kan je oude Macs als de PowerBook 165c en Macintosh SE nog gebruiken in een modern netwerk?
Er zit een modempoort op maar hoe sluit je die aan op een router waar enkel ethernetaansluitingen op zitten? Als het kan...hoe werkt het en wat heb je ervoor nodig?
Er zijn verloopkabels voor naar RJ45 zodat je die gewoon aan kunt sluiten. Maar er was wel iets met de benaderbaarheid. Je moet daar maar eens wat in spitten, ik geloof eens gelezen te hebben dat je pas vanaf 7.5 onderling ftp kunt regelen.
Ik ben zelf ook eens voor de gein met zo'n oud Piwerbook aan de gang gegaan. Heb er zelfs hier op het forum mee gepost. De standaard Netscape browser heeft als homepage de lokatie op de Apple-site waar je door alle oude software kunt browsen. Die machines kunnen echter ook grafisch maar heel weinig aan. Meerdere lagen tegelijk open hebben staan is niet zo best en bovendien lijkt het alsof het cachebeheer niet best geregeld is, omdat de browser dan al snel gaat bevriezen. Maar het is wel grappig om te zien dat het wel kan. Kabeltje heb ik evt. nog wel als ik me niet vergips.
het gaat mij er vooral om bestanden uit te wisselen.
ik heb nog een adb MIDI-interface waarmee ik 1 van de oude macjes wil gebruiken voor connectie met oude drummachines, synthesizers en samplers.
ik wil de bewerkte bestanden dan via het netwerk kunnen kopiƫren van- en naar mijn G4.
als het via ftp lukt zou dat al prima zijn maar appletalk zou ook kunnen.
alleen geeft appletalk soms conflicten met de MIDI routing.
de MIDI-interface kan op de printerpoort en ik zou dan de modempoort voor het netwerk kunnen gebruiken?
internet browsen hoeft van mij niet op het classic macje.
[quote:0e7b55e4e8="lucide-b"]het gaat mij er vooral om bestanden uit te wisselen.[/quote:0e7b55e4e8]
Veel programma's zoals MacWrite en MacPaint zullen niet op Os X draaien... :innocent:
[quote:7f79b40f0a="1984"][quote:7f79b40f0a="lucide-b"]het gaat mij er vooral om bestanden uit te wisselen.[/quote:7f79b40f0a]
Veel programma's zoals MacWrite en MacPaint zullen niet op Os X draaien... :innocent:[/quote:7f79b40f0a]
het gaat om audiobestandjes (AIFF)
die kan je op elke mac lezen en bewerken
Het kan, maar je hebt dan inderdaad zo'n ADB naar Ethernet convertor nodig. Met een beetje zoeken op een Klokhuisdag of Tweedehandsmac.nl moet het wel te vinden zijn.