker de elpees blijven draaien, je levert namelijk altijd in kwa dynamiek, frequentie bereik en stereo plaatsing.

[quote:23ba0fad60="Psychoprick"][quote:23ba0fad60="joostovermars"]De oudere AD convertors in de G3's zijn ZEKER een stuk slechter dan de huidige in je G5. dus.....[/quote:23ba0fad60]

Is dat zo?
Weer wat geleerd! :wink:

Ik heb altijd gedacht dat het het niet uitmaakt hoe je converteerd. Dat het voornaamste de bitrate is (en dus de file structuur).
Ik dacht dat het verschil in AD convertors eigenlijk alleen snelheid was.[/quote:23ba0fad60]

Ik ben hier niet zo zeker van…Ik heb zelf nog zo’n oude beige G3 staan en dat was 8 jaar geleden nog zo’n beetje de high end multimedia machine van Apple (video en audio), dus er zit zeker geen rotzooi in. Tegenwoordig is audio in een beetje het sluitstuk omdat je digital in hebt en FW/ USB voor de meer professionelere doeleinden. Dus gevoelsmatig denk ik eerder het omgekeerde: dat er in de G3 dus betere audio in zit dan in de G5, maar kan het niet “bewijzen”

wel moet je natuurlijk er rekening mee houden dat als je het geluid ga processen op de G3 dat je aanzienlijk meer tijd kwijt zal zijn dan met de G5, dus als je honderden lp’s gaat normalizen…dan zou ik dat liever op een G5 doen :stuck_out_tongue:

Ik kan hiervoor gebruiken ofwel een Imac G350 met 64 MB RAM en OS9 ofwel een G3 Blue &White 300 met 192 MB RAM en Panther ofwel een G3 beige 266 met 96 MB ofwel een 7300/166 met 128 MB RAM met audio ingangen identiek als mijn versterker. (rood en wit) Of toch maar die G5 Dual 1.8, maar dan moet ik heel de boel verhuizen. wat zou de beste oplossing geven? Is die audo import processor gevoelig? Speelt geheugen een rol? Snelheid van de schijf?

Ik heb zowel OS9 als OSX programma’s die ik hiervoor kan gebruiken.

Het is niet om te converteren naar mp3. AIFF mag ook. Als de kwaliteit maar goed is. (de kwaliteit van de lps is heel goed. geen krassen en een heel goede platendraaier B&O met tangentiale arm en met MMC 20CL cel, de versterker is een Luxman Laboratory Reference)

Gewoon achteraf om te branden op CD.

TIA

[quote="Mac Hammer Fan"Het is niet om te converteren naar mp3. AIFF mag ook. Als de kwaliteit maar goed is. (de kwaliteit van de lps is heel goed. geen krassen en een heel goede platendraaier B&O met tangentiale arm en met MMC 20CL cel, de versterker is een Luxman Laboratory Reference)

Gewoon achteraf om te branden op CD.

TIA[/quote]

nou, dat is geen rommel,
ik denk dat jij goede AD’s nodig hebt !!!
stuur anders eens een PB, misschien kan ik je wel verder helpen.

alternatief zou nog kunnen zijn om een DA interface te huren; hier bijvoorbeeld: http://www.eavr.nl/interface.php