Oude Time machine backup op nieuwe Mac

Hallo,
Ik heb van een kennis de vraag gekregen hoe hij het beste een backup kan maken van zijn bestanden op de iMac.
Hij heeft echter nog een hele oude machine welke draait op OSX 10.6.8.

Nu vroeg ik mij af of hij als hij nu een backup maakt via time-machine hij deze later op een nieuwere versie OSX kan openen en de bestanden kan herstellen?

Alvast bedankt!
Groet,
Michiel

Ja dat kan.

@TheBigZ
Bedankt voor je reactie.
Dat is heel mooi, aangezien Time-machine erg makkelijk in gebruik is, en een handmatige backup voor hem erg lastig is om te doen denk ik. (zeker aangezien hij zowel fotos in iPhoto heeft (die ze ín de app zelf opslaat, als in Picasa (welke de fotos volgens mij “gewoon” los in mappen in Finder zet)

Betekend dit ook dat hij dan bijvoorbeeld de fotos die hij nu in de app iPhoto heeft zitten, gewoon terug kan halen, ondanks dat iPhoto op nieuwere systemen niet meer ondersteund wordt?

Nogmaals bedankt!

Als hij een nieuwe Mac koopt, dan kan hij de Time Machine back-up z’n oude Mac erin pluggen en alles van de oude overzetten naar de nieuwe. De vraag of hij dat wil doen komt vanzelf kort nadat hij de nieuwe Mac voor het eerst aanzet.

De iPhoto-bibliotheek wordt dan ook overgezet, maar hij moet die dan in Foto’s importeren.

De backup op de nieuwe mac zal wel wat app updates moeten krijgen. Van Snow Leopard naar Monterey is al een heel eind.
Sommige apps kunnen niet meer bestaan of helemaal anders ingericht zijn, met hogere prijs ook en nieuwe inlog of nieuwe abonnementsformule.Ook nakijken of alle vitale apps het nog gaan doen, ivm behoud belangrijke gegevens. Ik zou de bestaande mac niet van de hand doen of niet weggeven voordat de nieuwe alive & kicking is.
Die nieuwe mac kan dan liefst een silicon mac ( ipv intel) zijn, om weer een tijdje futureproof te blijven.

Bedankt voor de antwoorden.
Voor alsnog denk ik dat mijn kennis het liefst nog zo lang mogelijk met deze iMac verder gaat, zolang die het doet. En mijn ervaring is dat ze het best lang uit kunnen houden :wink:
Mijn machines oude machines gingen destijds pas moeilijk doen toen ik besloot om ze te upgraden naar de laatst ondersteunde OSX (El Capitan), waardoor ze, ondanks dat ze wel bleven werken, onbruikbaar traag werden. Terwijl deze machines (ook met Snow Leopard) destijds nog super vlot waren.

Hij kan op dit moment alles er mee wat ie wil. (Vooral het opslaan en beetje bewerken van foto en video’s.)

Maar het belangrijkste is dat ie dan via Timemachine wel een backup heeft, waarmee hij straks de fotos en videos op een nieuwe Mac wel kan ‘recoveren’ zodra deze het toch een keertje opgeeft.

Nogmaals bedankt voor alle info!
Michiel

Maar mijn vrouw heeft nog MacBook met 10.6.8 (Snow ). Als ik daar een backup op maak met Time Machine en die backup wil gebruiken op 10.7.5 (Lion) kan dat ?

Maar kan ik de Timemachine Backup 10.6.8 “los” meenemen naar een MacBook waar 10.7.5 opstaat?
Als ik een backup maak moet ik natuurlijk niet OSX 10.6.8 backuppen. Of doe ie dat zowiezo al niet?
Dus alleen de rest. Ik heb nl geen ervaring met Timemachine vanddaar mijn vragen

Dank voor jullie gedachten,

Juul

Allemaal: ja dat kan.