Oude mac erbij, nog nuttig?

Ik heb net een nieuwe powerbook met tiger 10.4.3 erop en ben erg tevreden, alles draait soepeltjes en niets voelt vertraagd of langsaam aan.

Nu is mijn vraag, als ik ergens voor 100 euro een tweedehands of refurbished oude mac tegenkom, ds dat dan de moeite waard om erbij te hebben?

Ik krijg vaak genoeg visite en die willen even email checken, even chatten, even kijken of leren hoe iets werkt. En ze dan meteen op de powerbook te laten weet ik niet. Er staat genoeg gevoelige informatie op die ik niet kwijt wil raken, of wil delen. Hoe dan ook…

Als ik een oudje vind, kan ik die uberhaubt op het netwerk krijgen, tot hoever terug in de tijd kan ik gaan voordat het nutteloos is?

Welke mac zou nog in aanmerking komen voor een extra maccy erbij? Al is het voor een soort test web servertje, of een backp systeempje, een 247 mailbox checker, etc.

ZEKER .....zeker als je dames meeneemt staat t natuurlijk stoer en nog een voordeel... je kunt t ook onder aan je lijstje zetten hier in je profiel..

Maar een extra macje is toch altijd leuk

Over welke mac hebben we het? En welke specs heeft deze? Dat zijn nl interessante dingen om te weten of het die 100 euro waard is.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het zeker de moeite waard kan zijn. Ik werk nu zelf op een al redelijk "oudje" : een e-mac G4 700mHz en dat draait al geweldig op Tijgertje. Daarnaast heb ik de voorganger een iMacje G3 450 DV aan moeders gegeven en ook daar draait tijgertje op en ook daar zit ie in een netwerkje. Overigens zelfs met een windhoos bak er naast.

Reden genoeg dus om het te overwegen als je iets leuks tegenkomt. 8)

Succes met zoeken… :lol:

Er staat hier bij mij op de studio nog een iMac (G3 400Mhz blauw) van een collega met OSX erop. Dat draai prima. Overigens zou het zo maar kunnen dat hij die iMac wel kwijt wil voor een bedrag richting die €100,- dus als je geïnteresseerd bent moet je me even een PB'tje sturen. Ik garandeer overigens niks, en voor die prijs kun je op tweedehandsmac.nl ook nog wel een vergelijkbare iMac vinden volgens mij.

een oude powermac g3 (zon groene) van 300 tot 400 mhz staat ook vaak voor ongeveer 100 euro op tweedehandsmac.nl. met genoeg geheugen kun je daar prima osx op draaien (op zon imac als hierboven staat ook wel)

Bedankt allemaal voor de uitstekende reacties. Ik wist bijvoorbeeld niet af van tweedehandsmac.nl en ga er nu even paar uurtjes op surfen. Tevens prima om een indruk te krijgen van wat er allemaal is en wat het tegenwoordig kan kosten.

Om een idee te geven, mijn 500 MHz iMac draait Tiger soepel. Heb hem nu als iTunesmachine aan mijn stereo hangen, gebruik hem voor Bittorrent, en hij stuurt twee externe harde schijven vol met films en dergelijke aan. Met wat externe programmatjes heb ik het nu zo voor mekaar dat ik draadloos films kan kijken, en en de machine draadloos kan besturen van mijn Powerbookje op de bank.

Het enige waar-ie echt niet meer geschikt voor is, is video’s. Maar ja, 8 MB videokaartje…

@mr floris

Als je liever niet hebt dat bezoek je poewerbook bevingerd vanwege gevoelige informatie is het mssn handiger om gewoon een gast account aan te maken op je powerbook. Zo scherm je al je informatie af…

@passenger
Zo’n set-up heb ik ook… Mag ik vragen welke programma’s jij gebruikt?
Ik: chicken of vnc
cytv voor mijn eyetv
azureus widget voor azureus op mijn extra machine.

en gewoon finder om films vanaf mijn extra machine af te spelen op mijn powerbook. Dit gaat echter altijd erg schokkerig. Hoe doe jij dit laatste?

Wij hebben een iMac 233 Mhz, 512 Ram geheugen.

Draait prima op Panther, maar je moet natuurlijk NIET teveel ermee doen :wink:

@gretver

Chicken of teh VNC inderdaad voor totale controle, finder voor het benaderen van mijn harde schijven en het kijken van films (immer met VLC) en Wake On Lan om mijn iMacje uit en in de sluimerstand te halen/zetten. Schokkerig? Tja, niet alles loopt even soepel, in dat geval kopieer ik de hele boel maar even naar de HD, de meeste zaken lopen redelijk soepel vind ik. VLC loopt in elk geval beter dan Quicktime.

Hier in Groningen staan ook nog leuke [url=http://www.bossina.nl/centre/producten/tweedehands.html]2ehands[/url] macjes. Alleen gaat het denk ik een beetje buiten je 100 euro, tenzij je de iMac G3 koopt voor 75 euro.

