Oude Macbook

Op een oude Macbook heb ik ooit Snowleopard geïnstalleerd.
Nu wil ik hem leegmaken om weg te doen.
Van alles lukt, maar het oude emailadres bij de afbeelding van het huisje verandert niet.
Hoe krijg ik dit weg?

Zorg als eerste dat je uit bent gelogd in iCloud en dat “Zoek mijn Mac” uit staat.
Kijk in systeemvoorkeuren -> Beveiliging en privacy of “FileVault” uit staat.
Ga vervolgens naar iTunes en trek alle machtigingen in voor dit apparaat. (just to be sure).

Als je een installatie-CD hebt van Snow Leopard, doe die dan in de Mac en start hem opnieuw op met CMD-C ingedrukt. De volgende stappen zijn hetzelfde.
Heb je geen installatie-CD, start je Mac dan op met CMD-ALT-R ingedrukt. Dit is de herstelpartitie van OSX. Hier heb je een internetverbinding voor nodig.

1. Open schijfhulpprogramma onder “hulpprogramma’s”.
  2. Vervolgens selecteer je je HD (Macintosch HD) en klik je op “wis”. Zorg dat er in het formatteervenster staat “Mac OS Journaled”.
    Dit zorgt ervoor dat je hele schijf, inclusief mailadressen en instellingen, gewist wordt.
  3. Vervolgens maak je de installatie af om er weer een besturingssysteem op te zetten.

Als CMD-ALT-R niet lukt, en je zelf geen CD of opstartbare harde schijf hebt, dan kun je altijd naar een premium reseller of een Apple Store gaan voor deze clean install.

Succes!

Bedankt, maar dit heb ik al diverse keren gedaan ook met de opstartschijf, maar de naam bij het huisje blijft onveranderd.

Ah in dat geval wordt het wat lastiger, zie
https://support.apple.com/en-us/HT201548

Maak een extra account aan met administrator rechten, log daarop in.
Zorg dat je de exacte naam weet achter het huisje.
Open terminal en typ exact:

sudo mv /Users/oudenaam /Users/nieuwenaam

Vervang oudenaam/nieuwenaam door de gewenste namen.

Hierna typ je het accountwachtwoord van je net aangemaakte administrator account en sluit de terminal.

Ga naar systeemvoorkeuren > gebruikers en groepen en ontgrendel de instellingen, weer met het wachtwoord.

Rechtsklik (met 2 vingers) op het account dat je wil veranderen. Onder accountnaam vul je de nieuwe naam in.
Vul ook onder “thuismap” de exact zelfde naam in. Log nu uit je administrator account, herstart de mac en log terug in je oude account. Dit zou moeten werken.

Maak een nieuwe user account aan (rechten als ‘beheerder’).
Daar inloggen en daar bij systeemvoorkeuren betreffende account met ‘verkeerde’ naam wissen.
Veel gemakkelijker en ‘veiliger’ zodat er geen persoonlijke instellingen oid achterblijven.

Beste SvS,

dat had ik ook al gedaan, maar zoals ik al schreef; zonder het gewenste resultaat.
Ik ga de laatste reactie van macstremist uitprinten en straks weer een keer het Macbook op tafel zetten en proberen, want ik geef het niet op!

Als je de HD wist, op de manier als aangegeven in de eerste reactie Macstremist, dan kán het niet dat er weer iets terug komt. Wissen is volledig leeg maken, en daar zit geen toverkunst bij. Dus blijkbaar doe je toch iets niet goed. Want als je wist krijg je niet eens een ‘huisje’ te zien.

Misschien moet je ook verklaren wat je hiermee bedoelt: “oude emailadres bij de afbeelding van het huisje”. Wel huisje? In de Finder? Waar staat dat email adres?

http://www.onemorething.nl/community/topic/snow-leopard-opnieuw-installeren-ivm-met-verkoop-imac/

Snow Leopard stond op een dvd. Die er in en install klikken, wis en kijk eens hier:
https://youtu.be/Eazd4AB1fXw

Hallo alle raadgevers, het is zojuist binnen 5 minuten, gelukt dankzij de tip van macstremist. Deze tip had ik geprint voor de zekerheid en ben er vanmorgen meteen mee begonnen. De MacBook ziet er weer uit als toen ik hem kocht. Wat ik zei over een emailadres naast het huisje; daar stond mijn volledige naam (van voor mijn scheiding) en omdat die nogal lang was zag ik het eerste deel wat gelijk was aan mijn oudste emailadres, vandaar mijn fout. Ik ben blij met dit resultaat.