[quote:f3aa018450="passenger"]Om een idee te geven, mijn 500 MHz iMac draait Tiger soepel. Heb hem nu als iTunesmachine aan mijn stereo hangen, gebruik hem voor Bittorrent, en hij stuurt twee externe harde schijven vol met films en dergelijke aan. Met wat externe programmatjes heb ik het nu zo voor mekaar dat ik draadloos films kan kijken, en en de machine draadloos kan besturen van mijn Powerbookje op de bank.

Het enige waar-ie echt niet meer geschikt voor is, is video’s. Maar ja, 8 MB videokaartje…[/quote:f3aa018450]

Je gebruikt hem om draadloos films mee te kijken, maar voor video’s is het niets?
Is een video niet een film? Of bedoel je DVDtjes vs xvid op de HD?

[quote:22b8f10325="gretver"]@mr floris

Als je liever niet hebt dat bezoek je poewerbook bevingerd vanwege gevoelige informatie is het mssn handiger om gewoon een gast account aan te maken op je powerbook. Zo scherm je al je informatie af…

@passenger
Zo’n set-up heb ik ook… Mag ik vragen welke programma’s jij gebruikt?
Ik: chicken of vnc
cytv voor mijn eyetv
azureus widget voor azureus op mijn extra machine.

en gewoon finder om films vanaf mijn extra machine af te spelen op mijn powerbook. Dit gaat echter altijd erg schokkerig. Hoe doe jij dit laatste?[/quote:22b8f10325]

Wat is eyetv?

Ik heb bittorrent draaien voor wat dingen, en films en andere media speel ik af via het netwerk, maar als ik hem bij de tv neerleg dan is de gigabit verbinding naar de pc er ook om in te pluggen, dus ik heb geen last van het schokkerige.

De programmas die ik draai zijn enkele malen firefox met elk een stuk of tien tot twintig tabs ivm mijn werk. Mail in hide, Adium voor de IM, iChat en Skype voor video & voip conferencing (hide) , address book, itunes, dvd player soms, photoshop en illustrator staan meestal open, net als dreamweaver en bbedit, stapeltje terminals, transmit enkele windows in hide, calendar voor todo lijstje en afspraken ook meestal in hide, quicktime toch meer aan dan uit (en dan ik wil), grab voor screenshots, irclee of colluqye, netstumbler in hide, en nog paar cocao en andere xcode dingetjes. Soms staat de helft hiervan uit, meestal is het in hide, scheelt weer opstarten en meestal zit ik in enkele programma’s tegelijk te werken, zoals surfen en dan plaatjes bijwerken, en in dreamweaver beetje code checken enzo. Terwijl ik terminals open heb voor ssh2 naar wat shell accounts.

[quote:a52f6f4a03="Donnie Darko"]Hier in Groningen staan ook nog leuke [url=http://www.bossina.nl/centre/producten/tweedehands.html]2ehands[/url] macjes. Alleen gaat het denk ik een beetje buiten je 100 euro, tenzij je de iMac G3 koopt voor 75 euro.[/quote:a52f6f4a03]

Jammer dat die ene lamp-mac al weg was!, die van 195 is ook nog wel leuk om op te investeren. Bedankt! Ik zal zeker overwegen :slight_smile:

[quote:18b73926fd="Mr Floris"]Je gebruikt hem om draadloos films mee te kijken, maar voor video's is het niets? Is een video niet een film? Of bedoel je DVDtjes vs xvid op de HD?[/quote:18b73926fd]

Nee, als fileserver doet-ie het uitstekend, maar op die iMac films kijken is een drama. Hij kan ze wel leuk doorsturen naar mijn Powerbook, via wifi, en dat gaat soms wat schokkerig.

even een vraagje tussen door:

Wat voor (gratis)software gebruiken jullie dan om een ftp-server te starten?
Ik zoek eigenlijk nog iets voor mac os classic (8.6), ben al wat tegen gekomen maar het is allemaal 1 pot nat.

[quote:14acf11d80="Mr Floris"]Ik heb net een nieuwe powerbook met tiger 10.4.3 erop en ben erg tevreden, alles draait soepeltjes en niets voelt vertraagd of langsaam aan. [...] Ik krijg vaak genoeg visite en die willen even email checken, even chatten, even kijken of leren hoe iets werkt. En ze dan meteen op de powerbook te laten weet ik niet. Er staat genoeg gevoelige informatie op die ik niet kwijt wil raken, of wil delen. Hoe dan ook.. [/quote:14acf11d80]

Euhm… Simpel en goedkoop: wat dacht je van een gastaccount maken en die gewoon zo dichttimmeren dat ze niet bij jouw spullen kunnen komen??? Ben je met een kwartier klaar, dus minder tijd dan aan het installeren van een bejaarde Mac… Verder FireVault aan, als je echt veilig wil werken…

Hij heeft alleen een powerbook.. Een iMacje is hardstikke leuk voor erbij. Ik heb hier ook een g3 @400mhz. met Tiger er op. Zeker voor de dingen die hij noemt is zo'n oudje prima geschikt. En zeg nu zelf..welke andere computer van ongeveer 5 jaar oud ziet er zo cool uit. Je kan hem later nog een beetje upgraden, dan kan je zelfs licht photosoep werk op doen.